Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpa på Canon D30

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
Hej.

Äger en Canon D30 och har en fråga:

I de förvalda programmen (portätt mm) så fungerar min autofokus, även i det "gröna" läget.
Men i lägena Tv,Av,M fungerar INTE autofokusen. Den tar dock skärpa om jag trycker på en knapp märkt "*".
Hur gör jag för att ALLTID ha skärpa i programmen?

Niklas, mannen utan skärpa !!!!

"*" knappen är kombinerad AE/AF knapp som du genom custom menyn kan välja olika funktion för.
Du kan ställa in den för att funka antingen som AE lås, AF lås eller både AE och AF lås.
Du kan även ställa in avtryckaren så att den inte aktiverar AF:en vilket verkar vara fallet just nu.
Som sagt, kolla igenom custommenyerna så hittar du nog var du ska ändra. I värsta fall får du väl ta fram instruktionsboken ;-)

Niklas, ovanligt skärpt för att vara en fredagkväll ;-)

Nix, sätt Cf 2 till 0 (den är nu på 1, 2 eller 3)

/Andreas, som precis fått sin D30 och fortfarande sitter och läser i manualen emellanåt.

Jag tackar

Nu funkar den som den ska !!!
Skitbra kamera, me jag stör mig lite på att det INTE finns något "mellanläge" när det gäller bildkvalitet på JPG. Dvs en 3 MB.

Niklas, numera helt i fokus ; )

ANNONS
Götaplatsens Foto