Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Skärpan kapar tiden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Testade vid ett tillfälle två objektiv, EF-S 18-55/3,5-4,5 och EF 20/2,8, för att jämföra skärpan. Båda provades på ett 300D-hus. Tyckte mig se att 20-brännvidden gav skarpare bilder, framför allt på en större bländare som 3,5. Det är kanske ingen nyhet.
Men vad som förvånade mig var att jag trots samma inställningar som bländare 8 vid provfotograferingarna fick snabbare slutartid på 20/2,8 än EF-S 18-55/3,5-4,5. Samma motiv, samma inställning, men alltså olika slutartider som 1/50-del respektive 1/100-del. Kan det stämma?
Och kan någon här i så fall förklara fenomenet?

Den verkliga ljusstyrkan på objektiven är kanske inte densamma?
Fler linser i zoomobjektivet kan påverka, även om bländaren är densamma. Kameran ser ju hur mycket ljus som verkligen kommer in i objektivet.

Kameran ser ju hur mycket ljus som verkligen kommer in i objektivet.

Otvetydigt är det så. Fast jag har funderat på om det också har något samband med kvalitén i linserna. Det vill säga att ett dyrare objektiv med högre grad av glas i linserna ger förutom bättre skärpa även snabbare tider än ett kitobjektiv, (som utöver att det verkar vara summan av alla tänkbara kompromisser på området), har begåvats med linser med högre grad av plast.

Ett helt steg är alldeles för mycket för att bero på linsernas transmission. Det är förmodligen en kombination av orsaker.

- mekaniska toleranser
- linserna
- mindre verklig bländare än indikerad pga zoomning med variabel bländare
- kameran valde annorlunda pga annorlunda kontrast (ÄR bilderna identiskt exponerade? Alltså om du kollar med pipett)
- kameran valde annorlunda pga skillnader i vinjettering vid full glugg (återigen, då borde bilderna inte ha blivit identiska i slutresultat)

Vore det ena objektivet från 30-talet skulle det vara en annan sak.

Senast ändrad:
Använde verkligen exakt samma utsnitt? Att sätta zoomen på EXAKT 20 mm kan ju vara knepigt (och det är inte riktigt säkert att 20 mm = 20 mm). Om du använder evaluerande ljusmätning så kan ju skillnader i motivet ge olika tider, samma med centrumvägd.

Mvh
Anders

Använde verkligen exakt samma utsnitt? Att sätta zoomen på EXAKT 20 mm kan ju vara knepigt (och det är inte riktigt säkert att 20 mm = 20 mm). Om du använder evaluerande ljusmätning så kan ju skillnader i motivet ge olika tider, samma med centrumvägd.

Jag var utomhus, dessutom en sommarkväll när jag inte fotade i direkt solljus.

Eftersom jag inte har bildserien kvar längre är det ju omöjligt för mig att sitta här och svära att bilderna är exakt likadana. För det kan jag i alla fall lova att jag gjorde mitt bästa för att bilderna skulle bli desamma i utsnitt. Sedan inser jag väl också att mätmetoden kan vara en felkälla, trots allt var det ju skärpan jag ville undersöka och inte snabbheten.
Eftersom jag inte har kitobjektivet kvar längre är det just nu svårt att göra om testet. Men syftet med min fråga var om någon annan känner igen och kan bekräfta fenomenet. Och då gärna också ge en förklaring till hur det uppstår.

Kan bekräfta men inte förklara.

Testade precis på min 20D lite snabbt. Läge Av, evaluerande mätning.

Först EF-S 18-55 vid 24 mm. f/4 gav då 1/160 och f/8 1/40

Därefter EF 17-40/4L vid 24 mm. f/ 4 gav då 1/200 och f/8 1/50. Utsnitten och ljuset var exakt detsamma. Gjorde testen 3ggr med samma resultat.

Finns säkert en bra förklaring, men jag har den inte...

/Arne

Men syftet med min fråga var om någon annan känner igen och kan bekräfta fenomenet. Och då gärna också ge en förklaring till hur det uppstår.
Ja, jag har absolut upplevt såna och större skillnader och då av de skäl jag skrev. Vad jag däremot aldrig har upplevt är att det verkligen skulle skilja så mycket i verklig transmission sett över centrala delar av bildytan.

Jag kan tänka mig att bländaren på zoomobjektiv inte alltid är exakt den som rapporteras till kameran. Det samma gäller också brännvidden. Zoomobjektiv är rätt komplicerade optiska konstruktioner, så det bör finnas en uppsjö andra parametrar som påverkar deras egenskaper i detta hänseende. Objektivens olika antireflexbehandlingar kan säkert bidra en hel del tex.

Sen kan nog ett småbildsobjektiv samla in lite mer ljus på en APS-c kamera, än ett APS-c objektiv.

Kan det inte ha med kontrasten att göra? Om ett objektiv har dålig kontrast så kanske kameran ökar exponeringen medan ett med bättre kontrast gör att kameran exponerar efter det ljusaste, som då är ljusare än det är med det kontrastfattiga objektivet.

Men syftet med min fråga var om någon annan känner igen och kan bekräfta fenomenet.

Ibland har det hänt att jag gjort en del testbilder med olika gluggar och då har jag inte lagt märke till detta.

Skall göra en test ikväll och se om jag kan få fram det du beskriver.

Mvh
Anders

Jag gjorde just några snabba tester. Canon 40D med 18-55 IS och 17-55 2.8 IS.

Jag körde Av på 6.3, ISO 1600 och tog några bilder i glödlampsljus. Ibland fick jag 1/30 ibland 1/25. Jag körde handhållet så skillnaderna beror säkert på att jag inte lyckades få exakt samma utsnitt, vinkel etc.

Hur som helst, jag kunde inte alls se de skillnader några stora skillnader. Att det skulle skilja ett helt steg känns inte rimligt.

Mvh
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto