Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpedjup och Canon G3

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobias R

Avslutat medlemskap
På jobbet har vi en Canon Powershot G3, som vi använder för enklare porträtt.
Något som jag tycker är lite knepigt är att skärpedjupet ofta blir långt. Även när jag använder bländare 2.
Finns det något trix för att få kortare skärpedjup?

/Tobias

Det har skrivits mycket om detta i forumet, sök på skärpedjup.

Det har i alla fall att göra med digitalkamerans lilla bildformat (sensor). Knepet att få stort skärpedjup är detsamma för alla typer av kameror.

Stor bländare, lång brännvidd, gå så nära motivet som möjligt & se till att bakgrunden är så långt bakom motivet som möjligt.

Lycka till, Larsa

Denna bild är tagen med Dimage 7i vid 200mm brännvidd (35mm-omräknat) största bländare (3.5) och på ca 1 meters avstånd.

Ändå så kan man urskilja tupparna i bakgrunden som står 3-4 meter längre bort.

Larsa

Bilagor

• fs.jpg
    fs.jpg
    38 KB · Visningar: 227
Gaussian blur i Photoshop fixar suddig bakgrund. Lite fusk, men man tager vad man haver ;)

Nej, det är bara att frilägga det "skarpa" objektet med en markering och sen välja omvänd markering för att sedan använda filtret "Gaussian blur" Så är det en rund boll blir det ju väldigt simpelt, men svårare om du som ovan har en höna med massa detaljer runtomkring den.

Jesper.

Vart försvann bildstölden? Jag som redan skickat in stämningen!

Skämt åsido, lägg gärna upp den igen, jag hann inte bedöma riktigt.

Larsa

Flåt.. såg att det inte var så stor skillnad, så jag öste på lite mer blurr...

Går ju naturligtvis att göra MYCKET bättre än så. :)

Där kom den ju igen, klart mindre skärpedjup än den du la in först. Ser ju ut att fungera bra, antar att skuggeffekterna runt hönan kan arbetas mer med.

Ang. bildstöld så säger jag som Mipert brukar säga, "en saftig räkning är på väg".

Larsa

ANNONS
Götaplatsens Foto