Annons

Skärpedjup?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas J

Aktiv medlem
Är nybörjare inom foto,trots att jag haft min systemkamera i snart 3år. Försöker läsa böcker och tidningar för att bli bättre,men det går långsamt framåt, vet inte ens om det går framåt med tanke på kvalitén på mina bilder. Hur som helst så håller jag på att läsa Claes Grundstens Fotografera i fjällen. Men när jag kom till kapitlet om Djupskärpa och Hyperfokusering tyckte min hjärna det blev lite rörigt, jag fattade helt enkelt inte hur man går till väga för att få maximalt skärpedjup. Ska väl tillägga att jag har en småbildskamera så det är inte det om lutande skärpeplan jag funderar över.
När jag tagit bilder över tex. en fjällvy,så har jag kört med autofokus och ställt in minsta bländare för att få max. skärpedjup. Men enligt boken går det ej att använda autofokus för att få max. skärpedjup. Utan då måste man ställa in skärpan manuellt och då kommer han in på något som heter Hyperfokusering. Men de bilder som visas på ett objektiv stämmer inte riktigt med mitt (Sigma 28-105AF),jag antar att det beror på att det som visas ej är ett zoomobjektiv. Det i boken har 3 ringar med siffror ,avståndsskala,bländare(22-2,8-22), samt en till med bländare 2,8-22. Mitt har också 3 sifferringar men med Zoom, Bländare, samt avståndsskala. Har ett till objektiv ett Minolta 75-300AF och på det finns bara zoomring.
Så nu undrar jag om någon kan hjälpa mig förstå hur jag får max. skärpedjup i mina bilder.
Det vart långt det här,hoppas någon orkar läsa det .

/Tomas

Det lät onödigt komplicerat det där.
Med minsta bländare (ofta 16,22 eller 27 beroende på objektiv) får du längst skärpedjup.
Men det är inte bara bländaren som spelar in. Brännvidden har en avgörande del i spelet också. Vid t.ex 28mm (vidvinkel) så har du vid t.ex bländare f5,6 betydligt längre skärpedjup än vidd 300mm tele och samma bländarvärde.

Ju längre tele, destå kortare skärpedjup.
Ju större bländare, destå kortare skärpedjup. Enkelt!

Med det där hyperfokusernings tjafset, antar jag att han menar att han mäter avståndet till flera punkter i bilden, och ställer fokus på nått mittemellanavstånd. Kan det stämma?
Kan vara bra om du har en förgrund som ska vara skarp men även vill ha en skarp horisont.
Kan vara bökigt med tele, oavsett bländare. Men med vidvinkel och liten bländare är det simpelt, bara att ställa skärpan en liten liten aning bakom förgrunden som ska vara skarp. Då blir hela bilden oftast skarp.

Ett bra tips kan vara att du alltid har bättre skärpa på föremål bakom huvudmotivet än framför.
Om du t.ex fokuserar på en person 4 meter från kameran, så kan du ofta ha skärpa även 6 meter från kameran, men oskarpt 2 meter från kameran. (siffrorna är tagna helt ur luften och varierar givetvis med bländare och brännvid, men principen är den samma oavsett)
Hoppas du blev lite klokare nu. Mvh Micke

Jag förmodar att ditt problem är att objektivet saknar avståndsskala och illustrationerna i boken hänvisar till användningen av en sådan för hyperfokuseringen, korrekt uppfattat?

Det är knepigt att få plats med den där skalan på en zoom eftersom det är så många brännvidder som skall täckas in. De zoomar som har skala brukar bli så plottriga så de inte gör någon nytta ändå.
Men det är inga problem, skriv ut en tabell med hyperfokuseringsavstånden för olika bländare och brännvidder och justera avståndet efter den. Även om det inte står på objektivet hur många meter du fokuserar på så kan du ju höfta till avståndet i terrängen. Tabellgeneratorer finns på webben, t ex
http://www.shuttercity.com/DOF.cfm
http://www.dof.pcraft.com/dof.cgi
http://home.online.no/~gjon/depth.htm

Micro, hyperfokusering är rätt nyttigt faktiskt. Det går till så att man ställer skärpan på det närmaste avstånd för den aktuella bländaren som ger skärpa til oändligt.

jimh skrev:
Micro, hyperfokusering är rätt nyttigt faktiskt. Det går till så att man ställer skärpan på det närmaste avstånd för den aktuella bländaren som ger skärpa til oändligt.

Ger Jim fullt medhåll där. Jag vill påstå att hyperfokusering är näst intill oumbärligt när man vill kontrollera skärpedjupet vid t.ex. landskapsfoto. Nedbländningsknappen har man knappast någon nytta av vid bländare 16-22, det blir ju svart i sökaren.

Hyperfokusmarkeringarna på mina gluggar är dock för optimistiska för min smak. Jag brukar därför dra av ett bländarsteg, dvs. om jag plåtar vid bl.22 så ställer jag skärpedjupet efter markeringarna för bl.16. Då funkar det perfekt!

ackelid skrev:
Jag brukar därför dra av ett bländarsteg, dvs. om jag plåtar vid bl.22 så ställer jag skärpedjupet efter markeringarna för bl.16.
Just ja, det glömde jag nämna. Jag tar också alltid i ett steg extra. Med min ryska mellanformatare tar jag två.

Den som ändå hade haft sådana markeringar på gluggarna.

:( :(

Nåja jag får välje sälja hela rasket och köpa en gammal hederlig FM2a.

;)

På Zeiss gamla gluggar till Hblad är markeringarna för skärpedjupet kopplade till bländaren och därmed rörliga medelst finurlig mekanik. Mycket praktiskt, men kanske för dyrt att tillverka för det har de slutat med.

Tänk även på att skärpedjupet är något större bakom fokuspunkten än framför.

/Erik

Hmmm. Tänk vad slö man kan bli av finesser. Jag behöver bara sikta på de två punkter jag vill ha skärpa mellan, trycka avtryckaren halvvägs och kika på en ruta uppe i vänsterhörnet i sökaren. Vips så bländar kameran ner till den bländare som krävs. Hyperfukusering my ass:D Tacka vet ja Eos5!

Nej, skämt åsidå. Jag har denna skala på några gamla Canon FD gluggar, och visst är de användbara ibland. Konstigt att jag inte hört det namnet förens idag bara, hyperfokusera!? För tankarna till nån stressad japan tycker jag :p
Hade//micke

Ville bara inflika att förutom bländare och brännvidd så påverkar även avståndet till motivet skärpedjupet..

jimh skrev:
Jag förmodar att ditt problem är att objektivet saknar avståndsskala och illustrationerna i boken hänvisar till användningen av en sådan för hyperfokuseringen, korrekt uppfattat?
.

Sigma objektivet har en avståndsskala kopplad till ringen som man ställer in fokuseringen med, skalad från till 0,5m till oändlighet. Jag vet ej om det är en sådan du menar?
Jag har lusläst kapitlet i boken och era svar ett antal gånger, vet ej om jag förstått rätt, men är det så här det funkar?
För maximalt skärpedjup.
Ställ in minsta bländare (22),vrid avståndskalan så att oändligtssymbolen står ovanför ringen för minsta bländare dvs. 22 (men man bör dra av ett bländarsteg dvs. till 16)
Kan det stämma? Eller är jag helt fel ute,det känns så.
Vad händer om man ställer in fokuseringen på oändligt? hur blir skärpedjupet då.

Tomas J skrev:
Ställ in minsta bländare (22),vrid avståndskalan så att oändligtssymbolen står ovanför ringen för minsta bländare dvs. 22 (men man bör dra av ett bländarsteg dvs. till 16)
Kan det stämma? Eller är jag helt fel ute,det känns så.
Du är helt rätt ute.

Tomas J skrev:
Vad händer om man ställer in fokuseringen på oändligt? hur blir skärpedjupet då.
Horisonten blir skarp, samt massa saker i solsystem bortom vårat som dessvärre inte fastnar på filmen. Men du har samtidigt flyttat förgrundsskärpan längre bort från dig. Hur långt du har flyttat den går också att kolla i de där tabellerna jag hänvisade till.

Jim!

Jag var inne och tittade på tabellerna du länkade till,men jag har lite problem att förstå vad det är jag ska fylla i.
Jag är som sagt var inte så kunnig i ämnet,och att det står på engelska gör det int bättre. Har du lust att förklara lite vad det är man ska fylla i och vad det är man får ut?

Vill passa på att tacka för alla svar,för mig som nybörjare är den här sidan ovärdelig!!

/Tomas :D

Verktygen jag föreslog var inte de bästa, jag har sett mycket bättre men hittar inte dem nu. Prova istället att ladda ner f/Calcf/Calc som installeras i datorn. Kan tyvärr inte generera tabeller, så du får skriva dem själv i Excel eller nåt.

Klicka på fliken Hyperfocal Distance och ange brännvidd och vald bländare så talar programmet om vilket avstånd du skall fokusera på för att få skärpedjup till oändligt. Om du ändrar värdet Circle of confusion så kan du justera hur "kräset" programmet är när det bedömer vad som är skarpt eller oskarpt. I den bifogade dumpen har jag tagit fram hyperfokuseringsavståndet för ett 28 mm inställt på bländare 16. Det blev 2,45 m. Jag har också ändrat CoC från det av programmet föreslagna värdet till ett lägre vilket gör att jag slipper "ta till ett bländarsteg extra" som diskuterades ovan när jag sen skall ställa in objektivet.

Har du en Palm kan jag rekommendera Focus+, det är ett helt suveränt program för sånt här! Det finns tyvärr inte för vanliga datorer.

Nu har jag provat f/Calc, men när jag ställer in 28mm på bändare 16 fick jag hyperfokuserinsavsåndet till 1,96 m.Har jag gjort något galet?
Och om man tar 105mm (som är största zoomen på mitt objektiv) och bländare 22 så bli hyperfokuseringavståndet (långt ord det där) 19,48 m. Men objektivet är bara graderat från 0,5-7 m sen är det bara oändligt kvar.Hur gör man då ?
Till slut, Grundsten avslutar kapitlet om hyperfokusering med "Objektivet har bländats ner till 22 och vid denna brännvidd, 80mm, utsträcks då skärpedjupet från 2,5 m till oändlighet. Fokuseringen är inställd på 5 m". Men enl. programmet borde fokuseringsavståndet bli 11,31 m. Men det kanske beror på att han anv. ett annat format ex. 6*6, han nämner ej vilket i texten.
/Tomas

Tomas J skrev:
Nu har jag provat f/Calc, men när jag ställer in 28mm på bändare 16 fick jag hyperfokuserinsavsåndet till 1,96 m.Har jag gjort något galet?
Nejdå, att mitt tal blev annorlunda beror på att jag hade ställt in en finare Circle of confusion vilket gör att formeln bakom är kräsnare med bedömningen huruvida skarpt är skarpt. Jag glömde visst bifoga skärmdumpen som visade det.

Tomas J skrev:
Och om man tar 105mm (som är största zoomen på mitt objektiv) och bländare 22 så bli hyperfokuseringavståndet (långt ord det där) 19,48 m. Men objektivet är bara graderat från 0,5-7 m sen är det bara oändligt kvar.Hur gör man då ?
Uppskatta det. Du kan väl bedöma i terrängen ungefär hur långt borta 20 m är och fokusera på den punkten.

Tomas J skrev:
Till slut, Grundsten avslutar kapitlet om hyperfokusering med "Objektivet har bländats ner till 22 och vid denna brännvidd, 80mm, utsträcks då skärpedjupet från 2,5 m till oändlighet. Fokuseringen är inställd på 5 m". Men enl. programmet borde fokuseringsavståndet bli 11,31 m. Men det kanske beror på att han anv. ett annat format ex. 6*6, han nämner ej vilket i texten.
Han har använt en circle of confusion anpassad för mellanformatets mindre behov av förstoring.

Circle of confusion är måttet på den största godtagbara punkt på filmen man anser vara skarp.

Kan nån vänlig själ förklara närmare för mig vad som menas med circle of confusion? Vad är skillnaden mellan ex.vis 0.2 och 1.0?

Mvh Stefan

När ett objekt hamnat så långt bortanför skärpeplanet att det avbildas som 1 mm stort på filmen (istället för så stort som det skall vara, säg 0,001 mm) så definieras det som att det har hamnat utanför skärpedjupet, förutsatt en CoC på 1,0 mm som i ditt exempel. Hade man istället valt 0,2 så hade oksärpan inträffat betydligt tidigare. Blev det tydligare? Kanske någon annan är en större pedagog än jag lyckas förmå kl 23:50 med ett par pilsner innanför västen?

ANNONS
Götaplatsens Foto