Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skärpedjupskalan manuella objektiv
- Trådstartare keroan
- Start datum
IngNer
Aktiv medlem
Nej, nu blev det riktigt vimsigt. Tvärtom är det. Skärpedjupet på DX är mindre än när samma objektiv sitter på FX. Det betyder att man på DX får samma skärpedjup vid bländare 11 som man har med bländare 8 på FX. Att skärpedjupet är mindre beror på att man bara använder ett mindre utsnitt och förstorar det mer jämfört med FX. Oskärpan förstoras alltså linjärt 1,4 gånger när man använder det mindre formatet. Den godtagbara oskärpecirkeln står ju i ett visst förhållande till storleken på bilden, och om utsnittet är mindre tolererar man mindre oskärpecirkel än med den större bilden från FX, som har större bildvinkel och alltså täcker mer av motivet. Alla motivets delar är mindre i bilden, relativt sett med FX än med DX.
AWid
Aktiv medlem
Skärpedjupet beror på objektivets brännvidd. Det har ingenting att göra med sensorns storlek.Nja…? Så är det väl inte? Jämför med en kompaktkamera som har väldigt liten sensor och ger väldigt stort skärpedjup. Väl?
Kortare brännvidd = längre skärpedjup.
Att man i bland säger att APS-C har längre skärpedjup än FF beror på att man för samma bildvinkel kan ha kortare brännvidd för APS-C. Kompakter har väldigt korta brännvidder. Därav det långa skärpedjupet.
Anders W
gors
Aktiv medlem
Skärpedjupet beror på objektivets brännvidd. Det har ingenting att göra med sensorns storlek.
Om man ser till slutprodukten – en utskriven bild i en viss storlek – så kommer sensorns storlek i allra högsta grad med i beräkningen.
Det beror på att ursprungsbilden måste förstoras mer från APS-C eller DX, och därför syns oskärpan också mer. Och denna skillnad motsvarar i det här fallet ungefär ett bländarsteg, precis som erro skrev i sitt första svar.
Det här resonmanget tar inga som helst hänsyn till "brännviddsförlängning" eller "cropfaktor".
erro.se
Aktiv medlem
Om man ser till slutprodukten – en utskriven bild i en viss storlek – så kommer sensorns storlek i allra högsta grad med i beräkningen.
Det beror på att ursprungsbilden måste förstoras mer från APS-C eller DX, och därför syns oskärpan också mer. Och denna skillnad motsvarar i det här fallet ungefär ett bländarsteg, precis som erro skrev i sitt första svar.
Det här resonmanget tar inga som helst hänsyn till "brännviddsförlängning" eller "cropfaktor".
Ja det är så jag tänker. Man måste ju se till nån sorts helhet, annars är det bara en vetenskaplig diskussion. Och jag tolkar denna fråga som en praktisk fråga.
Keld
Aktiv medlem
För att svara på TS fråga, som ju var om det gick att lita på skärpedjupsmarkeringarna. Man kan göra följande tankeexperiment: Sätt ditt objektiv på en FX-kamera o ställ in önskad bländare o titta på resultatet. Titta sedan bara på det som år DX-utsnittet. Då kan ju inte skärpedjupet plötsligt ändra sig..
gors
Aktiv medlem
För att svara på TS fråga, som ju var om det gick att lita på skärpedjupsmarkeringarna. Man kan göra följande tankeexperiment: Sätt ditt objektiv på en FX-kamera o ställ in önskad bländare o titta på resultatet. Titta sedan bara på det som år DX-utsnittet. Då kan ju inte skärpedjupet plötsligt ändra sig..
Ja, under förutsättning att du accepterar att DX-bilden i sin slutliga form är mindre än FX-bilden. Det är helt sant att man på pixelpeepingnivå inte ser någon skillnad på skärpedjupet.
Men om du vill se de båda bilderna i samma storlek så måste DX-bilden förstoras mer, och då syns oskärpan tidigare. Detta kan kompenseras genom att blända ner ett steg vid exponeringen.
AWid
Aktiv medlem
Visst - men då har du definierat om vad som är acceptabel oskärpa beroende på hur mycket en bild behöver förstoras och det är en annan pilsner. Det tror jag alla i detta forum förstår. Men kvar står faktum att sensorns storlek inte påverkar skärpedjupet vid samma brännvidd (och samma definition av skärpedjup).Om man ser till slutprodukten – en utskriven bild i en viss storlek – så kommer sensorns storlek i allra högsta grad med i beräkningen.
gors
Aktiv medlem
Visst - men då har du definierat om vad som är acceptabel oskärpa beroende på hur mycket en bild behöver förstoras och det är en annan pilsner. Det tror jag alla i detta forum förstår. Men kvar står faktum att sensorns storlek inte påverkar skärpedjupet vid samma brännvidd (och samma definition av skärpedjup).
Njae, inte riktigt. För att kunna avgöra vad som är oskarpt och inte måste vi för definiera vad som är en acceptabel oskärpecirkel (circle of confusion), och coc-värdet måste alltid ställas i relation till storleken på den slutliga bilden. Annars är det meningslöst att göra några beräkningar.
Det gör att vilken skärpedjupskalkylator som helst på nätet kommer fram till samma resultat som erro och jag. Här är siffror från dofmaster.com som exempel:
DX-sensor, 50 mm, f:5,6, 1 meters avstånd: 0,96 – 1,04
FX-sensor, 50 mm, f:5,6, 1 meters avstånd: 0,94 – 1,07
FX-sensorn ger ett större skärpedjup, precis som väntat. Och så tittar vi på DX-sensorn nedbländad ett steg:
DX-sensor, 50 mm, f:8, 1 meters avstånd: 0,94 – 1,06
Bra mycket närmare värdet för FX-sensorn, eller hur?
Det ni säger är bara sant om man aktivt väljer bort att kompensera för att den mindre bilden måste förstoras mer för att nå en viss slutstorlek. Men varför skulle man vilja göra det? Vi fotograferar ju för att i slutändan producera en bild i ett visst önskat format.
AWid
Aktiv medlem
Njae, inte riktigt. För att kunna avgöra vad som är oskarpt och inte måste vi för definiera vad som är en acceptabel oskärpecirkel (circle of confusion), och coc-värdet måste alltid ställas i relation till storleken på den slutliga bilden. Annars är det meningslöst att göra några beräkningar. .............
.....................Det ni säger är bara sant om man aktivt väljer bort att kompensera för att den mindre bilden måste förstoras mer för att nå en viss slutstorlek. Men varför skulle man vilja göra det? Vi fotograferar ju för att i slutändan producera en bild i ett visst önskat format.
Visst - men det motsäger väl inte mitt inlägg? Vi pratar om olika saker. Jag förstår vad du menar och jag tror du förstår vad jag menar. Det jag ursprungligen svarade på var detta inlägg:
Nja…? Så är det väl inte? Jämför med en kompaktkamera som har väldigt liten sensor och ger väldigt stort skärpedjup. Väl?
Som är korrekt bortsett från att det är den korta brännvidden och inte den lilla sensorn som gör att kompaktkameran har stort skärpedjup.
Anders W
gors
Aktiv medlem
Som är korrekt bortsett från att det är den korta brännvidden och inte den lilla sensorn som gör att kompaktkameran har stort skärpedjup.
Anders W
Ja, detta är också sant, men en sidodiskussion som inte har något med den ursprungliga frågeställningen att göra.
gors
Aktiv medlem
Jag inser att jag bör hålla mig borta från att posta på internet idag, när jag inte ens klarar av att skilja den ena skribenten från den andra.
Men en bra slutformulering torde vara denna: Om du använder gamla FX-objektiv med skärpedjupsskala på en DX-kamera, så ska du läsa av skärpedjupet vid ett bländarstegs större bländare för att få rätt svar. Om du fotograferar på bländare 8 ska du läsa av skalan vid bländare 5,6, och så vidare.
Då blir allt rätt.
Jag ber om ursäkt för röran.
Men en bra slutformulering torde vara denna: Om du använder gamla FX-objektiv med skärpedjupsskala på en DX-kamera, så ska du läsa av skärpedjupet vid ett bländarstegs större bländare för att få rätt svar. Om du fotograferar på bländare 8 ska du läsa av skalan vid bländare 5,6, och så vidare.
Då blir allt rätt.
Jag ber om ursäkt för röran.