Annons

Skärpeflytt med nytt hus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tajma

Aktiv medlem
Ja, jag visste inte riktigt hur jag skulle uttrycka det. :) Det som kanske bara är ett handhavandefel vill jag gärna ändå bolla med er därute med mer erfarenhet. Det är så att jag har en kortzoom sigma 17-70 som jag haft med en D60, och det verkade vara match made in heaven, jag har varit oerhört nöjd med objektivet.

Nu har jag köpt mig en D90 och plötsligt har jag svårt att sätta skärpan som tidigare. Vad finns det för möjliga saker som kunnat ställa till det och vad kan jag isåfall ändra på? Det är ju en ny kamera för mig så det kan ju ta lite tid, men vill gärna ha hjälp så det går fortare. Tack på förhand!

//Ida
 
Jag kan ha fel här men jag vill mig minnas att D60 inte har AF i huset medans D90 har AF i huset. Det borde inte spela någon roll ( jag har AF påslaget på både objektiv och hus på min D90) men du kan ju testa att slå av Af på huset och kolla hur det funkar. Men som sagt, det borde inte spela nån roll. Lycka till
 
Jag kan ha fel här men jag vill mig minnas att D60 inte har AF i huset medans D90 har AF i huset. Det borde inte spela någon roll ( jag har AF påslaget på både objektiv och hus på min D90) men du kan ju testa att slå av Af på huset och kolla hur det funkar. Men som sagt, det borde inte spela nån roll. Lycka till

Ja just det, det skulle ju kunna ha en inverkan, bra tänkt. Ska genast kolla om det gör skillnad. Tack för ditt snabba svar!

//Ida
 
Nej det gör ingen skillnad, har objektivet inbyggd motor används den, kamerahusets motor används inte alls då. Ett objektiv med inbyggd motor har för övrigt inte ens en koppling för skruven från kamerahusets AF-motor.

Stänger du av AF på huset stänger du av AF helt och hållet, precis som om du stänger av AF på objektivet.
 
Ja, jag visste inte riktigt hur jag skulle uttrycka det. :) Det som kanske bara är ett handhavandefel vill jag gärna ändå bolla med er därute med mer erfarenhet. Det är så att jag har en kortzoom sigma 17-70 som jag haft med en D60, och det verkade vara match made in heaven, jag har varit oerhört nöjd med objektivet.

Nu har jag köpt mig en D90 och plötsligt har jag svårt att sätta skärpan som tidigare. Vad finns det för möjliga saker som kunnat ställa till det och vad kan jag isåfall ändra på? Det är ju en ny kamera för mig så det kan ju ta lite tid, men vill gärna ha hjälp så det går fortare. Tack på förhand!

//Ida

Se bifoade länk för en diskussion kring fokus och skärpa:

http://www.lensrentals.com/news/2010.03.06/this-lens-is-soft-and-other-facts
 
Tack så mycket för det, ska absolut läsas. Misstänker att jag väl kommer få bli frustrerad med tanke på det inledande. ;)

Orkar inte läsa allt på sidan dit länken pekar men då den verkar handla om felfokus så tänkte jag passa på att upplysa er om mina problem i ämnet.

Samtliga mina DSLRer 5 st nu har varit feljusterade vid leverans och alla 10-11 objektiv med inbyggd AF motor utom ett enda har fokuserat fel vid leverans. Vissa har varit gränsfall medan andra har fokuserat rejält fel. Efter justering så har alla blivit kalasbra.

Problemet ökar (syns mer) med ljustarka objektiv och även med längre gluggar. Dvs på en ljussvag vidvikel eller kitzoom syns sällan problemet medan med en ljusstark teleglugg så syns det tydligare......
 
Mankan, jag måste fråga. Även jag har efter dina många och långa klagomål rörande detta börjat kolla mina objektiv. Naturligtvis fann jag samma sak på alla mina Nikonobjektiv, dock att det rörde sig om centimetrar. Men, och det är nu som det hela spökar till sig, det förefaller som jag har olika fel på olika avstånd och vid olika brännvidder (på zomarna). Vad skall jag göra? Ställa in något medelvärde eller gå på närgränsen och finjustera där eftersom det är där som felet syns mäst? Hur gör du?
Mvh
JB
 
Mankan, jag måste fråga. Även jag har efter dina många och långa klagomål rörande detta börjat kolla mina objektiv. Naturligtvis fann jag samma sak på alla mina Nikonobjektiv, dock att det rörde sig om centimetrar. Men, och det är nu som det hela spökar till sig, det förefaller som jag har olika fel på olika avstånd och vid olika brännvidder (på zomarna). Vad skall jag göra? Ställa in något medelvärde eller gå på närgränsen och finjustera där eftersom det är där som felet syns mäst? Hur gör du?
Mvh
JB

Glöm det. Det fungerar inte med microcustering, Det enda som fungerar är att skicka in HELA klabbet till Lasses kameraservice eller kanske Nikon. Dock har jag avsevärt bättre erfarenhet av Lasses trots att jag VET att de ofta skickar tekniker mellan varandra......

Microjusteringen klarar bara av att justera fokus på en enda brännvidd och på ett enda avstånd. Felfokus kan variera med avståndet och har du zoomar kan dessutom gluggen fokusera olika fel på olika brännvidder. Tex bakfokus på telesidan och frontfokus på kortare bärnnvidder. Kombinera detta med att fokus kan variera med avståndet så inser du problematiken. Teknikerna har tillgång till andra verktyg där fler avstånd och brännvidder går att justera.

Dock bör du kolla att felen är så pass stora att det verkligen stör i praktiken. Jag har haft objektiv som är gränsfall och andra som mitt 12-24 som inte ens klarade av att ge en skarp bild på 4 meters håll på 12mm fullt öppen. Fokuserade över en meter fel.......

Felen går att fixa till. Mina gluggar fokuserar numera helt perfekt men det har varit en låååång resa. Med några av objektiven så har jag fått åka tillbaka med flera gånger. Likaså har jag insett att varje nyinvestering av hus eller glugg innebär resor till Lasses. Värst är det med nya hus då det oftast innebär att flera gluggar måste in tillsammans med det nya huset. Jo även perfekt injusterade gluggar måste alltså in. Det är INGEN garanti att din perfekt fokuserande objektiv som fungerar excelelnt idag med ditt nuvarande hus fokuserar lika perfekt på nästa hus.
 
Jag har aldrig betalt ett enda öre. Oavsett ålder och inköpsland på prylarna. Har tom fått en glugg fixad gratis vid två tillfällen som hade kvar klistermärket "Only for US". Gluggen har alltså blivit kaliberad till två olika hus inköpta vid olika tillfällen.....
 
ANNONS