Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpningsalgoritmer

Produkter
(logga in för att koppla)

BjornEdstrom

Aktiv medlem
Hej!

Jag är lite nyfiken om någon här vet vad "dagens" bildbehandlingsprogram använder för algoritmer vid uppskärpning? Jag har googlat runt lite men hittar inget konkret. Det enklaste (enda?) sättet att skärpa en pixel är att förstärka intensiteten relativt grannarna men detta går ju praktiskt inte att göra på hela bilden, så programmen som kan skärpa måste ju bestämma vilka pixlar som ska modifieras.

Utan att veta något som helst om bildbehandlingsteori kan jag komma på en hög metoder som säkert skulle fungera men som skulle ge ett tvivelaktigt resultat, så jag skulle helst vilja testa en beprövad, dokumenterad metod som inte är allt för krävande rent beräkningsmässigt.

Tack på förhand!

Jag kan ha fel men jag skulle tro de flesta skärpningsalgoritmer fungerar så att man helt enkelt kör bilden genom ett (matematiskt) filter ungefär på samma sätt som man ex. filtrerar ljud.

Dvs, först gör man en 2-dimensionell Fouriertransform så att man ser vilka frekvenser bilden är uppbygd av; sedan man applicerar man filtret och sedan transformerar man tillbaka.

Fördelen med att jobba i frekvensdomänen är att dekonvolutionen enklare kan göras som en matrismultiplikation.
Exakt hur det görs varieras, det finns många olika algoritmer för att göra detta på "rätt" sätt efterom alla måste baseras på antaganden om hur en skarp bild "borde" se ut i termer av ex. statistiska egenskaper.

Tyvärr sträcker sig inte mina kunskaper längre än så här (min enda bakgrund i bildbehandling är att jag lekt med toolboxen i Matlab)

Kanske någon annan kan fylla i luckorna?

De flesta använder en digital ekvivalent till den analoga oskarpa masken som förstärker kontraster lokalt(se här:
http://www.darkroomagic.com/bookInfo/bookInfo_new.htm , klicka på unsharp masking under negative control en bit ner på sidan)
.

Om man sedan vill implementera detta i datorn med så få multiplikationer som möjligt så görs detta med filter i frekvensdomänen såsom Tobias skriver.
Sedan finns det lite varianter med trick och grejer för att undvika vissa artifakter som kan uppstå.

(Tobias: Engelskans convolution översätts vänligen med faltning och det är en faltning man gör inte en avfaltning ;-))

faltning ska det vara ja.
Jag är så van vid att använda engelska till allt som har med matematik/fysik numera att de svenska termerna helt försvunnit.

ANNONS
Götaplatsens Foto