Annons

Ska börja med sportfoto igen.

Produkter
(logga in för att koppla)

cmosen

Aktiv medlem
I dags läget har jag bara 6D mkII och 24-70. Ska man verkligen fortsätta med Canon EF det verkar ju som det inom en 5-10 års period kommer dö ut.
Vet inte riktigt vad jag ska investera i längre, behöver lite feedback på vad ni tror om EF systemet.
Tack på förhand.

Canon har meddelat att man inte kommer att konstruera några nya EF-objektiv, för att koncentrera sig på RF-objektiv. Det betyder inte att man inte kommer att tillverka fler EF-objektiv.

Med 70 aktuella småbildsobjektiv kanske det inte behövs så många fler?

EF-objektiv lär gå utmärkt bra att använda på en R-kamera (jag har inte provat själv) så ens EF-objektiv blir inte värdelösa om man går över till spegelfritt.

EF-objektiv lär gå utmärkt bra att använda på en R-kamera (jag har inte provat själv) så ens EF-objektiv blir inte värdelösa om man går över till spegelfritt.

Det kan jag bekräfta! EF-gluggar funkar perfekt på R-hus med hjälp av EF/RF-adaptern.
Jag tror att det Canons befintliga EF-sortiment, som håller erkänt hög kvalite, kommer att finnas kvar i ganska många år.
Rimligen är det på kortare brännvidder som man först går över till RF, för att skapa nya optiska designer som drar nytta av det kortare avståndet mellan bajonett och sensorplan.
Vad gäller långa teleobjektiv så lär det komma ljussvaga och lätta RF-versioner. Elektronisk sökare ger nya möjligheter att ”korrigera” bilden. Bilden man ser i sökaren behöver inte längre vara samma bild som träffar sensorn.

Senast ändrad:
Ja jag får fortsätta med EF objektiv, det var en väsentlig skillnad i pris på EF 70-200 och RF 70-200 såg jag.

Hur seriöst är det? Sony A9 är najs, men kostar en slant också.

Fast Canons motsvarande modell är väl ännu dyrare. Naturligtvis tillkommer kostnade för att byta ut befintlig optik tilll Sony dito.
Det går visserligen att köra Canon optik på Sony med adapter, men ska man dra full nytta av A9:ans snabbhet duger inte adaptrar.

Ska man satsa på Sony bör man nog satsa på A9 ii snarare än gamla A9 pga förbättrad autofokus, dubbla snabba minneskorst och bättre ergonomi

Canon har sagt att de för stunden lägger sina optikutvecklingsresurser på RF, såvida det inte dyker upp specifika krav på EF-objektiv som Canon ser som intressanta att tillföra till EF-portföljen. Men med tanke på att den portföljen redan är en av de mest kompletta på marknaden, kanske rent av den mest kompletta, ska det ju till rätt "roliga" krav för att det inte ska vara täckt redan.

Avvakta Canons kommande R5/R6, förmodar att R5 blir lite dyrare. Din 6DMKII behåller du som en bra kamera, med adapter lär det fungera fint med ditt EF-objektiv, R5 lär ju vara ett teknikmonster, så jag vet inte om Canon anser att nyare objektiv passar bättre.

Jag väntar lite till och ser vad R5/R6 är kapabla till, det är just det om man ska hoppa till spegellöst nu eller om 5-10 år.

5DMKIV fins också, några år på nacken, fast den verkar riktigt bra, lite krux med filmning ( stora filer )- autofokus som är omtalat bra lär passa bra för sport om du vill vänta med spegelfria.

ANNONS
Götaplatsens Foto