Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska jag köpa ny kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mechanical

Aktiv medlem
Tänk på att butiker som Scandinavian Photo, CyberPhoto, Goeker, Mattssons Foto och Hegethorns har begagnat i många fall med viss garanti om du är tveksam till att köpa privat.
Tack för tips på ett gäng butiker att hålla koll på! Jag har handlat från Cyberphoto flera gånger (även begagnad utrustning) och varit nöjd, så att köpa begagnat via butik känns absolut som ett lockande alternativ.
 

Mechanical

Aktiv medlem
Jag har hållit på nåt 10 tal år med att fota hundar, snabba hundar, så jag känner till problematiken. Ett av problemen är att det kan vara svårt att hålla kvar fokuspunkten på hunden och kommer man utanför kan kameran byta till bakgrunden. Tyvärr är 3D följningen ganska dåligt på detta.
Jag har haft d3s och d4 och det är inte optimalt. Jag tror z6II är ett bra alternativ.
Vad är det med D3s och D4 du inte varit nöjd med? Är det just 3D följningen eller något annat? Är det en Z6II du har nu?
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Vad är det med D3s och D4 du inte varit nöjd med? Är det just 3D följningen eller något annat? Är det en Z6II du har nu?
Om var 3:e eller 4:e bild inte är skarp och just den bilden har det rätta uttrycket så svider det lite. Nej, jag har ingen Z kamera, men det finns jättemycket på tuben om den så jag har pluggat på. På bilden ser du att skärpan inte ligger på huvudet utan på manken. Det är antingen jag eller kameran som inte hunnit med. I det läget hade nog ögonföljning hjälpt. Den andra bilden är "nästa bild", så det hinner skilja mycket på en 10 dels sekund.
 

Bilagor

Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
N.b. att det finns fler lägen än 3D Tracking och enpunkt, t ex GrP och något av Dynamic-lägena, liksom lite inställningar av hur autofokusen ska bete sig. Det kan ju vara värt att testa lite beroende på situation. Just 3D Tracking fungerar olika bra beroende inte bara på vilken fokusmodul det är, utan även vilken ljusmätare kameran har, eftersom det är den som används för att kameran ska skilja ut vad den ska följa efter med fokuspunkten. Kamerorna med 153-punkterssystemet har både fler fokuspunkter (alla ej manuellt valbara dock), men också högre upplösning på ljusmätaren. Sedan hra givetvis processorkraft och belastningen på processorn betydelse, framförallt vid serietagning.

D3s har samma ljusmätare som min gamla D700 och det är stor skillnad på den kamerans förmåga att urskilja saker jämfört med D850 i 3D Tracking. D4 mellan dessa modeller. D750 har väl samma ljusmätare som D4. Sedan är D4 en snabbare kamera dock.

När det gäller Z-kamerorna före Z9 bör man ha i minnet att de har vissa begränsningar om man vill köra snabb serietagning, då de inte klarar av att mata sökaren ordentligt med "live-info" i de högsta serietagningslägena. Det är nog ingen vågad gissning att detta förbättras på en eventuell "Z8" eller om det kommer ordentligt uppdaterade III-versioner av Z6/Z7.
 

Mechanical

Aktiv medlem
N.b. att det finns fler lägen än 3D Tracking och enpunkt, t ex GrP och något av Dynamic-lägena, liksom lite inställningar av hur autofokusen ska bete sig. Det kan ju vara värt att testa lite beroende på situation. Just 3D Tracking fungerar olika bra beroende inte bara på vilken fokusmodul det är, utan även vilken ljusmätare kameran har, eftersom det är den som används för att kameran ska skilja ut vad den ska följa efter med fokuspunkten. Kamerorna med 153-punkterssystemet har både fler fokuspunkter (alla ej manuellt valbara dock), men också högre upplösning på ljusmätaren. Sedan hra givetvis processorkraft och belastningen på processorn betydelse, framförallt vid serietagning.

D3s har samma ljusmätare som min gamla D700 och det är stor skillnad på den kamerans förmåga att urskilja saker jämfört med D850 i 3D Tracking. D4 mellan dessa modeller. D750 har väl samma ljusmätare som D4. Sedan är D4 en snabbare kamera dock.

När det gäller Z-kamerorna före Z9 bör man ha i minnet att de har vissa begränsningar om man vill köra snabb serietagning, då de inte klarar av att mata sökaren ordentligt med "live-info" i de högsta serietagningslägena. Det är nog ingen vågad gissning att detta förbättras på en eventuell "Z8" eller om det kommer ordentligt uppdaterade III-versioner av Z6/Z7.
Haha, tack, nu känner jag att jag behöver läsa på ännu mer! Men då känns det som att jag i alla fall har bättre koll på skillnaden mellan tex D3s och D4 (något som jag funderat på men inte hunnit kolla upp).

Med Z-kamerorna så är jag också skeptisk för att jag nu har bra optik till min D750, och jag gissar att en adapter som förvisso finns skulle göra optiken sämre?
 

Ventures

Aktiv medlem
Är en z-kamera lika rapp som en traditionell dslr, eller är de bara en kompaktkamera i nya kläder, dvs lagg mellan avtryck och bild?
 

PMD

Aktiv medlem
Med Z-kamerorna så är jag också skeptisk för att jag nu har bra optik till min D750, och jag gissar att en adapter som förvisso finns skulle göra optiken sämre?
Adaptern är ett tomt rör som inte påverkar F-objektivens optiska prestanda.

Dess funktion är dels att se till att förlänga kamerans registeravstånd så att ett F-objektiv hamnar på rätt avstånd från kamerans bildsensor, och dels att vidarekoppla signalerna från och till objektivet.
 

Mechanical

Aktiv medlem
Funderar vidare lite... Har sett att det finns några billiga D3 ute till salu (inte D3s, utan bara "vanliga" D3).

Hur dåligt köp är det och hur stor skillnad är det egentligen mellan tex D3, D3s och D4? Som det känns nu är det de som det står mellan.
 

HasseFor

Aktiv medlem
Hej, din fråga var från början om du skulle köpa en D500. Ja, skulle jag svara. Jag har en sån liksom både en D750 och en Z7, och fotar mycket fågel. När det gäller hitrate på flygande fågel så är D750 och Z7 ganska likvärdiga med under 50%. Med D500 ligger min hitrate närmare 75% och detta jämfört med samma objektiv på alla tre; Tamron 150-600 G2. Med 70-200 2,8 Fl som har betydligt snabbare autofokus än Tammyn så är det inte många fokusmissar överhuvudtaget med D500:an. Där är det tydligt att det är jag som är begränsningen och inte utrustningen.
Kan dock inte påstå att jag har nån större erfarenhet av att fota hundar annat än några försök att hinna med min brors två Springer spaniels. Enkelt uttryckt är jag en bättre fågelfotograf än hundfotografering :)
 

törnan

Aktiv medlem
Är en z-kamera lika rapp som en traditionell dslr, eller är de bara en kompaktkamera i nya kläder, dvs lagg mellan avtryck och bild?
De är inte alls att jämföra med kompaktkameror, har fotat en del elithockey med Z6II (dock inte som primär kamera) och det funkar fint om man slår av att den ska gå ned i viloläge etc.


Funderar vidare lite... Har sett att det finns några billiga D3 ute till salu (inte D3s, utan bara "vanliga" D3).

Hur dåligt köp är det och hur stor skillnad är det egentligen mellan tex D3, D3s och D4? Som det känns nu är det de som det står mellan.
Jag skulle säga att skillnaden är hyfsat stor, och steget från D4 till D4s är även det rätt stort.

Vill du testa lite kameror (och/eller objektiv) är det bara hojta till så ska vi se om vi kan lösa något. Har D750, D4s, Z6II och Z9.
 

Mechanical

Aktiv medlem
Nu har jag funderat, funderat och funderat lite mer. Och insett att min D750 gått betydligt(!) färre exponeringar än vad jag trott. Så... Nu funderar jag på att sälja den för att hjälpa till att finansiera ett köp av något bra. Det här kan bli spännande, och den här tråden har tveklöst hjälpt mig klura ut vad jag skulle vilja ha om pengarna räcker till...
 

Brix

Aktiv medlem
Skulle tro att bra bildkvalitet får du oavset kamera och tillverkare idag. Kolla på denna video. Jag har upplevt det själv när jag "downsizade" min utrustning.
Ja, för det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet och inte i kameran. Så har det ju alltid varit. Främsta skillnaden mellan kameror/sensorer sett till bildkvalité är dynamiskt omfång, brus på högre ISO och upplösning.
 

törnan

Aktiv medlem
Så, du tycker alltså ändå att en kompaktkamera är lagom för mig? :rolleyes: Såhär är det: Det stämmer inte.

Jag tror att du missar lite, kameran i filmen är en systemkamera med lite mindre sensor vilket i sin tur leder till ett mindre och kompaktare kamerahus. Det är inte en "kompaktkamera" utan en kompaktare systemkamera.
 

Simon Karlsson

Aktiv medlem
D750 har väl något bättre AF-modul än D4S (och för all del D3, D3s, D4). Det enda du vinner är fler bilder/sekund på bekostnad av Megapixlar?

D500 däremot är för priset väldigt snabb och klart bättre AF, går väl att få loss beg för strax under 10k? Köp en sån för action-bilderna och behåll D750n när du vill ha "FF-looken" på bokeh...

Sedan var det någon som blandade ihop "kompakt-kamera" och M43?

TZ-100 är en kompaktkamera. Den har heller inget i den har diskussionen att göra.

M43 är förvisso ofta kompaktare än FF men är för den sakens skull ingen kompaktkamera.

Olympus E-M1 MkII/MkIII eller OM-1 kan definitivt vara ett alternativ beroende på vad man tycker är viktigt. MkII kan man få loss för 5k och parat med Olympus 40-150/f2,8 för ca 8k så kan man få väldigt trevliga resultat. Men har man redan köpt in sig på F-fattningen så ser jag heller ingen anledning att köra med dubbla system.
 

törnan

Aktiv medlem
D750 har väl något bättre AF-modul än D4S (och för all del D3, D3s, D4). Det enda du vinner är fler bilder/sekund på bekostnad av Megapixlar?

D500 däremot är för priset väldigt snabb och klart bättre AF, går väl att få loss beg för strax under 10k? Köp en sån för action-bilderna och behåll D750n när du vill ha "FF-looken" på bokeh...
D750 har Multicam 3500 FXII som är en vidareutveckling av 3500 FX som sitter i D4S, min upplevelse är dock att D4s är snäppet vassare än D750 ändå (har kört dom parallellt i samma lokal med samma objektiv). Om detta endast är upplevt eller om det faktiskt är så vågar jag inte uttala mig om men det är som sagt min upplevelse efter att ha plåtat något 50-tal hockeymatcher med dom.
 

Cygni

Aktiv medlem
D750 har väl något bättre AF-modul än D4S (och för all del D3, D3s, D4). Det enda du vinner är fler bilder/sekund på bekostnad av Megapixlar?

D500 däremot är för priset väldigt snabb och klart bättre AF, går väl att få loss beg för strax under 10k? Köp en sån för action-bilderna och behåll D750n när du vill ha "FF-looken" på bokeh...

Sedan var det någon som blandade ihop "kompakt-kamera" och M43?

TZ-100 är en kompaktkamera. Den har heller inget i den har diskussionen att göra.

M43 är förvisso ofta kompaktare än FF men är för den sakens skull ingen kompaktkamera.

Olympus E-M1 MkII/MkIII eller OM-1 kan definitivt vara ett alternativ beroende på vad man tycker är viktigt. MkII kan man få loss för 5k och parat med Olympus 40-150/f2,8 för ca 8k så kan man få väldigt trevliga resultat. Men har man redan köpt in sig på F-fattningen så ser jag heller ingen anledning att köra med dubbla system.
Olympus omd e-m1mkll/lll har en av marknadens snabbaste af och med tanke på att TS ska fota snabba hundar så är ansiktsigenkänning av hundar och katter inte fel att ha heller. 🙂
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En kompaktkamera kommer inte räcka för mina krav på bildkvalitet.
Jan mycket väl vara så att en kompaktkamera inte motsvarar behovet. Jag vill dock påpeka att kompaktkamera har inget med bildkvalitet eller sensor storlek att göra. En kompaktkamera har helt enkelt inte möjlighet att byta objektiv utan det är fast. T ex så har Sony RX1 serien FF/FX/35mm sensor medan systemkameran Olympus EM-1 serien har en sensor som är i 4/3 storlek. Kompaktkamera har här 4x så stor sensor och har därför potential till bättre bildkvalitet (om brännvidden passar). Så avseende bildkvalitet är det tekniskt inte korrekt att säga att den bör vara bättre med en systemkamera utan det beror på sensorn.
 
ANNONS