Annons

Ska jag köpa ny kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Med Z-kamerorna så är jag också skeptisk för att jag nu har bra optik till min D750, och jag gissar att en adapter som förvisso finns skulle göra optiken sämre?
När det gäller ftz adaptern så påverkar den inte hur snabbt objektivet fungerar, det är kameran som gör det. Jag hade d750 med 70-200 FL ED 2.8 och när jag kopplade det objektivet på z6 med ftz så tyckte jag att allt gick långsammare än på d750. Jag köpte senare z 70-200 och upplevde samma långsamhet som med ftz. Nu med z9 så får jag ordentlig hastighet på mitt z 70-200 och jag är övertygad att det hade gått lika snabbt med ftz adaptern. Så ja, z6 är långsammare än d750.
 

törnan

Aktiv medlem
Haha, tack, nu känner jag att jag behöver läsa på ännu mer! Men då känns det som att jag i alla fall har bättre koll på skillnaden mellan tex D3s och D4 (något som jag funderat på men inte hunnit kolla upp).

Med Z-kamerorna så är jag också skeptisk för att jag nu har bra optik till min D750, och jag gissar att en adapter som förvisso finns skulle göra optiken sämre?

Nu kan jag inte tala för första generation Z6/7 men Z6II ger helt ok fart, har fotat såväl springande hundar som hockey med den och även om det inte är helt optimalt så funkar det tveklöst. Z9 har jag inte hunnit hårdtesta ännu men jag räknar med att den är ett steg upp.
 

Brix

Aktiv medlem
Jan mycket väl vara så att en kompaktkamera inte motsvarar behovet. Jag vill dock påpeka att kompaktkamera har inget med bildkvalitet eller sensor storlek att göra. En kompaktkamera har helt enkelt inte möjlighet att byta objektiv utan det är fast. T ex så har Sony RX1 serien FF/FX/35mm sensor medan systemkameran Olympus EM-1 serien har en sensor som är i 4/3 storlek. Kompaktkamera har här 4x så stor sensor och har därför potential till bättre bildkvalitet (om brännvidden passar). Så avseende bildkvalitet är det tekniskt inte korrekt att säga att den bör vara bättre med en systemkamera utan det beror på sensorn.
Man får ju bättre brusprestanda, större dynamiskt omfång och potentiellt högre upplösning med en större sensor, men annars är ju objektivet viktigare när det gäller bildkvalité. På en systemkamera har du ju möjlighet att sätta på bättre objektiv(även om det såklart finns kompaktkameror med fina objektiv också).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Man får ju bättre brusprestanda, större dynamiskt omfång och potentiellt högre upplösning med en större sensor, men annars är ju objektivet viktigare när det gäller bildkvalité. På en systemkamera har du ju möjlighet att sätta på bättre objektiv(även om det såklart finns kompaktkameror med fina objektiv också).
Man kan inte generalisera och säga att systemkameror ger bättre bildkvalitet än kompaktkameror - detta var min poäng.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Man får ju bättre brusprestanda, större dynamiskt omfång och potentiellt högre upplösning med en större sensor, men annars är ju objektivet viktigare när det gäller bildkvalité.
Nej. Just upplösning, dynamiskt omfång och brusprestanda är avgörande faktorer när det gäller bildkvalitet.
 

Brix

Aktiv medlem
Nej. Just upplösning, dynamiskt omfång och brusprestanda är avgörande faktorer när det gäller bildkvalitet.
Det KAN vara det ja, men det beror på vad man fotar och vad man gör med bilderna. För mig är saker som skärpa, kontrast och bokeh definitivt viktigare då det är mer konstanta aspekter av bildkvalitén.
 

Mechanical

Aktiv medlem
Efter mycket funderande och en tids iakttagande av begagnatmarknaden verkar det bli dags för mig att köpa kamera :) Imorgon ska jag titta på en D4 som blir min, förutsatt att den stämmer överens med annonsen (säljaren verkar toppen, men ja, det kan ju alltid dyka upp något oväntat).

---------------
Tillägger att jag förra helgen lyckades träffa vän med D5, och då få testa den till precis(!) sådant jag vill ha min kamera till. Blev omåttligt förtjust och påmindes om hur mycket jag älskar stora, rejäla kamerahus. Då blev det inget snack om att jag måste ha just D4/D5, och när det då dök upp en D4 på annons i rätt stad till riktigt bra prislapp så fanns det inte mycket att fundera på längre.

Om jag blir nöjd med den så kanske jag t.o.m. säljer min D750. Den är verkligen inte flitigt använd, just för att den alltid varit lite för långsam för mitt egentliga behov. Ett litet felköp kan man väl kalla den, även om jag inte ångrar den som så (än).
 
Senast ändrad:

Mechanical

Aktiv medlem
Stort tack till er som tipsade mig om D4. Nu har jag en här hemma och vid en första koll är jag vansinnigt nöjd. Längtar tills jag får testa den i skarpt läge. Nu måste jag bara shoppa lagom snabbt minneskort också...
 
ANNONS