Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska jag skaffa Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

joakimlundh

Medlem
Jag har en macbook air 2017(specifikationerna står nedan) och använder för nuvarande "PhotoScape X"(ett gratis program) som fotoredigeringsprogram. Jag vill gärna skaffa Lightroom 6, men är lite osäker på ifall min dator kommer hantera det. Bör jag skaffa Lightroom 6 eller ska jag köra på med det jag har?


8 GB 1600 MHz DDR3
1,8 GHz Intel Core i5
Intel HD Graphics 6000 1536 MB
128 gb
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag har en macbook air 2017(specifikationerna står nedan) och använder för nuvarande "PhotoScape X"(ett gratis program) som fotoredigeringsprogram. Jag vill gärna skaffa Lightroom 6, men är lite osäker på ifall min dator kommer hantera det. Bör jag skaffa Lightroom 6 eller ska jag köra på med det jag har?


8 GB 1600 MHz DDR3
1,8 GHz Intel Core i5
Intel HD Graphics 6000 1536 MB
128 gb

Datorn som jag ser det bör inte vara några problem, hur stora bildfiler är det och vad vill du göra?

Om du ska köpa LR kan du bara själv svara på utifrån dina behov. Vill man fördjupa sig i redigering på riktigt är LR/PS helt fantastiskt. Det finns hur många tutorials som helst på nätet. Det är bara sätta sig i skolbänken :) LR är väldigt intuitivt att jobba med och man kommer snabbt in i det, för mig var det en game changer.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Jag har en macbook air 2017(specifikationerna står nedan) och använder för nuvarande "PhotoScape X"(ett gratis program) som fotoredigeringsprogram. Jag vill gärna skaffa Lightroom 6, men är lite osäker på ifall min dator kommer hantera det. Bör jag skaffa Lightroom 6 eller ska jag köra på med det jag har?


8 GB 1600 MHz DDR3
1,8 GHz Intel Core i5
Intel HD Graphics 6000 1536 MB
128 gb
Jag använder LR 6 med en liknande dator. Men min är en Air från 2013.
Det går, men ibland går det segt. Att skapa tex en HDR-bild eller ett panorama med många exponeringar går segt.
Dessutom kommer fläkten att gå på högvarv mest hela tiden.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag har en macbook air 2017(specifikationerna står nedan) och använder för nuvarande "PhotoScape X"(ett gratis program) som fotoredigeringsprogram. Jag vill gärna skaffa Lightroom 6, men är lite osäker på ifall min dator kommer hantera det. Bör jag skaffa Lightroom 6 eller ska jag köra på med det jag har?


8 GB 1600 MHz DDR3
1,8 GHz Intel Core i5
Intel HD Graphics 6000 1536 MB
128 gb
Vad är systemkraven för ditt PhotoScape X?, fungerar det smidigt just nu så tror jag inte lightroom ska vara alltför mycket mera krävande.
Här hittar du systemkraven för Lightroom 6.
https://www.cnet.com/products/adobe-lightroom-6/specs/
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Jag googlade precis dem och det är samma systemkrav med skillnaden att LR kräver 2 GB arbetsminne och Photoscape X kräver 1 gb
Det går att testa Lightroom gratis en månad. Bara att ladda ned från Adobes hemsida och testa om det blir för tungt. 8 Gb ska funka även om 16 Gb är att rekommendera. Obs Lightroom 6 är utgången, nu är det Lightroom 8 och den finns bara som prenumeration med Photoshop för 120kr i månaden.
 

joakimlundh

Medlem
Det går att testa Lightroom gratis en månad. Bara att ladda ned från Adobes hemsida och testa om det blir för tungt. 8 Gb ska funka även om 16 Gb är att rekommendera. Obs Lightroom 6 är utgången, nu är det Lightroom 8 och den finns bara som prenumeration med Photoshop för 120kr i månaden.
Men det säljs ju på t.ex. Webhallen https://www.webhallen.com/se/product/222644-Adobe-Lightroom-6-WINMAC-Svensk-DVD?ref=Prisjakt

Är det utgånget?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag har en macbook air 2017(specifikationerna står nedan) och använder för nuvarande "PhotoScape X"(ett gratis program) som fotoredigeringsprogram. Jag vill gärna skaffa Lightroom 6, men är lite osäker på ifall min dator kommer hantera det. Bör jag skaffa Lightroom 6 eller ska jag köra på med det jag har?


8 GB 1600 MHz DDR3
1,8 GHz Intel Core i5
Intel HD Graphics 6000 1536 MB
128 gb
Datorn fungerar nog, men frågan är om Adobe är ett vettigt alternativ för de flesta. Till att börja med är LR6 utgånget och supportas inte längre och får därför t.ex. inte uppdateringar för nya kameror. Frågan är väl om det ens går att köpa. Numera är det prenumeration som gäller. Eftersom lightroom förutom att redigera bilder även är ett DAM system där du lagrar dina redigeringar vilket gör att du blir väldigt bunden till programmet, och blir bunden till vad Adobe i sin godhet väljer att ta betalt av dig för att du ska kunna fortsätta redigera dina bilder.

Ett bättre kraftfullare alternativ är Capture One Pro eller möjligen ON1 Raw som kommer ut med en ny version om någon vecka eller två. Nackdelen med dessa är att du inte får Adobe Photoshop på köpet som du vår med en Adobe prenumeration. Å andra sidan är dessa program kraftfullare så att mera sällan behöver photshop. För de ganska få tillfällen då du behöver pixelbaserad editering kan du för en femhundralapp få en evig licens för Affinity photo som ersättning för photoshop.

Just Capture One är dock ganska dyrt, men väl värt pengarna. Oftast behöver man inte uppgradera annat än när man byter kamera, och man kan uppdatera Capture One vartannat år till reducerat pris och då blir kostnaden mer rimlig.

ON1 raw lär bli betydligt billigare än både CO1 och LR, ska man läsa kommentarar från de som beta testar ON1 raw 2019 bli riktigt bra. Om jag vore som du hade jag väntat med att bestämma mig tills den nya versionen kommer ut nu i november och laddar ned en demo och provar.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Redigeringar är väl dessvärre som regel programspecifika i de flesta program. Man kan i Lightroom spara redigeringar och taggningar i separata xmp-filer vilket är att rekommendera. Till viss del kan dessa lsas av andra program. Ja prenumeration av program kan diskuteras och det är ju inte bara Adobe utan även Microsoft med sitt Officepaket som hoppat på den trenden. Man får en ständigt uppgraderad programvara till en månadskostnad. Typ som en privatleasad bil med serviceavtal. LR8 som kom för någon vecka sedan är en riktigt trevlig uppdatering med mycket bättre hantering av hög-ISO och snabbare hantering. Hoppar man av så kan man fortfarande använda programmet med taggar och tidigare redigeringar men inga nya redigeringar kan göras.
Datorn fungerar nog, men frågan är om Adobe är ett vettigt alternativ för de flesta. Till att börja med är LR6 utgånget och supportas inte längre och får därför t.ex. inte uppdateringar för nya kameror. Frågan är väl om det ens går att köpa. Numera är det prenumeration som gäller. Eftersom lightroom förutom att redigera bilder även är ett DAM system där du lagrar dina redigeringar vilket gör att du blir väldigt bunden till programmet, och blir bunden till vad Adobe i sin godhet väljer att ta betalt av dig för att du ska kunna fortsätta redigera dina bilder.

Ett bättre kraftfullare alternativ är Capture One Pro eller möjligen ON1 Raw som kommer ut med en ny version om någon vecka eller två. Nackdelen med dessa är att du inte får Adobe Photoshop på köpet som du vår med en Adobe prenumeration. Å andra sidan är dessa program kraftfullare så att mera sällan behöver photshop. För de ganska få tillfällen då du behöver pixelbaserad editering kan du för en femhundralapp få en evig licens för Affinity photo som ersättning för photoshop.

Just Capture One är dock ganska dyrt, men väl värt pengarna. Oftast behöver man inte uppgradera annat än när man byter kamera, och man kan uppdatera Capture One vartannat år till reducerat pris och då blir kostnaden mer rimlig.

ON1 raw lär bli betydligt billigare än både CO1 och LR, ska man läsa kommentarar från de som beta testar ON1 raw 2019 bli riktigt bra. Om jag vore som du hade jag väntat med att bestämma mig tills den nya versionen kommer ut nu i november och laddar ned en demo och provar.
 

thommya

Aktiv medlem
Datorn fungerar nog, men frågan är om Adobe är ett vettigt alternativ för de flesta. Till att börja med är LR6 utgånget och supportas inte längre och får därför t.ex. inte uppdateringar för nya kameror. Frågan är väl om det ens går att köpa. Numera är det prenumeration som gäller. Eftersom lightroom förutom att redigera bilder även är ett DAM system där du lagrar dina redigeringar vilket gör att du blir väldigt bunden till programmet, och blir bunden till vad Adobe i sin godhet väljer att ta betalt av dig för att du ska kunna fortsätta redigera dina bilder.
Stämmer ju inte alls att LR6 inte supportas längre. Kolla gärna upp fakta innan du skrämmer iväg LR-intresserade. Här på Adobes sida kan du på stört köpa och ladda ner den:
https://www.adobe.com/se/products/catalog.html?filters=cd_252Fphotography&page=2#

Och att DAM-system skulle binda dig mer till Adobe är inte heller korrekt.
Du kan t. ex. efter uppsägning av prenumeration (om du väljer det alternativet), närsomhelst exportera ut dina editerade bilder. Eftersom allt fungerar i produkten utom framkallamodulen och kartmodulen.
Du förlorar aldrig tillgång till din katalog eller de redigeringar du redan har gjort. Full tillgång till modulerna bibliotek, bok, skriv ut, bildspel och webb. Vill du redigera bilder kan du även använda panelen Snabbframkallning i biblioteksmodulen.

Thommy
 

unoengborg

Aktiv medlem
Redigeringar är väl dessvärre som regel programspecifika i de flesta program. Man kan i Lightroom spara redigeringar och taggningar i separata xmp-filer vilket är att rekommendera. Till viss del kan dessa lsas av andra program. Ja prenumeration av program kan diskuteras och det är ju inte bara Adobe utan även Microsoft med sitt Officepaket som hoppat på den trenden. Man får en ständigt uppgraderad programvara till en månadskostnad. Typ som en privatleasad bil med serviceavtal. LR8 som kom för någon vecka sedan är en riktigt trevlig uppdatering med mycket bättre hantering av hög-ISO och snabbare hantering. Hoppar man av så kan man fortfarande använda programmet med taggar och tidigare redigeringar men inga nya redigeringar kan göras.
Visst är det bra att få uppdateringar oavsett om de är från Adobe eller Microsoft, men det konstiga är att merparten av alla dokument som skapas på kontor runt om i världen ser påtagligt lika ut de dokument som skapades för 20 år sedan med Microsoft Office 3.
Redan Microsft Office 3 hade avsevärt fler funktioner och finesser än vad de flesta användare hade tid att lära sig. Det som hänt är mest att funktionerna flyttat runt lite grand så att vi kan köpa en kurs för att lära det nya. Dvs kostnaden för uppdateringen är inte bara prenumerationspriset utan även kostnaden för att lära oss de nya verktygen för att göra samma sak som tidigare.

På samma sätt innehåller dagens bildbehandlingsprogram mer kraft än vad de flesta förmår utnyttja. Det som driver behovet att uppdatera är nya kameramodeller som inte stöds av de äldre programmen. Med tanke på att sensorutvecklingen avmattats på senare tid kan man numera ha en kamera rätt många år utan att man ska behöv känna sig på efterkälken varför de månatliga uppdateringarna för de flesta är pengar i sjön.
Skulle starkt misstänka att Adobe och Microsoft införde sina prenumerationsmodeller p.g.a att deras användare inte längre fann det lönt att uppgradera sina program som på den gamla goda tiden då varje ny version verkligen tillförde vitala förbättringar.

Visst kan man hoppa av LR prenumerationen och bara använda det som databas, men då förlorar man som du skriver möjlighet att redigera. Detta innebär att du inte kan anpassa din bild ifall du villl göra justeringar inför utskrift på en ny skrivare eller nytt papper, eller bara vill ha annan skärpning p.g.a att du vill ha en annan utskriftsstorlek än vad du från början tänkt dig. Dvs även gamla bilder kan behöva redigeras, och de exportmöjligheter via .xmp filer du nämner är sällan tillräckliga.

Om det varit så att Adobe varit helt överlägsna vad det gäller hantering och bildresultat hade jag kanske kunnat stå ut med deras fasoner, men det finns många minst lika bra alternativ. Själv bytte jag från LR till Capture One Pro förra julen och skulle idag aldrig få för mig att byta tillbaka även om Adobe tillhandahöll en evig licens.

Slutligen gissar jag att många inte har en privatleasad bil med service avtal. Man kan ju undra varför.
 

martinot

Aktiv medlem
Intressant att Webhallen säljer utgången programvara!
Även Dustin och Dustin Home säljer.

https://www.dustinhome.se/sok/lightroom

Tror att det är faktiskt Adobe själva som fortfarande säljer även till sina ÅF.

En del företag och organisationer kanske har en plattform som redan standardiserat på Lr6 perpetual, och så behöver man kanske utöka med fler klienter/datorer.

Vissa privatpersoner, som inte har nyare kameror än de som finns i 6.14 (typ D850, AR7III och X-E3), kanske klarar sig på Lr6, och vill av olika anledningar inte gå för en hyrmodell/prenumerationsmodell, och vill därför ha en perpetuallicens. Då är detta fortfarande ett intressant alternativ.

Själv så klarar jag mig med Lr6.14 tills vidare (avvaktar med uppgradering till något framtida år för att se om det då blir något annat perpetualalternativ).
 

unoengborg

Aktiv medlem
Stämmer ju inte alls att LR6 inte supportas längre. Kolla gärna upp fakta innan du skrämmer iväg LR-intresserade. Här på Adobes sida kan du på stört köpa och ladda ner den:
https://www.adobe.com/se/products/catalog.html?filters=cd_252Fphotography&page=2#

Och att DAM-system skulle binda dig mer till Adobe är inte heller korrekt.
Du kan t. ex. efter uppsägning av prenumeration (om du väljer det alternativet), närsomhelst exportera ut dina editerade bilder. Eftersom allt fungerar i produkten utom framkallamodulen och kartmodulen.
Du förlorar aldrig tillgång till din katalog eller de redigeringar du redan har gjort. Full tillgång till modulerna bibliotek, bok, skriv ut, bildspel och webb. Vill du redigera bilder kan du även använda panelen Snabbframkallning i biblioteksmodulen.

Thommy
Ja, du kan kan uppenbarligen fortfarande köpa den, men Adobe har officiellt deklarerat att den inte kommer att supportas i framtiden och det kommer aldrig att komma någon LR 7 med evighetslicens. Köper man den är det "end of line" och knappast något man kan rekommendera någon som står i begrepp att välja redigeringsprogram såvida man inte vill binda sig till att för evigt bli mjölkad på pengar från Adobe

Snabbramkallning är ganska klen om man jämför med vad du hittar i develop modulen
 

thommya

Aktiv medlem
Ja, du kan kan uppenbarligen fortfarande köpa den, men Adobe har officiellt deklarerat att den inte kommer att supportas i framtiden och det kommer aldrig att komma någon LR 7 med evighetslicens. Köper man den är det "end of line" och knappast något man kan rekommendera någon som står i begrepp att välja redigeringsprogram såvida man inte vill binda sig till att för evigt bli mjölkad på pengar från Adobe

Snabbramkallning är ganska klen om man jämför med vad du hittar i develop modulen
Var i prenumerationen står det att du för evigt binder dig till att använda Adobe?
Du kan ju när som helst säga upp prenumerationen.
Skrämselpropaganda och rena felaktigheter är inte rätt sätt att hjälpa trådskaparen.

Thommy
 

unoengborg

Aktiv medlem
Var i prenumerationen står det att du för evigt binder dig till att använda Adobe?
Du kan ju när som helst säga upp prenumerationen.
Skrämselpropaganda och rena felaktigheter är inte rätt sätt att hjälpa trådskaparen.

Thommy
Du binder dig om du vill ha full kontroll över dina bilder. Så nej, det är ingen skrämselpropaganda.

Det är inget fel i att välja Adobe men man bör vara klar över att det är en hyrmodell som gäller om man ska få ett bra liv med Adobe och vara införstådd med vad det för med sig.
Har TS leasingbil med serviceavtal och är nöjd med det kommer han säkert att bli jättenöjd.

Att råda någon att köpa LR6 som är den sista versionen med evig licens är inget bra råd.

Många tror att Adobe är enda sättet att redigera bilder och det skadar inte att upplysa om det, för någon som står i begrepp att lossa på plånboken
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Visst är det bra att få uppdateringar oavsett om de är från Adobe eller Microsoft, men det konstiga är att merparten av alla dokument som skapas på kontor runt om i världen ser påtagligt lika ut de dokument som skapades för 20 år sedan med Microsoft Office 3.
Redan Microsft Office 3 hade avsevärt fler funktioner och finesser än vad de flesta användare hade tid att lära sig. Det som hänt är mest att funktionerna flyttat runt lite grand så att vi kan köpa en kurs för att lära det nya. Dvs kostnaden för uppdateringen är inte bara prenumerationspriset utan även kostnaden för att lära oss de nya verktygen för att göra samma sak som tidigare.

På samma sätt innehåller dagens bildbehandlingsprogram mer kraft än vad de flesta förmår utnyttja. Det som driver behovet att uppdatera är nya kameramodeller som inte stöds av de äldre programmen. Med tanke på att sensorutvecklingen avmattats på senare tid kan man numera ha en kamera rätt många år utan att man ska behöv känna sig på efterkälken varför de månatliga uppdateringarna för de flesta är pengar i sjön.

Skulle starkt misstänka att Adobe och Microsoft införde sina prenumerationsmodeller p.g.a att deras användare inte längre fann det lönt att uppgradera sina program som på den gamla goda tiden då varje ny version verkligen tillförde vitala förbättringar.

Visst kan man hoppa av LR prenumerationen och bara använda det som databas, men då förlorar man som du skriver möjlighet att redigera. Detta innebär att du inte kan anpassa din bild ifall du villl göra justeringar inför utskrift på en ny skrivare eller nytt papper, eller bara vill ha annan skärpning p.g.a att du vill ha en annan utskriftsstorlek än vad du från början tänkt dig. Dvs även gamla bilder kan behöva redigeras, och de exportmöjligheter via .xmp filer du nämner är sällan tillräckliga.

Om det varit så att Adobe varit helt överlägsna vad det gäller hantering och bildresultat hade jag kanske kunnat stå ut med deras fasoner, men det finns många minst lika bra alternativ. Själv bytte jag från LR till Capture One Pro förra julen och skulle idag aldrig få för mig att byta tillbaka även om Adobe tillhandahöll en evig licens.

Slutligen gissar jag att många inte har en privatleasad bil med service avtal. Man kan ju undra varför.
Jag tycker nog i stort sett som du och har också undrat över varför vi fått dessa evighetsprenumerationer just nu.

Särskilt detta är intressant: "Skulle starkt misstänka att Adobe och Microsoft införde sina prenumerationsmodeller p.g.a att deras användare inte längre fann det lönt att uppgradera sina program som på den gamla goda tiden då varje ny version verkligen tillförde vitala förbättringar."

Mitt huvudskäl till att helt lämna Adobe var dock helt andra:

För det första visade sig Adobe (precis som många andra IT-företag) att de är förvånansvärt dåliga på IT. De fick sin användardatabas med bl.a. mina kortuppgifter hackad och mailade och bad knappt ens om ursäkt för det strul och de ev. problem de därigenom orsakade sina användare. De uppmanade oss bara att byta lösenord överallt där vi använt detsamma vi använt hos dem.

För det andra finns det idag alternativ som för många är bättre av olika skäl. Generellt har jag för egen del kommit fram till att jag tycker DxO Photolab är bättre på ett antal sätt. Jag slipper Lightrooms monolitdatabas, jag slipper Lightrooms rätt dåliga previews och får en konverterare som för mig ger bättre skärmfeedback (bätttre previews) och som är effektivare för oss som jobbar sessionsorienterat. Jag har även upptäckt att DxO är oumbärligt för mig som jobbar mycket med reprofotad dia. Inget annat program vad jag vet har så sofistikerade verktyg för att hantera kontrast. Utan dessa skulle jag inte kunnat hantera en del av de specifika problem som jag haft med digitaliserad Agfa-diafilm.

Capture One har jag också av specifika skäl. Inget annat program har vad jag vet lika sofistikerade system för direktfångst till dator - tethering - åtminstone inte för vi som använder Sony-kameror. Capture One har även en del markeings- och färghanteringsverktyg som är fantastiskt bra och som jag inte sett någon annanstans. På toppen av det är väl CO den konverterare som har den mest kraftfulla och genomtänkta lagerhanteringen.

Att båda dessa konverterare inte tvingat på mig evighetsprenumerationer uppskattar jag också och jag brukar ju uppgradera när det kommer nya versioner så mina pengar får de hyfsat gärna ändå. DxO Photolab 2.0 som kom nu är väl den för sta versionen jag tvekat inför då den verkar verkligt tunn på nyheter för mig åtminstone.

Både CO och DxO har numera möjligheter att använda en monolitdatabas för redigeringsmetadata men ger åtminstone möjligheten att välja. Den får man överhuvudtaget inte hos Adobe. Många klagar på att Lightroom är segt med många bilder och många triksar därför med previewkvaliteten för att vinna tid. Det behöver jag aldrig göra när jag använder de sessionsmodeller DxO och CO bjuder på. Även CO kan upplevas vara lite omständlig när man lägger upp en session och ha en högre inlärningskurva än andra konverterare och det kan även jag tycka. DxO däremot kräver ingenting. Där bara öppnar man det bibliotek bilderna ligger i och kör. Det är enkelt och man kommer snabbt till skott och resultaten tycker många blir bra - ja bättre än i LR - möjligen med ett undantag och det är Fuji vars RAW överhuvudtaget inte kan öppnas.

När det gäller DxO så finns dock fortsatt en vis oro för framtiden. DxO Photolab lutar sig rätt tungt mot DxO Mark-mätningarna för input till verktyget Lenskorrection som jag verkligen kommit att uppskatta. Den funktionen funkar dock bara om det finns profiler för den kamera/objektiv-kombo som bilderna tagits med. Annars får man hålla tillgodo med den gamla oskarp mask och det går ju det med men är sämre.

Numera ligger applikationsdel och DxO Mark tydligen i olika bolag och det är ju möjligen så att det inte bara applikationsdelen som haft problem. Är det någon som vet hur DxO Mark mår? Jag har läst att de inte testat viss utrustning än som de borde ha gjort. Stämmer det eller är det bara ett dåligt underbyggt rykte?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Stämmer ju inte alls att LR6 inte supportas längre.
Jo det stämmer.
Och det tydligaste exemplet var för ett par månader sedan när Google ändrade i sitt API för kartmodulen.
Så nu står användare av LR6 utan kartor.

Köper man en nyare kamera så är man hänvisad till DNG-konvertering innan import men det funkar ju.
 
ANNONS