Annons

Ska jag slå till eller inte!

Produkter
(logga in för att koppla)

Venom

Aktiv medlem
Tjena!

Jag ska uppgradera kamera ifrån en kompakt digitalkamera till vad jag tänkt mig en EOS 300D. I och med att min bror bor i England så kan jag få tag på en ny med objektiv kitet för 6300.

Det är så nu att jag även fått upp ögonen för D70 också men den kostar några tusenlappar mer, jar har läst alla kommentarer, recensioner osv har även varit och klämt på båda två.

Nu till min fråga till er, jag som nybörjare i systemkameravärlden finns det något riktigt bra argument för att lägga ungefär 3500 kr till för Nikonen? Jag är väl medveten om att man inte bara köper en kamera utan man köper in sig i ett system med.

Jag skulle vara tacksam för synpunkter, tankar argument.

Tack på förhand!

Maziyar

Inget som helst svar, bara lite babbel.

Svår fråga. Visserligen är väl D70:n vassare än 300D, men å andra sidan tycker jag att Canon har ett bättre objektivutbud. Detta sagt utan någon som helst erfarenhet av Nikons prylar, så ta det med en nypa salt... :) Vad det gäller framtiden så verkar ju Canon ligga steget före Nikon, men sådant kan ju ändras, även om jag inte direkt hoppas på det. Jag skulle nog valt Canon (igen), men det är definitivt inget lätt val, som du ju givetvis märkt eftersom du frågar här. :) Att skaffa en digital systemkamera däremot är rätt beslut, det är sjukt kul. :)

Tjena!

jo jag har fått leka lite med en dslr nu i veckan så jag tycker det är dags att byta upp mig :D. Man tycker ju att Canonen borde vara en bra inkörsport för en nybörjare, priset jag får betala för den är ju helt klar fördelaktig, samt att canonobjektiven verkar generellt vara billigare eller?

Båda kamerorna tar lika bra bilder. Både Nikon och Canon har omfattande system med alla tänkbara tillbehör. Med den prisskillnaden är det svårt att motivera varför man ska köpa Nikon-kameran.

Jo, jag har också fått uppfattningen att Canons värstingobjektiv har bättre priser än Nikons motsvarande. Hur det är med de enklare objektiven har jag ingen aning om. Hmm, det där lät som att jag bara har en massa dyra objektiv, men så är det inte, det är snarare ett, men det var de dyra jag jämförde priser på när jag stod i valet och kvalet mellan Canon (10D) och Nikon (D100).

Varför är det så hög prisskillnad? På cyberphoto skiljer priset på huset 53:- till 300D:s fördel.

Om det är priser på kiten du pratar om så tänk på att kitobjektivet till D70 är betydligt bättre (och dyrare) än det som följer med 300D. På cyberphoto kostar 300D-kitet 900:- mer än huset och D70-kitet 2500:- mer än huset.

Jämförda bredvid varandra så tycker iallafall jag att D70 är en bättre kamera än 300D, men en prisskillnad på 3500:- (om de har jämförbar optik) håller inte.

mvh fluffen

Har själv en D70, men ifall det är en prisskillnad på 3500:- så skulle jag tagit 300D.

Var inne i Jessops i Brighton igår och såg att de hade kampanj på D70'n med en rabatt på ca £150.

--
Daniel

Tjena!

Det är just den mellanskillnaden på 3000-3500 kr som är lockande, Daniel jag hittar D70 för 849.90 pund med 18-70 kittet är det priset med rabatten eller?

Det blir ändå en stor priskillnad!

MVH

Äh, slå till för tusan. Du kommer inte att ångra dig! Lägg mellanskillnaden på tillbehör till den förträffliga 300D.

Hehe!

Det tycker du :p, jo det verkar nästan så. Priset ligger ju i nivå med kompaktkamerorna, men har betydligt mer potential samt man som amatörfotograf får en ny dimension med.

MVH

Det billigaste kitet med 17-70 för Nikon D70
var på tyska e-bay.Där man kan köpa den direkt
för ca 8500 kr.
Båda kamerorna är ju tämligen jämlika men
18-70 objektivet sägs ju vara bättre än Canons kitglugg.
Så antingen köpa Canon billigt med en inte lika så bra glugg som gör att man kanske vill investera
i en bättre glugg senare eller köpa ett dyrare kit men med en glugg som man troligtvis kommer vara nöjd med och behålla.

Så det är en smaksak och en ekonomisk fråga förstås.

Här är länken till D70 på tyska e-bay
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=43456&item=3851466406&rd=1

/Johan Ringblom

Aha!

Det var bra pris men, den skeppas från Hong Kong väl! Hur blir det med garantirärenden samt moms och tull? Någon som vet!

MVH

Venom skrev:
Aha!

Det var bra pris men, den skeppas från Hong Kong väl! Hur blir det med garantirärenden samt moms och tull? Någon som vet!

MVH

Det som kommer från Hong Kong ska du betala svensk moms på.... lägg alltså på 25% direkt för hela beloppet (varan + frakt) Priset blir inte så fantastiskt längre.

Evt tullavgift också, på allt utom kameran.

Jag gick också i den våndan (fast priserna var betydligt högre då). Jag hade inte heller autofokusobjektiv sedan tidigare, så det stod mellan 300D och D70. Hade D70 funnits i butik tidigare så hade det blivit den, men sen ändrade jag mig i sista sekunden och valde Canon. Jag har inte ångrat det en sekund. Samma sak säger förstås de som valde Nikon :) Kontentan är att du blir nöjd med vilket som i slutändan. Får du ett par tusen över till en blixt eller ett extra objektiv om du väljer en 300D så tycker jag inte du ska tveka.

Jo jag blir nog nöjd med Canonen sen har jag som student inte allt för mkt pengar så jag tror det blir till att ringa bror min och be honom beställa en :D, kan inte hålla mig längre.

Jag är tacksam för era svar och tankar, om ni har något mer att tillägga så är det välkommet.

MVH
Maziyar!

PS! Ifall det blir köp så lägger och jag upp bilder om en månad eller så och besvärar er hehe.

Venom skrev:
Aha!

MVH

Fula gubben tips:

Be avsändaren snällt att skriva "Computer warranty parts" eller liknande på paketet, så slipper du tull/moms.
I det fall de ändå kollar paketet är det inte ditt fel att de skrev det på paketet och du betalar moms som vanligt.

Venom skrev:
aha ok!

Stefan det där låter lite risky :D

MVH

Klart när det är större summor kan det eventuellt löna sig att hitta varan billigt på annat håll i det fall de mot förmodan skulle kontrollera paketet. Men när det rör sig om ett par tusen kronor endast lönar det sig.
Känner flera som beställer elektronik på detta sätt och jag tror inte en enda har betalat tull/moms ännu.

Sedan kan man diskutera huruvida det kan tyckas omoraliskt eller inte, men det lämnar jag till individen att bestämma själv :)

ANNONS
Götaplatsens Foto