Annons

Ska man acceptera detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverik

Aktiv medlem
Har haft mitt objektiv på service för justering av frontfokus, men är fortfarande inte nöjd.
Båda bilderna är tagna med MF. På bild 1 anser kameran att skärpan är rätt (den röda pricken lyser). På bild 2 har jag flyttat fram boken 1cm men inte flyttat kamera eller rört fokuseringen.
Canon 50/1.8 på 350D, bländare 2.8. Kamera på stativ. bilden i 100%
 
Du menar att gå efter vad "ögat ser"? Detta tycker jag är helt hopplöst att se i 350d:s lilla titthålssökare. Men vad jag kan se så ser skärpan bättre ut på bild 1 än bild 2 i sökaren.
 
Vad blir resultatet om du använder AF då?

Det finns många källor till fel när man använder MF. Att fokusera manuellt med EF 50/1.8 är ingen höjdare, väldigt mycket mer inexakt än AF skulle jag vilja säga. Desssutom tycker jag bild två ser för skarp ut..?
 
Klart att du inte ska acceptera. Du får tjata på Canon och kräva att de fixar felet eller byter ut objektivet. Mitt ex av 50/1.8 var aldrig riktigt skarpt under f4, men kunde ge ok resultat från f2.4 och uppåt.
Jag köpte objektivet för 500kr, men för 1124+frakt som cyberphoto tar ska man faktiskt kunna kräva lite, speciellt om man jämför med de andra tillverkarna.
 
ANNONS