Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska man byta från Pentax till Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lawson

Aktiv medlem
Såg en annons idag på blocket där ett Nikonpaket säljs för 25000kr eller högstbjudande. Det här ingår Nikon D 200 kamerahus (exkl minneskort)
AF VR-Nikkor 80-400mm 1:4.5-5.6D
AF-S Nikkor 17-55mm 1:2.8
AF-S Nikkor 400 F 2.8 (ljusstark kanon!) i slagtålig originalväska
Tamron SP 90mm macro 1:1 1:2.8
Speedlight SB-800 blixt
Väska. Priset är lägsta eller högre.

Är det verkligen möjligt att köpa den här utrustningen till det här priset?
Jag håller ju lite koll på teleobjektiv till Pentax och vet att ett 400/2,8 är näst intill omöjligt att hitta och skulle ett komma ut på marknaden så får jag betala mer för det än hela det här Nikonpaketet.

Micke.

Säker på att Du kan få ett kvitto på de grejorna av säljaren för det låter som Du säger galet billigt och då blir iaf jag alltid fundersam på hur sakerna förvärvats?!

Sedan tycker jag rent känslomässigt att Du ska förbli Pentaxian det är en fin familj att tillhöra ;-)

PS Snart drar jag ut på första fälttestet av mitt nya 400mm tele, Du vet ju vilket ;-) DS

Kollade precis upp priserna på produkterna i fråga på prisjakt, och visst är 25000:- rätt billigt, 17-55:an är ju ett 10 000 kronors objektiv, men den passar ju inte till ff om du vill uppgradera till fullformat nån dag, men för dom pengarna så är det kanske inte så mycket att tveka på. Och D200:an är ju inte dum, frågan är hur många exponeringar det är på kan, kan kanske vara dags för slutarbyte på den, och det kan kosta lika mycket som kameran då d200 har några år på nacken...

Om jag får gissa så tror jag det är en felskrivning av benämningen på 400/2.8 objektivet, dvs det är troligtsvis ett manuellt fokuserat Ai-S 400/2.8.

Men det är ganska lätt att få verifierat genom att be om en bild från säljaren.

Om jag får gissa så tror jag det är en felskrivning av benämningen på 400/2.8 objektivet, dvs det är troligtsvis ett manuellt fokuserat Ai-S 400/2.8.

Men det är ganska lätt att få verifierat genom att be om en bild från säljaren.

Det finns bild och jag gissar på att det är varianten som kom 2001. Man blir ju av med VR men objektivet är ju så pass tungt att man väl oftast har det på stativ ändå.
Ni som kan Nikon, objektivet har ett eller flera v-formade utag framför fokusringen med en knapp i? (fokuslås?)
Är det någon som kan säga om det är ett med autofokus?

Tycker det ser ut så här.
Micke.

Bilagor

• afs400f28edif.jpg
    afs400f28edif.jpg
    15 KB · Visningar: 262
Såg en annons idag på blocket där ett Nikonpaket säljs för 25000kr eller högstbjudande. Det här ingår Nikon D 200 kamerahus (exkl minneskort)
AF VR-Nikkor 80-400mm 1:4.5-5.6D
AF-S Nikkor 17-55mm 1:2.8
AF-S Nikkor 400 F 2.8 (ljusstark kanon!) i slagtålig originalväska
Tamron SP 90mm macro 1:1 1:2.8
Speedlight SB-800 blixt
Väska. Priset är lägsta eller högre.

Är det verkligen möjligt att köpa den här utrustningen till det här priset?
Jag håller ju lite koll på teleobjektiv till Pentax och vet att ett 400/2,8 är näst intill omöjligt att hitta och skulle ett komma ut på marknaden så får jag betala mer för det än hela det här Nikonpaketet.

Micke.

Antingen är annonsen ett av de bästa kapen du lär se på många år ... Eller tyvärr, en bluff.

Bara en sådan 400:a betingar normalt ett begagnatpris på 25000-35000, även när det är den äldre AF-S-versionen utan stabilisering. (Och ja, det ser ut att vara en AF-S-version på bilden, inte någon av de äldre AF-I- eller AI-s-versionerna)

Ibland händer det att saler säljs ovanligt billigt, men jag skulle agera med mycket stor försiktighet.

Säker på att Du kan få ett kvitto på de grejorna av säljaren för det låter som Du säger galet billigt och då blir iaf jag alltid fundersam på hur sakerna förvärvats?!

Sedan tycker jag rent känslomässigt att Du ska förbli Pentaxian det är en fin familj att tillhöra ;-)

PS Snart drar jag ut på första fälttestet av mitt nya 400mm tele, Du vet ju vilket ;-) DS

Ok! Hoppas det funkar bra ihop med K5an. Nja, jag blir väl troligtvis kvar i Pentaxlägret. Men man bli ju lite fundersam när man ser utbudet som finns hos andra märken. Skulle man ärligt kunna köpa ett sådant här 400mm för 10-15000kr så skall jag nog ta mig en allvarlig funderare.

Micke.

Antingen är annonsen ett av de bästa kapen du lär se på många år ... Eller tyvärr, en bluff.

Bara en sådan 400:a betingar normalt ett begagnatpris på 25000-35000, även när det är den äldre AF-S-versionen utan stabilisering. (Och ja, det ser ut att vara en AF-S-version på bilden, inte någon av de äldre AF-I- eller AI-s-versionerna)

Ibland händer det att saler säljs ovanligt billigt, men jag skulle agera med mycket stor försiktighet.

Tack Martin!
Känns skönt att höra, den prisklassen känns mer realistisk.

Micke.

ANNONS
Götaplatsens Foto