xandx
Aktiv medlem
Jag satte in mitt kort i min kortläsare och märkte att den inte kunde läsa kortet (Sandisk ULTRA 2 8GB) Tog ut kortet ur läsaren och kollade in i den och såg att en pinne hade böjts. Okej stoppade tillbaka kortet i Kameran (D300) Den visade att det inte fanns något på kortet :-(
Okej något har hänt, förmodligen när jag stoppade in den i kortläsaren med den böjda kontakt pinnen.
Jag kunde kontakta kortet via kameran men inte kolla på innehållet, jag körde en sckdisk /f på den men det verkade inte hjälpa så mycket.
Laddade ner sandisks rescue pro och den hittade många filer men jag blev förbryllad då det tydligen mest var jpg och jag kör bara med NEF. Jag kopierade de som sandisk hittade till hårddisken och fann att varje jpg fil var i samma storlek som en vanlig NEF fil men jag kan inte titta på dem i något program. Det hjälper inte att byta namn på dem till NEF. Jag mistänker att de blivit korrupta.
Har någon råkat ut för detta problemet?
Kan man reparera skadade NEF filer?
Jag sliter mitt hår då det är ett jobb som gått förlorat.
Kortläsaren är hängd och slängd...!
Okej något har hänt, förmodligen när jag stoppade in den i kortläsaren med den böjda kontakt pinnen.
Jag kunde kontakta kortet via kameran men inte kolla på innehållet, jag körde en sckdisk /f på den men det verkade inte hjälpa så mycket.
Laddade ner sandisks rescue pro och den hittade många filer men jag blev förbryllad då det tydligen mest var jpg och jag kör bara med NEF. Jag kopierade de som sandisk hittade till hårddisken och fann att varje jpg fil var i samma storlek som en vanlig NEF fil men jag kan inte titta på dem i något program. Det hjälper inte att byta namn på dem till NEF. Jag mistänker att de blivit korrupta.
Har någon råkat ut för detta problemet?
Kan man reparera skadade NEF filer?
Jag sliter mitt hår då det är ett jobb som gått förlorat.
Kortläsaren är hängd och slängd...!