Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skakig bild trots stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Josefin_11

Medlem
Hej,

Jag har endast fotograferat i några år och fick för några månader sen för mig att jag skulle testa att vara "naturfotograf".
I gryningen så åker jag ut till kusten för att fånga soluppgången över havet. Med mig hade jag min Canon 550d, mitt objektiv 55-250 mm 1:4 5,6 IS och stativ.
Idén var att fotografera med långa slutartiden för att få vattnet att se så där sammetslent och magiskt ut.

Det gick inte som planerat, trots stativet och fjärrkontroll så blev bilderna suddiga när slutartiderna blev längre än två sekunder.
Jag stod på en fast betongbrygga och det var vindstilla. Jag har svårt att förstå vad som orsakade skakningarna.
Kanske någon kan hjälpa mig att förklara?
 
Hej,

Jag har endast fotograferat i några år och fick för några månader sen för mig att jag skulle testa att vara "naturfotograf".
I gryningen så åker jag ut till kusten för att fånga soluppgången över havet. Med mig hade jag min Canon 550d, mitt objektiv 55-250 mm 1:4 5,6 IS och stativ.
Idén var att fotografera med långa slutartiden för att få vattnet att se så där sammetslent och magiskt ut.

Det gick inte som planerat, trots stativet och fjärrkontroll så blev bilderna suddiga när slutartiderna blev längre än två sekunder.
Jag stod på en fast betongbrygga och det var vindstilla. Jag har svårt att förstå vad som orsakade skakningarna.
Kanske någon kan hjälpa mig att förklara?

Stängt av objektivets antiskakfunktion?
Stativ / huvud åtdraget ordentligt?
 
Objektivets antiskakfunktion var påslagen. Det kontrollerade jag när jag var ute redan.
Kan vara så att det är stativet som är boven i dramat. Får ge mig ut igen och testa och dra åt reglagen.

Jag tror Henry menade att det borde varit Avslaget. Somliga objektiv får fnatt i stabiliseringen om den är på när det är på ett stativ och försöker stabilisera bort vibrationer som inte finns.
.
 
Om du stänger av objektivets bildstabilisering (OS) tror jag att det kommer gå bättre. OS är till för att kunna få skarpa bilder med lite längre slutartid än normalt handhållet, men inte så lång som 2sek eller mer. Testa att stänga av den.
 
Hej,

Jag har endast fotograferat i några år och fick för några månader sen för mig att jag skulle testa att vara "naturfotograf".
I gryningen så åker jag ut till kusten för att fånga soluppgången över havet. Med mig hade jag min Canon 550d, mitt objektiv 55-250 mm 1:4 5,6 IS och stativ.
Idén var att fotografera med långa slutartiden för att få vattnet att se så där sammetslent och magiskt ut.

Det gick inte som planerat, trots stativet och fjärrkontroll så blev bilderna suddiga när slutartiderna blev längre än två sekunder.
Jag stod på en fast betongbrygga och det var vindstilla. Jag har svårt att förstå vad som orsakade skakningarna.
Kanske någon kan hjälpa mig att förklara?

När du fotograferar med en spegelreflex som 550D måste du köra med spegeluppfällning.
Det hittar du i menyn. Så på avtryck 1 går spegeln upp och på tryck 2 tas bilden.
Spegelrörelsen och speciellt när den stoppar ger mikrovibrationer i stativet.

IS funktionen på Canons objektiv brukar man kunna ha på också vid långa slutartider på stativ. Nu kan det säkert skilja mellan objektivmodeller. Själv brukar jag ha det på.
 
När du fotograferar med en spegelreflex som 550D måste du köra med spegeluppfällning.
Det hittar du i menyn. Så på avtryck 1 går spegeln upp och på tryck 2 tas bilden.
Spegelrörelsen och speciellt när den stoppar ger mikrovibrationer i stativet.

IS funktionen på Canons objektiv brukar man kunna ha på också vid långa slutartider på stativ. Nu kan det säkert skilja mellan objektivmodeller. Själv brukar jag ha det på.

Det skadar inte att göra spegeluppfällning men för tider på flera sekunder har det inte så stor betydelse. En annan orsak kan vara om du kört bländare 22 eller mindre för att få en lång slutartid..då får man stora bekymmer med diffraktion som suddar till bilden http://www.kamerabild.se/fotoskolor/vi-f-rklarar/vi-f-rklarar-diffraktion-sk-rpedjupets-fiende

Gråfilter (ND-filter) är bättre att ta till om man behöver längre slutartid.
 
Det är viktigt med stabilt stativ, för mig funkar det inte med ett lätt kolfiberstativ (trots priset på 4000:), men bättre med tyngre Manfrotto. Häng gärna något tungt under stativet, men detta "något" måste hänga orörligt.

Problemmet med den sortens bilder du eftersträvar är att bilderna blir mycket bättre när det går vågor och då blåster det.
 
Det skadar inte att göra spegeluppfällning men för tider på flera sekunder har det inte så stor betydelse. En annan orsak kan vara om du kört bländare 22 eller mindre för att få en lång slutartid..då får man stora bekymmer med diffraktion som suddar till bilden http://www.kamerabild.se/fotoskolor/vi-f-rklarar/vi-f-rklarar-diffraktion-sk-rpedjupets-fiende

Gråfilter (ND-filter) är bättre att ta till om man behöver längre slutartid.

Där har vi olika uppfattning. Jag har tagit mängder av nattbilder och jag måste använda spegeluppfällning om jag skall få ett bra resultat. Speciellt när jag kommer ner på tider under 1 sekund.

Diffraktion är nog inte det trådskaparen har problem med. För det första är pixlarna i 550D inte så små att diffraktion är ett stort problem. Det är inte positivt att gå till bl. 22 för skärpan men skillnaden mot bl. 8-11 är inte dramatisk.
 
Där har vi olika uppfattning. Jag har tagit mängder av nattbilder och jag måste använda spegeluppfällning om jag skall få ett bra resultat. Speciellt när jag kommer ner på tider under 1 sekund.

Jag tror nog att du och Nutte har samma uppfattning. Du talar om bilder på under en sekund. Han talar om bilder på flera sekunder. Ju längre slutartid, desto mindre nytta har man av spegeluppfällning.

Diffraktion är nog inte det trådskaparen har problem med. För det första är pixlarna i 550D inte så små att diffraktion är ett stort problem. Det är inte positivt att gå till bl. 22 för skärpan men skillnaden mot bl. 8-11 är inte dramatisk.

Fast Canon EF-S 55-250 går ju att blända ner ända till till f/32 på 250 mm.
Ett lite udda val av objektiv för att fota landskap för övrigt. De flesta skulle nog välja en kortare brännvidd. Den långa brännvidden kan också bidra till att skakningar ger större effekt på skärpan.
 
Jag tror nog att du och Nutte har samma uppfattning. Du talar om bilder på under en sekund. Han talar om bilder på flera sekunder. Ju längre slutartid, desto mindre nytta har man av spegeluppfällning.
Tack, jo, jag tror vi tänker ungefär lika här. Josefin säger att hon får bekymmer först när det är flera sekunder så i mina ögon vore det konstigt om avsaknad av spegeluppfällning är "boven" eftersom problemet inte verkar finnas för kortare tider. Hon säger också att det var vindstilla och stabilt betongfundament (brygga) så stativproblematiken borde inte vara så stor heller även om det förstås är enkelt att dra åt skruvar, tynga ner etc för säkerhets skull, kanske har hon ett rangligt stativ. IS-strul, diffraktion och andra saker tror jag kan vara problemet. 550D har ju 18 mpixel på en APS-C-sensor och jag tycker mig ha fått rejält diffraktionsblurr då när jag fotat, det kan ju vara så att objektivet inte heller är så skarpt på bl 22+ (om hon nu använt det). Det kan ju också vara nåt så enkelt som att man råkat stöta i objektivet/stativet. Jag hoppas Josefin har nytta av våra tips och går ut och försöker igen!
 
Där har vi olika uppfattning. Jag har tagit mängder av nattbilder och jag måste använda spegeluppfällning om jag skall få ett bra resultat. Speciellt när jag kommer ner på tider under 1 sekund.

Diffraktion är nog inte det trådskaparen har problem med. För det första är pixlarna i 550D inte så små att diffraktion är ett stort problem. Det är inte positivt att gå till bl. 22 för skärpan men skillnaden mot bl. 8-11 är inte dramatisk.
Varför inte bara använda Live view? Värmer det upp sensorn så pass mycket att det märks?

Josefins problem tror jag beror på att bildstabilisatorn varit påslagen.
 
När du fotograferar med en spegelreflex som 550D måste du köra med spegeluppfällning.
Det hittar du i menyn. Så på avtryck 1 går spegeln upp och på tryck 2 tas bilden.
Spegelrörelsen och speciellt när den stoppar ger mikrovibrationer i stativet.

IS funktionen på Canons objektiv brukar man kunna ha på också vid långa slutartider på stativ. Nu kan det säkert skilja mellan objektivmodeller. Själv brukar jag ha det på.

Fast när slutartiderna går över 2 sekunder spelar spegeluppfällningen mindre och mindre roll.

IS bör vara av och om det blåser brukar jag hänga något tungt i stativet.

Betongbrygga? Inte pir? Då påverkas den sannolikt av vågor eftersom den flyter. Små långsamma röresler räcker för att förstöra bilden.

Jag fotar ibland från betongbroar. Kommer det en buss eller lastbil är det bara att slänga bilden, allt rör sig.
 
Där har vi olika uppfattning. Jag har tagit mängder av nattbilder och jag måste använda spegeluppfällning om jag skall få ett bra resultat. Speciellt när jag kommer ner på tider under 1 sekund.
...

Skakningen klingar av rätt snabbt, på någon 10-del eller två, beror förstås även på hur stabilt stativ man har.

Om man tar en bild på 1 sekund har kameran alltså skakat i kanske 10-20% av tiden. TS borde få MER problem med kortare tider om det vore spegeluppfällningen som orsakade oskärpan men jag uppfattar det motsatta, att oskärpan ökar med längre tider.
 
För att köra med tele på stativ så måste man ha ett ganska stabilt stativ och kulled, samt inte att förglömma själva fästet mot kamerahuset (eller objektivet om man har stativkrage). Förvisso har jag både tyngre kamera och objektiv, men mitt Manfrotto 190 ProB med 486RC2 är _helt_ oanvändbart ihop med min telezoom. Med stativkrage på objektivet skulle det nog gå marginellt bättre, men användbart skulle det nog inte bli.
 
Jag är en amatörsfotograf.. men jag undrar ifall ni kan föreslå ett bra stativ? Jag har en Nikon D80. Ett stativ som funkar bra ute i naturen.
 
Stängt av objektivets antiskakfunktion?
Stativ / huvud åtdraget ordentligt?

Föreslår du lägger en bild på din sida och lägger in en länk här så vi kan se en så stor bild som möjligt. Då kan vi nog hjälpa dig bättre.
Det går ofta att avgöra ungefär vilken typ at skakningsoskärpa det rör sig om eller om det är något annat.

Ja har själv ibland drabbats av oväntade problem. Att t.ex. använda stativ på en stor Stenafärja har gett mig mikroskaknngar från motorerna som är tillräckliga för att bilderna inte skall bli riktigt skarpa. Detta trots man står på övre däck.
Eller när jag tog bilder på Göteborgs yttre hamn och Vinga från Älvsborgsbron i skymningen. När bilarna körde över broskarvarna som skall ta hand om brons expansion i värme räckte det för att vissa bilder skulle bli oskarpa. Det gav tillräckligt med vibrationer i brons mittsektion.

Jag har ett Gitzo kolfiberstativ som är gjort mer för resa och låg vikt. Det är i sig stabilt nog. Speciellt om man hänger något under i kroken som finns där. Sedan hade jag en Gitzo kulled som jag just bytt ut. Den var inte optimal. Ovan på detta hade jag en Manfrotto snabbfästplatta.
Den senare har jag aldrig varit nöjd med. Där är det stor risk för glapp.

Så nyligen gjorde jag slag i saken och bytte kulleden mot en Benro G3 som är betydligt kraftigare och har en helt annan typ av snabbfäste. Typ Really right stuff. Det verkar gjort susen.

Den här typen av problem syns sällan på kamerans display även om man zoomar in. Det syns först när man kommer hem och ser bilden på skärmen. Vilket är trist. Man tror man skall komma hem med trevliga bilder och sedan besvikelse.
Så lägg upp en bild så skall vi se om vi kan hjälpa dig att bättre bestämma var problemet kan sitta.
 
Jag är en amatörsfotograf.. men jag undrar ifall ni kan föreslå ett bra stativ? Jag har en Nikon D80. Ett stativ som funkar bra ute i naturen.

Jag har ett Manfrotto 55 och det är stadigt och snabbjobbat utan att vara för dyrt. Däremot är det tungt samt klumpigt i ihopfällt läge. I dagsläget skulle jag välja en mindre och lättare modell. Det finns flera bra varianter som man kan vika benen 180 grader uppåt och på så sätt gömma kulan mellan benen när man ska trycka ner det i väskan. Jag har varit på jakt efter ett lättare och smidigare stativ men aldrig kommit till skott och har därför några länkar till bra stativ på papperet. Jag har inte kännt på nåt av dem så jag lämnar inga garantier.
Själv gillar jag snäppfästen på benen för att det är snabbjobbat men å andra sidan så är fastnar de när jag trycker ner stativet i ryggan. Vridlås sitter det på nästan alla kolfiberstativ då benen riskerar att spricka annars. Nästa stativ för mig blir nog vridlås.
Aluminium är kallt, tyngre och vibrerar mer men är lite billigare. Kolfiber tvärt om men kan spricka om det får ett hårt slag, fast det är nog ingen överhängande risk.
När det gäller max belastning så bör man inte ligga på gränsen, utan ha marginal.

Aluminium:
http://www.benrosverige.se/sv/mefoto/mefoto-a1350q1g.html

Kolfiber:
http://www.dhgate.com/product/professional-carbon-fiber-tripod-sirui-t/140861002.html#cppd-2-2
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12008296/stativ-c1580t-kolfiber
http://www.fotosidan.se/reviews/viewproduct.htm?ID=23330
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=T-1205X
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GX-1027
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=gt3230b2
 
...
IS funktionen på Canons objektiv brukar man kunna ha på också vid långa slutartider på stativ. Nu kan det säkert skilja mellan objektivmodeller. Själv brukar jag ha det på.

Det där gäller bara vissa av de nyaste objektiven.
På de äldre objektiven, som inte klarar att känna av att de sitter på ett stativ.
Så är det direkt nödvändigt att stänga av IS när man använder stativ.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto