Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Skala upp bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric Thorén

Aktiv medlem
Har någon något bra tips på programvara som med bäst kvalitet kan skala upp RAW- eller TIFF-bilder? Bättre än CS2? Har ett par bilder som jag skulle vilja blåsa upp till ung A2 från ca A4 (3000x2000 pixlar).

Tar gärna tekniska tips om hur jag gör för att behålla bäst kvalitet om det finns andra sätt än att bara ändra bildstorlek i CS2...

Hälsningar
Eric

Hvorfor ikke gjøre det i CS2? Du mener interpolere opp bildet ditt, ikke sant?? I så fall gjør du det best ved å ta 10% og 10% om gangen. Lag en action og kjør 10 og 10, da blir det mye mindre støy enn om du kjører det i en engang.

Mr.West skrev:
I så fall gjør du det best ved å ta 10% og 10% om gangen. Lag en action og kjør 10 og 10, da blir det mye mindre støy enn om du kjører det i en engang.
Det råder delade meningar om det är värt att göra det i 10%-steg eller om man inte bara ska skala upp det till "rätt" storlek direkt.

Vissa som rekommenderar denna metod säger att det ska vara just 10% och att tex 9% eller 11% inte funkar. Det låter lite som hokus-pokus för mig. Men än så länge har ingendera sidan lyckats presentera något som övertygat mig om varför man ska/inte ska göra på det ena sättet. Annat än att det blir fler steg i redigeringen.

Här är en gammal tråd om detta på Photo.Net.

Det finns flera programvaror däremot som gör ett bra jobb, men man ska nog ha behov av att skala upp många bilder innan man pungar ut $199 för Alien Skin Blow Up i min mening. Jag köpte Genuine Fractals för 50Kr i en fyndlåda. Det var det värt. Jag har säkert använt det tre gånger :)

ANNONS
Götaplatsens Foto