Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skanner råd

Produkter
(logga in för att koppla)

Calle Camp

Aktiv medlem
Hej
Tänkte köpa en ny skanner.
Mitt behov är att skanna in 135 film och dia.
Sedan har jag också mängder av gammla 6x6 och 6x9.
Vad finns det för något som kan täcka mina behov, eller skall jag skippa de större formaten.

Calle

Det beror väl på vad du ska ha de skannade filerna till.

De större formaten kan du säkert skanna i en "vettig" flatbädd - typ ngn av Epsons senaste. Har själv fått förstoringar gjorda på Mpix.com i 25x50cm från en 4180 och det räckte kvalitén klart för.

För riktigt bra filer från 35mm tror jag att en ren filmskanner för det formatet är bäst. För användning med måttliga krav så kan säkert en brat flatbädd räcka för detta också.

Jag köpte en Epson 4990 Photo i somras för att ffa skanna mellanformat eftersom jag sedan tidigare hade en Minolta scan elite II filmskanner. 4990 visade sig dock skanna även 35 film mycket bra och gör jag delförstoringar så har jag svårt att skilja dem från inskanningar från Minoltan. För de flesta behov bedömer jag den (4990) alltså att räcka långt.

Om du bara vill skanna 35mm så finns ju dock billigare alternativ som t.ex. Minolta scan dual IV.

Men i slutändan ankommer det ju på vilka krav du har.

http://www.kenrockwell.com/epson/4990.htm

Flatbäddar brukar generellt vara betydligt oskarpare än rena filmskannrar. Jag har skannat en del på Epson 4870, och planhållningen är verkligen usel med de hållare som följer med, med dålig skärpa som följd. Min billiga Minolta scan dual 2 är mycket skarpare, även om den inte är så jättemycket att hurra för heller, framförallt när det gäller att hantera täta svartvita neg. Mellanformat har jag däremot skannat med fint resultat i 4870.

Hej

Har nu precis köpt en Epson Perfection 4990 på pixmania.
Jag har hundratals glasplåtar från min farfar, plåtade 1880-1900.
Så den här epson såg ut som ett bra alternativ.
Min förra skanner Nikon LS-1000 gjorde bra bilder, kommer kvaliten att bli jämförbar för 135mm film?

Calle

ANNONS
Götaplatsens Foto