Annons

Skapa ny mapp I lightroom classic

Produkter
(logga in för att koppla)

weru

Aktiv medlem
Har lagt in extern hårddisk. Nu till min fråga. Hur skapar man en mapp 2018 i katalogen , så man kan dra filen med bilder 2018 i interna disken till externa disken.
 

Joppe61

Aktiv medlem
Jag brukar exportera mina bilder till extern hdd. Klicka på exportera välj "speciell mapp" och lägg sökvägen dit du vill, då kan du spara både RAW filer och färdigbehandlade filer för sig om du vill.
 

AFJ

Aktiv medlem
Har lagt in extern hårddisk. Nu till min fråga. Hur skapar man en mapp 2018 i katalogen , så man kan dra filen med bilder 2018 i interna disken till externa disken.
Ja, det är lite lustigt att man innifrån LR inte enkelt kan skapa mappar på det viset.

Det enklaste är nog att faktiskt importera en bild och i importera den till den nya disken. I importdialogen har man nämligen tillgång till alla enheter som mål.

När du väl importerat så kan du sedan göra som du vill och använda drag & drop.

För den modige finns det dock ett snabbare sätt att göra detta.

Stäng LR.

Använd Windows utforskaren och flytta hela 2018 mappen från den gamla disken till den nya externa disken.

Starta LR

Din 2018 mapp kommer nu vara markerad med ?-tecken och då kan du högerklicka den och välja "locate missing photos" eller något liknande. Där kan du då peka på 2018-mappen på din externa disk och vips så kopplar LR alla referenser rätt.

Jag använder själv denna metod en gång om året när jag flyttar ett års bilder från en SSD där jag har aktuella bilder till en vanlig mekanisk disk där jag har tidigare års bilder.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag brukar exportera mina bilder till extern hdd. Klicka på exportera välj "speciell mapp" och lägg sökvägen dit du vill, då kan du spara både RAW filer och färdigbehandlade filer för sig om du vill.
Om jag förstår rätt så vill TS flytta hela mappen från sin gamla disk till den nya och då kommer väl inte detta att fungera?

Dessutom om mappen 2018 innehåller sjuttielva undermappar - då blir det otroligt kluddigt.

Eller fattar jag fel?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om jag nu har fattat det rätt.

- skapa en mapp på den externa disken som heter 2018
- lägg en bild i denna mapp
- gå in i LR och importera denna bild, då har LR hittat disken och den går att komma åt
- titta i vänsterfältet längs ner där borde den externa disken ligga nu, öppna upp denna så att du ser mapp 2018
- gå till din gamla mapp 2018 i vänsterkolumnen och markera denna och dra över den till 2018 i den externa, då flyttas hela mappstrukturen över från intern till extern och LR hittar alla filerna lika bra som tidigare ifrån LR
 

weru

Aktiv medlem
Om jag nu har fattat det rätt.

- skapa en mapp på den externa disken som heter 2018
- lägg en bild i denna mapp
- gå in i LR och importera denna bild, då har LR hittat disken och den går att komma åt
- titta i vänsterfältet längs ner där borde den externa disken ligga nu, öppna upp denna så att du ser mapp 2018
- gå till din gamla mapp 2018 i vänsterkolumnen och markera denna och dra över den till 2018 i den externa, då flyttas hela mappstrukturen över från intern till extern och LR hittar alla filerna lika bra som tidigare ifrån LR

Tack för hjälpen! Det fungerade utmärkt.
Trevlig helg!
 

holmbo

Aktiv medlem
Har lagt in extern hårddisk. Nu till min fråga. Hur skapar man en mapp 2018 i katalogen , så man kan dra filen med bilder 2018 i interna disken till externa disken.
Det går utmärkt att skapa en ny mapp i Bibloteksläget. Klicka på plustecknet i "Fältet" Mappar och välj "Lägg till mapp..." enligt bilden. Ett utforskarfönster öppnas och du kan skapa en ny mapp på önskad plats. Välj den nya mappen och vips har du den i katalogen och kan flytta filerna. Nu har du väl redan gjort det, men till nästa gång. :)

//Lars
 

Bilagor

AFJ

Aktiv medlem
Det går utmärkt att skapa en ny mapp i Bibloteksläget. Klicka på plustecknet i "Fältet" Mappar och välj "Lägg till mapp..." enligt bilden. Ett utforskarfönster öppnas och du kan skapa en ny mapp på önskad plats. Välj den nya mappen och vips har du den i katalogen och kan flytta filerna. Nu har du väl redan gjort det, men till nästa gång. :)

//Lars
Tack - och där ser man, inte för sent att lära sig något nytt om LR efter alla dessa år. :)
 

weru

Aktiv medlem
Det går utmärkt att skapa en ny mapp i Bibloteksläget. Klicka på plustecknet i "Fältet" Mappar och välj "Lägg till mapp..." enligt bilden. Ett utforskarfönster öppnas och du kan skapa en ny mapp på önskad plats. Välj den nya mappen och vips har du den i katalogen och kan flytta filerna. Nu har du väl redan gjort det, men till nästa gång. :)

//Lars
Hej holmbo
I ditt inlägg om att lägga in en ny mapp (lägg till mapp) i externa disken. Fungerar inte i LR Classic 2019. Om man går tillbaks till senare år typ 2017. Då kunde man göra som du beskrev. Ha en bra dag.
 

Joppe61

Aktiv medlem
Om jag förstår rätt så vill TS flytta hela mappen från sin gamla disk till den nya och då kommer väl inte detta att fungera?

Dessutom om mappen 2018 innehåller sjuttielva undermappar - då blir det otroligt kluddigt.

Eller fattar jag fel?
Nej det var jag som missade att TS skulle flytta hela 2018...🙄😊
 

AFJ

Aktiv medlem
Hej holmbo
I ditt inlägg om att lägga in en ny mapp (lägg till mapp) i externa disken. Fungerar inte i LR Classic 2019. Om man går tillbaks till senare år typ 2017. Då kunde man göra som du beskrev. Ha en bra dag.
Jag skulle säga tvärtom! Tidigare fanns inte möjligheten att skapa en mapp på en ny enhet som inte redan fanns i LR-trädet. Nu är det möjligt utan att behöva importera något. Jag kör senaste LR Classic, version 9.2.
 

holmbo

Aktiv medlem
Hej holmbo
I ditt inlägg om att lägga in en ny mapp (lägg till mapp) i externa disken. Fungerar inte i LR Classic 2019. Om man går tillbaks till senare år typ 2017. Då kunde man göra som du beskrev. Ha en bra dag.
Jodå, Det fungerar bra i LR Classic 2019, V9.2. Det är den jag använder och skärmdumpade ifrån. :)
 
ANNONS