madsochmarja
Aktiv medlem
nør man kæper en 1ds mark 3 nu får man med ett 50 1.4.
Fotade med 1ds mark 3 med en 85 1.2 och good damn dett blir skarpt men tungt.
Fotade med 1ds mark 3 med en 85 1.2 och good damn dett blir skarpt men tungt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Robin Gyllander skrev:
ÄGD ;P
Lars Johnsson skrev:
Vet inte riktigt vad du vill säga med den länken ? menar du att den är något bevis för att 50/1,8 är bättre än 50/1,2 eller ?
Robin Gyllander skrev:
ÄGD ;P
Jag testade mellanringar till min 85 1,2 och det blev riktigt skarpt och kontrastrikt. Jämförde med 135 2,0 men det blev inte lika bra. Den tappar i kontrast med mellanringar vilket 85:an inte gjorde. Tyvärr verkar af balla ur mellan 1,2 - 2,0 men kör man manuell focus så funkar det. Inte lätt dock att sätta focus på bländare 1,2 vid macroskalorna. Från bländare 2,8 finns nog inget macroobjektiv som slår 85 1,2 med mellanringar. Det blev sanslöst skarpt.christianhylse skrev:
Mats:
Japp, jag vet att det såklart bara är att använda M/AF-knappen. I stort sett gillar jag AF, men jag fotar främst "lugna föremål", blommor, natur, sniglar och sånt. Då behöver jag inget supersnabbt AF och jag känner också att jag, som makrofotograf, har bättre koll på skärpan vid manuell fokusering än med AF som studsar hit och dit och jävlas med en.
-
dessutom, med ljusstarka objektiv och eos 1ds fina sökare så är det inga problem att fokusera manuellt. Inte utomhus i alla fall.
Var ute en runda med Zeiss 85 F/1.4 och mellanringar i går och jisses...behöver verkligen inget makroobjektiv med denna kombination.
Om någon vill se bilder tagna med eos 1ds och zeiss 85 eller 50 så mejla gärna, skickar mer än gärna, mest för att slå ett slag för tjusningen att "fota analogt" med digitalkamera.
Har aldrig fattat vitsen med att man ska låta kameran bestämma när man är ute på fältet.
-
det roliga är ju också att gamla NIKON Ai- och AI-s-gluggar fungerar perfekt med Canon, till skillnad från Nikon där budgetkamerorna inte fixar ljusmätningen.
Litet skojigt inlägg i Canon-Nikon-kriget, även om jag lika gärna fotar med Nikon som med Canon. Eller en bra Minolta. En bra kamera är en bra kamera.
50 1,4 har en mycket känslig af micro-motor som gör den sårbar för stötar mot fronten. Enligt det jag kunnat läst om gluggen så verkar det vara rätt mycket strul med gluggen. Prestandamässigt är den dock mycket bra. 50 1,2 har enligt viss behäftats med ett tillverkningsfel som gör att af inte fungerar vid bländare 1,2 och fotografering vid närgränsen. Jag har dock läst om användare som inte märkt av just det problemet, manuell justering av focusering skall fungera, även vid närgränsen. I övrigt är den välbyggd och har en ringformad USM-motor. prestandamässigt skall den vara något skarpare än 50 1,4 och ge behagligare bokeh. Prisvärd vet jag dock inte. Tycker personligen att den är oförskämt dyr. Borde enligt mig ligga ca 2000-2500 kr lägre i pris. Kanske mest för att jag så gärna vill ha en själv.PMD skrev:
EF 50/1.2L USM verkar inte vara speciellt prisvärt jämfört med EF 50/1.4 USM.
EF 50/1.8 II är nog det mest prisvärda objektivet i Canons sortiment, men att det skulle vara bättre än EF 50/1.2 tycker jag inte att jämförelsen på the-digital-picture.com visar.
(Allt ovan om man bara ser till optisk kvalitet, förstås).
PMD skrev:
EF 50/1.2L USM verkar inte vara speciellt prisvärt jämfört med EF 50/1.4 USM.
EF 50/1.8 II är nog det mest prisvärda objektivet i Canons sortiment, men att det skulle vara bättre än EF 50/1.2 tycker jag inte att jämförelsen på the-digital-picture.com visar.
(Allt ovan om man bara ser till optisk kvalitet, förstås).
Bilder kan man lita på. Om bilderna blir bra så är objektivet bra. Annars har jag rätt stort förtroende för FOTOs MTF-tester. De testar förvisso inte allting som kan vara intressant med ett objektiv, men de testar det viktigaste: MTF, vinjettering och distorsion.Robin Gyllander skrev:
"Vem kan man lita på"?
Robin Gyllander skrev:
Men det är när man drar över bilden med musen som 1,8 visas annars 1,2 L.
Allvarligt tycker ni att 50/1,2 är skarpare än 24-85?
Kan det vara så att hans ex var dåligt eller felfokuserade annars?
Fast på photozone är 1,2 L bättre än 1,8.
"Vem kan man lita på"?
Lars Johnsson skrev:
Hur vet man vilket som visas???
Danlo skrev:
Det var ett test i Proffsfoto nyligen.. kolla det!
Väldigt intressant jämförelse mellan D3 och 1DsMk3.
De interpolerade D3:ans filer till 22 megapixel och de var avsevärt bättre än Mk3:ans original-fil på 22 megapixel.
Dock så berodde detta på den kassa "proffs"-zoomen från Canon (24-70/2,8).. skrev de iaf
Sen skrev de att när de satte på en fast 50/1,4 på Mk3:an så blev resultatet/upplösningen myyycket bättre... de skrev dock aldrig att det blev bättre än D3:ans interpolerade filer.. haha GÖTT MOS!
Mitt råd, KÖP FAST OPTIK! Du får såååå mycket mer för pengarna!