Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skifte till SSD-disk

Produkter
(logga in för att koppla)
Om uppstarten går på 10 sekunder istället för två minuter spelar det nog roll för de flesta.

Och om photoshop startar på en sekund (1)! istället för 10-15. Det betyder att tröskeln att stoppa/starta progam är borta.
Jag relaterar till en trött Mac från 2006 där det tar ett fåtal sekunder ett starta tunga program och själva systemuppstarten tar mindre än 30 sekunder och från vila 2-3 sekunder. Är en modern PC så långsam så att man störs av det? Är inte det viktiga att arbeta med datorn och hur snabb den är då? Tröskel för att starta ett program har aldrig funnits för mig sen årtionden tillbaka.
 
Jag relaterar till en trött Mac från 2006 där det tar ett fåtal sekunder ett starta tunga program och själva systemuppstarten tar mindre än 30 sekunder och från vila 2-3 sekunder. Är en modern PC så långsam så att man störs av det? Är inte det viktiga att arbeta med datorn och hur snabb den är då? Tröskel för att starta ett program har aldrig funnits för mig sen årtionden tillbaka.

Nu råkade photoshoptiden vara på just en Mac.

Från "sleep" ska det gå momentant, datorn är igång. Men jag använder hibernate mest eftersom då drar ingen ström alls. Med ssd går uppstart från hibernate snabbt. Väldigt snabbt.
 
Visst är det ballt med senaste tekniken. Det tycker jag också men vissa effekter har mindre praktiskt betydelse och frågan är hur mycket man vill betala och hur mycket tid man vill lägga ner på en viss åtgärd.
 
Jag klonade systemdisken när jag installerade SSD men det går bäst om man har en systempartition som inte är större än SSD disken från början.

Att lägga systemet, programmen, LR databas och scratchdisk på SSD snabbade upp det hela märkbart men krävde en SSD på 160 GB. Jag jagar alltid sekunder då jag redigerar en massa bilder och inte gillar att titta på timglas. Det är skönt när programmen poppar upp snabbt när man startar dom och LR's miniatyrer kommer upp direkt.

kanske värt att göra en ren installation för dig, du kan ju fortfarande starta systemet från den gamla disken tills du byggt upp den nya.
 
Så en följd fråga är då hur klonar man eller "speglar" man sin gamla disk (när den väl är rensad)?

För visst gör man det och sedan tar bort den ursprungliga installationen.

Du kan använda ett program som Acronis True Image eller Norton Ghost. Det är de jag känner till och har använt, men det finns säkert flera. Jag kan rekommendera att ha ett sådant program för det är väldigt användbart när man vill säkerhetskopiera sin dator också, då man bara spar en spegling av de olika diskar man har. Den speglingen kan också göras inkrementellt. Du kan också söka och extrahera enskilda filer i en speglingsfil.

När jag gick över till SSD-disk i somras så sparade jag min gamla disk och monterade in den i ett kabinett, så jag kan hämta "User data" för olika program. Jag gick från Win XP till Win 7 då.

En negativ sak som jag råkat ut för är att datorn ibland hänger sig (beroende på vad man jobbar med) och slocknar, startar om och sedan inte hittar SSD-disken eftersom den inte hittas av BIOS. Då måste jag göra en kallstart och gå in i BIOS och lägga till den disken och sedan starta om. Smått irriterande faktiskt, ibland händer det dagligen. Det verkar finns en viss korrelation med överklockning, men det kan även inträffa ändå. Nu vet jag inte om det är SSD-disken eller om det är moderkortet som orsakar detta, och det lär vara svårt att bevisa något. Är det någon annan som har liknande erfarenhet av SSD?
 
Jag har under veckan läst på lite om SSD för mitt jobbs räkning och skall använda detta på studentdatasalar. Det jag hittills har lärt mig är att man skall köra Windows 7 (om vi pratar M$-OS) på SSD-disk för det OS:et fattar själv att det är SSD-disk och stänger av saker som man inte skall ha enablat.
TRIM skall tex vara på för att aktivt radera data på disken annars får man linjär degradering av prestanda över tid. Man varken behöver eller skall deframentera SSD-diskar tex. Allt detta lär ställa in sig själv med Seven.

Man kan inte bygga om %PROGRAMFILES% till att installera program på en annan disk. Ej supportat. Tex Windowsupdate kan sluta funka.
Office gillar inte att vara installerad på annan disk än systemdisken.
Det är inte meningsfullt att installera Photoshop på SSD-disk för den enda prestanadaökning man får är just uppstart. Däremot är scratchdisk på SSD väldigt kul för Photoshop.

Det är vettigt att dirigera om UserFoldrar (mina dokument etc) ill annan disk, men det går inte att dirigera om PROFILE-PATH (hela usersmappen).

Man skall inte har för fullt på systemdisken då C:\windows\winsxs växer linjärt över tid och går inte att rensa.

Hoppas det kan vara till nytta?
 
Det är vettigt att dirigera om UserFoldrar (mina dokument etc) ill annan disk, men det går inte att dirigera om PROFILE-PATH (hela usersmappen).
Jo, det gör det faktiskt men rekommenderas inte till folk med svagt hjärta ;-) Har gjort det själv och det fungerar hur fint som helst men det krävdes lite jobb.
Det finns en del info om det på nätet, bl.a. här och som det går att läsa i artikeln är det ganska många steg man ska gå igenom. Kul övning om man gillar att hacka.

På en ny installation skulle jag faktiskt rekommendera att göra detta innan man har flyttat några egna filer till usermappen. Detta för att inte riskera något om det blir fel. I värsta fall kan man bara installera om OS:et, går väldigt fort med en ssd.

Som man kan läsa i artikeln så kan det bli lite olika mappningar på de olika diskarna - ett tips är att i roten på varje disk skapa en fil som helt enkellt heter C, D eller något annat. Med hjälp av "dir" kan man då se vilken disk man egentligen är inne på.
 
Mmm, det är precis sånna guider som jag plöjt igenom och som jag just konstaterat att det är en dålig ide. Inte supportat och om man vill ha en miljö man kan vara säker på fungera låter man usersmappen bo kvar där den skall. Klart man kan få ihop'et om man är helt ensam på sin dator men i mitt fall är det verkligen inte önskvärt. Jag har kucklat en hel del med just profiler, både roaming och mandatory i enterprice-miljö och nästan alla smarta hack har efter ett tag bitit mig i svansen. Funkar inte.
Har man inga problem med att installera om om det strular så go ahead. Liknande guider finns för programfiles med, och det är inte heller supportat.

Junktion points är väl kanske det som kan funka bäst. Numera finns ju även riktiga symboliska länkar och det är möjligt att de kan funka men det har jag inte testat.
 
Tack alla som har svarat på denna tråd. Det har varit lärorikt. Jag kommer antagligen köpa en ssd disk men använda den som scratch-disk till att börja med sedan får jag se när det finns tid och ork att göra en nystart och rensa datorn för att sedan ha den som primär hårddisk.
 
Visst är det ballt med senaste tekniken. Det tycker jag också men vissa effekter har mindre praktiskt betydelse och frågan är hur mycket man vill betala och hur mycket tid man vill lägga ner på en viss åtgärd.

SSD är och beter sig som en vanlig hårddisk. Fast 10 ggr snabbare.

Du behöver inte lägga ner extra tid och energi för att få den att funka, tvärtom.
 
Förr fanns det en mjukvara som hette Intel Data Migration (licensierad från Acronis vill jag minnas). Den finns kvar här. Den kollar vid uppstart tror jag det var att det även finns en Intel SSD ansluten, annars funkar den inte. Längst ner på sidan står det vilka SSD:er den fungerar med.

Jag klonade en 160GB disk till en 120GB Intel SSD och det funkade utan problem. Tog en stund bara eftersom SSDn var ansluten via USB2, antar att det gått fortare om det hade gått att ansluta via SATA men det var en laptop. Detta var Vista. Lite senare bytte jag till W7 men det var för att jag stoppat i 4GB RAM och därför gärna ville ha 64bitars OS.

Dock rekommenderar jag verkligen ominstallation. Det är ju inget som hindrar att man behåller sin ursprungliga systemdisk orörd tills installationen av OS:et på SSD:n är klar. Det bästa är ju att koppla bort den helt under tiden för att undvika risken för fel. Bara att kolla sen så att boot-ordningen i BIOS är korrekt så att inte datorn får för sig att boota på den gamla systemdisken när man kopplar in den igen.
 
Senast ändrad:
Tack alla som har svarat på denna tråd. Det har varit lärorikt. Jag kommer antagligen köpa en ssd disk men använda den som scratch-disk till att börja med sedan får jag se när det finns tid och ork att göra en nystart och rensa datorn för att sedan ha den som primär hårddisk.

Tar ca 20 minuter att installera operativ och sedan lite extra tid beroende på hur många program man avser att installera. Kör en ren installation och du kommer att vinna ännu mer tid och datorn blir rapp och fin. //Anders
 
Tar ca 20 minuter att installera operativ och sedan lite extra tid beroende på hur många program man avser att installera. Kör en ren installation och du kommer att vinna ännu mer tid och datorn blir rapp och fin. //Anders

Håller med, ren installation är klart att rekommendera (oavsett om det är OSX eller Win7). Tog 13 minuter när jag gjorde det på min mac två år sedan, inklusive dialogrutor. Det var windows 7 ultimate.

Ett tips för er som vill ha SSD för sin macbook och behöver lite större hårddisk:

efter installationen av OS på SSD-systemdisken. Byt ut DVD-driven mot den vanliga hårddisken, bägge är ju SATA. Det finns en smart hållare. Sen skaffar man en extern Blue-ray-spelare som man använder vid behov.
 
Du kan använda ett program som Acronis True Image eller Norton Ghost. Det är de jag känner till och har använt, men det finns säkert flera. Jag kan rekommendera att ha ett sådant program för det är väldigt användbart när man vill säkerhetskopiera sin dator också, då man bara spar en spegling av de olika diskar man har. Den speglingen kan också göras inkrementellt. Du kan också söka och extrahera enskilda filer i en speglingsfil.

När jag gick över till SSD-disk i somras så sparade jag min gamla disk och monterade in den i ett kabinett, så jag kan hämta "User data" för olika program. Jag gick från Win XP till Win 7 då.

En negativ sak som jag råkat ut för är att datorn ibland hänger sig (beroende på vad man jobbar med) och slocknar, startar om och sedan inte hittar SSD-disken eftersom den inte hittas av BIOS. Då måste jag göra en kallstart och gå in i BIOS och lägga till den disken och sedan starta om. Smått irriterande faktiskt, ibland händer det dagligen. Det verkar finns en viss korrelation med överklockning, men det kan även inträffa ändå. Nu vet jag inte om det är SSD-disken eller om det är moderkortet som orsakar detta, och det lär vara svårt att bevisa något. Är det någon annan som har liknande erfarenhet av SSD?

Jag fick reda på orsaken till mina problem med SSD. Det var tydligen något fel på firmwaren på OCZ-diskarna. Det finns nu en uppdatering. Jag vet att Dustin säljer dessa diskar billigare nu eftersom man själv måste göra uppgraderingen av firmware och det är lite meckigt, men man kan tjäna en slant på det om man vill göra det själv.
http://www.ocztechnology.com/ssd_tools/
 
ANNONS