Annons

Skifte till SSD-disk

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill lägga till en SSD-disk till min pc för att få upp snabbheten. Jag tänker mig att operativsystemet ska ligga på den disken. Min fråga är därför: Kan jag installera om operativsystemet på en ny ssd-hårddisk och ta bort den gamla utan att hela burken rensas på program etc.?
 
Vill lägga till en SSD-disk till min pc för att få upp snabbheten. Jag tänker mig att operativsystemet ska ligga på den disken. Min fråga är därför: Kan jag installera om operativsystemet på en ny ssd-hårddisk och ta bort den gamla utan att hela burken rensas på program etc.?

Nej,

du måste antingen installera om alla program eller så kan du om du köper en tillräckligt stor ssd disk "klona" din gamla disk till ssd och då fungerar allt precis som tidigare :)
 
Trådskaparen vill undvika ominstallation av program. Alla andra filer än program kan plockas bort från disken innan spegling till SSD. Då blir det troligtvis en betydligt mindre SSD....

En ominstallation brukar dock ge en piggare dator.
 
En vanlig (?) kombination idag är ju att ha en SSD-systemdisk på kanske 64-128 GB för operativsystem och program, plus en vanlig disk på 1-2 TB för lagring av data. Så gör iallafall jag.
 
Så en följd fråga är då hur klonar man eller "speglar" man sin gamla disk (när den väl är rensad)?

För visst gör man det och sedan tar bort den ursprungliga installationen.
 
Jag vet inte om det stämmer, men jag har för mig att jag läst nånstans att det är dumt att klona en gammal installation från en "vanlig" disk och kopiera den till SSD. Tydligen identifieras SSD-disken vid en ren installation och Windows optimerar då installationen för att fungera ihop med SSD. Som sagt, vet inte om det är så.

Men rent allmänt så tycker jag det känns bättre att göra en ren installation från scratch när man ändå skaffar nytt. Se det som ett tillfälle att städa undan gammalt skräp.
 
Jag vet inte om det stämmer, men jag har för mig att jag läst nånstans att det är dumt att klona en gammal installation från en "vanlig" disk och kopiera den till SSD. Tydligen identifieras SSD-disken vid en ren installation och Windows optimerar då installationen för att fungera ihop med SSD. Som sagt, vet inte om det är så.

Men rent allmänt så tycker jag det känns bättre att göra en ren installation från scratch när man ändå skaffar nytt. Se det som ett tillfälle att städa undan gammalt skräp.

Ja, det hade förstås varit det bästa. Det kanske inte så mycket att ojja sig över om man tvunget ska ha ssd. Men fan vad jobbigt det blir.
 
Har gjort båda alternativen på en bärbar resp. stationär.
På den stationära gjorde jag en ren om installation med en SSD disk.
http://www.inet.se/artikel/5315104/ocz-ssd-agility-3-120gb
På den bärbara gjorde jag en clone av befintlig HD, med en hybrid disk.
http://www.inet.se/artikel/4303867/500gb-seagate-momentus-xt-7200-1
Båda alternativen fungerar mycket bra. Men skulle rekommendera en ren SSD disk och ominstallation av operativ samt prg.varor.
Båda uppvisar betydligt bättre prestanda, speciellt vid uppstart av datorn.
Men bäst effekt får du vid en ren SSD disk och ominstallation.
 
ANNONS