Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad mellan Canon EF 17-35 och 16-35

Produkter
(logga in för att koppla)
17-35:an är i alla fall bättre än min 28-135

Nu har jag till slut köpt en begagnad 17-35 mm f2,8. Har testat den rejält idag och är mer kritisk mot några av er på Fotosidan än mot objektivet.

1. Jag vet att nya 16-35 är ännu bättre. Inget snack om saken. Jag har kollat med fotograferna på Sydsvenskan där jag jobbar.

2. En av tidningens mest erfarna fotografer använder dock fortfarande 17-35:an och är nöjd. Han är inge nybörjare som några av er avfärdade det hela med tidigare. Men även några av v¨åra duktiga vikarier på tidningen använder fortfarande 17-35 och säger sig inte känna igen den dåliga kritiken.

3. När jag testade objektivet idag jämförde jag det med min 28-135 f3,5-5,6 is usm objektiv som jag är nöjd med sedan tidigare. Ingen L-glugg men bra ändå.
Jag testade en rad motiv vid 28 mm inställningen där de båda objektiven går att jämföra. 17-35 var bättre såväl på bländare 3,5 som 4, 5,6 och 8.

4. Jag testade 17-35:am i 17 mm läget o jämförde skärpan vid bländare 2,8, 4, 5,6 och 8. Största bländera innebär att jag tappar lite i skärpa vid kanterna och får en mjukare bild. Men redan vid bländare 4 blir bilderna rejält myckekt bättre. För mig är bildkvaliteten helt godkänt rakt igenom med viss tvekan på största bländaren. Eftersom alternativet för mig hade varit nya 17-40 med ljusstyrka 4.0 så anser jag det bättre att i nödfall ändå få en soft bild med bländare 2,8 än ingen alls när jag plåtar i svagt ljus.

5. Jag summerar mitt nyköpta objektiv som bra, bättre än de flesta amatörzoomar. Objektivet blir inte mindre skarpt bara för att jag kan köpa en nyare och ännu skarpare modell. Men visst - någon gång när jag har gott om pengar kanske jag byter till 16-35:an.

Min slutsats av diskussionen här och min egen test är att inte lita alltför mycket på kommentarerna här. För mycket tekniknördar och för få bildintresserade - åtminstone när utrustningen kommenteras.

Å andra sidan kan jag belåtet konstatera att alla tekniknördar gör att jag kan fortsätta min strategi att köpa det som ansågs jättebra för fem år sedan för mindre än halva priset av dagens hetaste prylar. För visst togs det många bra bilder även för fem-tio år sedan!!!

/Johan

PS så nu har jag bestämt mig för att behålla 17-35:am

.. ville bara tillägga att jag nu bestämt mig för att behålla gluggen - alla kritiska kommentarer här på Fotosidan gjorde mig osäker och beredd att snabbt sälja den igen. Nu när jag själv ser resultatet kommer jag belåtet behålla min nygamla 17-35:a.
DS

Re: Är 17-35 dåligt eller "bara" sämre än 16-35

Wess skrev:
För att förtydliga min fråga - är 17-35 ett dåligt objektiv (är det bättre eller sämre än vanliga konsumentzoomar från Sigma och Tamron) eller är det bara så att det förlorar jämförelse med 16-35 och 17-40 mm?
Bra eller dåligt, svart eller vitt? Var är gråskalan? Svaret på din sista fråga är ja, den första får du själv besvara utifrån dina behov och intryck.

Läs gärna även http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/16-35.shtml (Fred Miranda) om du inte redan gjort det:

Prior to the release of the new 16-35mm f/2.8L, the Canon 17-35mm f/2.8L lens was the professional photographer's only choice for the ultra wide zoom range. Both are excellent choices considering the flexibility and image quality they provide. However, some people have expressed negative comments about the 17-35L, particularly about the image quality when shooting wide open, etc...

Johan: jag upplever att ditt långa inlägg riktar sig till viss del mot mig och jag ska därför svara dig. Jag måste säga att jag inte gillar din ton. Det är ett oschysst tack för att man engagerar sig.

Hur man än vänder sig om så är 16-35:an, 17-40:an och 20/2,8 alla bättre än 17-35/2,8. Om man sedan är nöjd 17-35:an är en helt annan sak. nedbländad funkar den säkert fint.

Jag var i alla fall mycket besviken på den 17-35:a jag fick låna av Canon. Det var nog nget fel på den eftersom den presterade ungefär som min 20-35/2,8 som jag inte heller var nöjd med. 20/2,8 var jag däremot mer än nöjd med.

Inte bara skärpan är bättre med 16-35:an utan även distortionen.

Prisskillnadem motsvarar kvalitetsskillnaden - så man får vad man betalar för.

Du är ganska okonsekvent när du i ena stunden säger att du håller med om att 16-35:an är bättre än 17-35:an och sedan är arg för att det är just vad vi säger.

För en pressfotograf är zoom och ljusstyrka viktigt. Då faller både 17-40 och 20/2,8 bort. Är man nöjd med 17-35 så okej, men 16-35:an är så pass bättre. Sen finns det många pressfotografer som inte har koll på att 16-35:an faktiskt är bättre utan bara tror att det är en ny version med bara en extra milimeter i vidvinkel.

Du kan kolla hur många tester du vill, men du kommer inte att hitta något seriöst test som motsäger de förhållande som jag säger. Att jag inte tycker 17-35:an är okej utan en besvikelse är min subjektiva bedömning. Andra kan säkert tycka att den duger. Jag råder dock till att skaffa 17-40:an eller 20/2,8 istället om man inte absolut behöver både zoom och ljusstyrka.

Mitt bildintesse är tydligen obefintligt - så nu ska jag ut och putsa mina objektiv så att de är fina när jag ska plåta testtavlor.

sagan skrev:
16-35 /2.8L är betydligt skarpare än 17-35/2.8L, även 17-40/4L är avsevärt skarpare.

Klarar du dig utan ljusstyrkan så är ju 17-40/4L ett klart bättre alternativ än 17-35/2.8L.

Undrar om den nya 24-70L F/2.8 är lika skarp som de 16-35L/17-40L och värd priset? Har ni ngn aning om det?

Ta inte åt dig så personligt...

...Magnus. Du är annars mycket saklig i dina inlägg. Och det var inte du som avfärdade de fotografer jag hänvisade till som okunniga nybörjare.
Jag uttryckte mig kanske oklart i mitt långa inlägg. Ska försöka bli kortare och klarare:

Diskussionen här på fotosidan tycker jag ibland lite ensidigt strävar efter det perfekta, bästa och senaste. När jag försökt få vägledning i teknikval har det därför varit svårt att få fram en känsla av nyanser.

Många med mig har en begränsad kassa att handla fotoprylar för. Om det bästa är för för dyrt. Då är det viktigare att få hjälp att identifiera bra saker till rimligt pris även om det finns ännu bättre modeller till ännu högre pris. Det jag vill undvika är dåliga modeller. Men när jag har ställt frågor om detta har jag sällan fått svar på frågan om ett objektiv är bra utan istället fått veta att ett annat är bättre. I och för sig är det också intressant. Men frågan om ett billigare alternativ också kan anses vara bra, om än inte bäst, kan ibland vara mycket värdefullt.

I all hast

Johan (som gillar Fotosidan mycket)

Wilhelm VP skrev:
Undrar om den nya 24-70L F/2.8 är lika skarp som de 16-35L/17-40L och värd priset? Har ni ngn aning om det?

EF 24-70/2,8 är väldigt bra och skarp. Redan 28-70/2,8:an var bra, men 24-70 är ännu skarpare men har lite mer distortion än 28-70.

I 24mm-läge får du betydligt lägre distortion med en 16-35 eller en 17-40 än med en 24-70. Skärpemässigt är det ingen jätteskillnad, det finns ett bra test:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/24-vs-24.shtml

Se också:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/24-70-review.shtml

Att jämföra en vidvinkelzoom med en normalzoom är inte riktigt rättvisst. Det är ju meningen att de ska komplettera varandra. Men generellt så är det svårare att konstruera en bra vidvinkelzoom.

Kort sagt så är 24-70 en riktig guldklimp,, men en tung och dyr klimp. Tamrons 28-75/2,8 är lika bra som Canons 28-70/2,8 men väger bara ett halvkilo (hälften av Canongluggarna) och är betydligt billigare. Ett bra komplement till 16-35 helt enkelt.

Re: Ta inte åt dig så personligt...

Wess skrev:
Diskussionen här på fotosidan tycker jag ibland lite ensidigt strävar efter det perfekta, bästa och senaste. När jag försökt få vägledning i teknikval har det därför varit svårt att få fram en känsla av nyanser.

Många med mig har en begränsad kassa att handla fotoprylar för. Om det bästa är för för dyrt. Då är det viktigare att få hjälp att identifiera bra saker till rimligt pris även om det finns ännu bättre modeller till ännu högre pris. Det jag vill undvika är dåliga modeller.

Jag är alltid mån om att ge balanserade svar och jag hoppas att det märks.
17-40 eller 20/2,8 kan ge skarpare bilder och mindre distortion än 17-35/2,8 till samma eller mindre pengar. Detta har jag sagt några gånger och är väl ett sådant svar som du efterlyser?

Jag håller helt klart med om att många inlägg på fotosidan är onyanserade och att många går blint på det bästa.

Jag rekommenderar nästan aldrig 550 EX eller 580 EX eftersom det är overkill. Likaså råder jag till 17-40 istället för 16-35 och Tamron 28-75 istället för Canon-dito. Jag har också fört ett långt krig mot alla som kategoriskt fördragit 10D före 300D. 5000 spänn kan man ha roligare för och gör mer nytta om man handlar optik för pengarna.

Just att ge balanserade svar anpassade till den enskilde fotografen är mitt ledord. Ofta hoppar jag in i en diskussion bara för att den inte är balanserad.

Om du använder ditt 17-35 nedbändat så kommer du säkert vara nöjd med skärpan. Det är ju trots allt en del naturfotografer som kör 17-35 till lanskap. Men jag har uppfattat det som att du blivit sur på att jag och andra sagt sanningen om att det finns lika billigare alternativ som är skarpare.

Magnus...

... din inställning att rekommendera prisvärda alternativ har jag uppskattat ända sedan jag börjat läsa fotosidan.

Min debattlusta kring 17-35:an beror på att jag först läst en massa dålig kritik av gluggen här på hemsidan och sedan mötte några erfarna pressfotografer som använder den och är nöjda. Då har jag fått intrycket av att kritiken mera ensidigt riktat in sig mot nyare och bättre objektiv snarare än att besvara frågan om 17-35:an i sig är ett bra objektiv.
Själv gillar jag att plåta i befintligt ljus och letar efter relativt ljusstarka zoom-objektiv.

Nyfiken som jag är kommer jag nog så småningom att testa en 17-40 mm bara för att jämföra den extra skärpan den ska ha mot förlusten av ljusstyrka. Men på sikt kommer det att bli en 16-35:a. Just nu känns dock 17-35:an som ett välkommet alternativ.

/Johan

Wilhelm VP skrev:
24-70/2.8L är skarpare än de mer vidvinkliga objektiven, vilket är helt naturligt, extrema vidvinklar är svårare att tillverka.
http://fphoto.org/Kim10D/DIV/24-70
http://fphoto.org/Kim10D/DIV/ef_16-35_2p8l_usm
http://fphoto.org/Kim10D/DIV/ef_17-40_4l_usm

Mest prisvärd utan tvekan är dock tamrons 28-75/2.8..lika skarp som Canons 24-70/2.8L till ett långt lägre pris.
http://fphoto.org/Kim10D/DIV/tam28-75

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto