Annons

Skillnad mellan E-410 och E-3

Produkter
(logga in för att koppla)

MarleenFoto

Medlem
Hej!

Jag har länge undrat vad som är skillnaden mellan en Olympus E-410 och E-3? Visst, E-3 är mycket dyrare... Men vad gör det med bilderna?

När jag frågade i en affär någon gång berättade försäljaren att den enda skillnaden är att en E-3 ger mer detaljer i det som är väldigt svart eller vitt. Är det något mer än det?

Hej!

Det var en rätt så bra sammanfattning :)

Skillnaden mellan de billiga husen och de dyra är väldigt sällan bildkvalitén, oavsett kamera tillverkare. I stället är det andra saker som skiljer. Till exempel, snabbare autofokus, större sökare, vädertätat hus, fler bilder i sekunden, snabbare processor, fler inställnings möjligheter etc.
Det gör att du kan ta fler bilder i svårare situationer än med en "enklare" kamera.

Å andra sidan väger kameran mer och är (betydligt) större så du kanske inte har med den lika ofta.

E-410 saknar dessutom bildstabilisering i huset, det är en stor skillnad.
Men du behöver inte gå upp till mer än E-510 för att få stabilisering.

För mig som trillar runt i nedlagda industrier m m är E-3:ans vädertätning och att den är byggd som en tank mycket användbart. Jag har t ex kört den genom ett ruttet golv en gång, den höll inklusive objektivet 12-60.

Jag har E450,E-1, E-30 och E-3. E-450 (kamerahuset är i stort sett samma som E-420 & E-410) har en liten, aningen mörk sökare som d u är lite suddig mot kanterna. Den är tråkig att använda om man fotar mycket. Autofokusen är lite långsam. Annars är kamerorna i 4x0 serien förvånansvärt kompetenta för att vara instegskameror. Har man en budget på bara ca 1500:- så är en E-4x0 + 14-42 ett bra beg val. Man får ju snabbare AF och bättre bildkvalitet än någon annan kamera för de pengarna. Är man lite mer intresserad är E-3 rätt så billig idag ca4500-5000:- beg och sökaren, knapparna och byggkvaliteten är utomordentliga! Visserligen är bildkvaliteten i E-30 marginellt bättre, men det märks inte mycket, däremot är sökaren mindre, mindre kontrastrik och knapparna är mer som hos budgethusen i känsla och huset är i plast mot E-3ans i metall. Men givetvis är E-30 ett rejält kliv upp från E-620, E-5x0 serien och E-4x0 serien. Man kan även få tag i en beg 14-54 för ca 3000:- och vad gäller skärpa över hela bilden slår den faktiskt min gamla Canon 24-70/2,8. Så den är ett fynd! En anledning till att 14-54/2,8-3,5 version ett är så billig är att den inte ger autofokus med panasonics och olympus spegellösa modeller (med adapter).

Vad jag läst skall det inte fungera alls med version ett bara version II. Däremot skall SWD objektiven fungera mycket bättre som t ex 12-60.

ANNONS
Götaplatsens Foto