Annons

Skillnad på importerat objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Vem har talat om EU? ;-) Jag tänkte inte på att Tyskland kanske är aktuellt. Men då sparar man nog inte så mycket heller.

Okej, då är jag med :)

jag skulle köpa ett Nikkor 80-400 VR och det sjabraket kostar ju 16000 kr i sverige ca, det löste sig på det sättet att jag handlade det när jag åkte till New York och köpte det på B&H photo för ca 9000 kr.

Det jag vill komma fram till är att du kan boka en weekend till NY med flyg och hotell, samt köpa objektivet där för en lägre summa än om du beställer från cyberphoto. Rätt sjukt, eller? Kan ju bara säga det att nästa gång det ska handlas nya kameraprylar kommer jag göra samma sak, för NY är en väldigt trevlig stad :)

-big kahuna- skrev:
Okej, då är jag med :)

jag skulle köpa ett Nikkor 80-400 VR och det sjabraket kostar ju 16000 kr i sverige ca, det löste sig på det sättet att jag handlade det när jag åkte till New York och köpte det på B&H photo för ca 9000 kr.

Det jag vill komma fram till är att du kan boka en weekend till NY med flyg och hotell, samt köpa objektivet där för en lägre summa än om du beställer från cyberphoto. Rätt sjukt, eller? Kan ju bara säga det att nästa gång det ska handlas nya kameraprylar kommer jag göra samma sak, för NY är en väldigt trevlig stad :)

Ja det hade ju faktiskt varit ganska fränt att se New York. Kanske skulle passa på samtidigt då. Gäller det en eller två personer?:)

Viktor83 skrev:
Ja det hade ju faktiskt varit ganska fränt att se New York. Kanske skulle passa på samtidigt då. Gäller det en eller två personer?:)

när vi åkte i våras kostade resan direkt från arlanda med SAS inkl 5 nätter på hotell (vanligt 3*) 6500 kr/pers. Bokade på resfeber.se

P.R. skrev:
Risken är kanske låg om vännen uppger ett lågt värde men försändelsen kan samtidigt bara försäkras till samma värde. Om paketet försvinner eller skadas så blir det plötsligt ett väldigt dyrt objektiv.
Utan att leta (www.pixxass.de) hittar jag det för knappt 16000 kr i Tyskland och när jag tittar på BHPhotovideo.com blir det 11300 kr. D.v.s. skillnaden är ungefär 4400 kr. Om det fastnar i tullen blir skillnaden istället ungefär 1600 kr.

Jo du har rätt...och frågan är om man vågar ta den risken. Paketet kan ju försvinna.

Viktor83 skrev:
Då ska jag nog testa göra på det viset.Vore ju ganska gött att få det utan moms och tull...borde spara 7000 ca.

Kanske inte den smartaste sak i världen att annonsera ett tänkt tullbedrägeri så här på en öppen sajt, där du inte kan radera meddelandet. ;)

(Om någon som läser Fotosidan.se tipsar tullen så kan de i värsta fall lägga in en stående följning på ditt namn, då är det bara för dem att plocka in varan när larmet piper vid inskanning av inkommande paket. Dessutom har de då bevis från denna sajt att bedrägeriet var försåtligt.)

Oops, min fru som är tulltjänsteman råkade just, i ett obevakat ögonblick, läsa denna tråden. Inte bra att så här öppet planera sina bedrägerier.

Curt L skrev:
Oops, min fru som är tulltjänsteman råkade just, i ett obevakat ögonblick, läsa denna tråden. Inte bra att så här öppet planera sina bedrägerier.

Bra och bra... det är ju bra för oss alla andra om paketet fastnar och han får betala tullen; samhällets resurser ökar ju. Men smart är det inte. ;)

Eeros skrev:
Bra och bra... det är ju bra för oss alla andra om paketet fastnar och han får betala tullen; samhällets resurser ökar ju. Men smart är det inte. ;)

Ok, bara min (kanske missriktade) omtanke om en ung fotograf som kanske inte förstod bättre och ville spara lite pengar, utan att tänka på att han kunde göra sig skyldig till ett brott.

Curt L skrev:
Ok, bara min (kanske missriktade) omtanke om en ung fotograf som kanske inte förstod bättre och ville spara lite pengar, utan att tänka på att han kunde göra sig skyldig till ett brott.

Det var orsaken till att jag ö.h.t. skrev mitt första inlägg i denna tråd. ;)

Curt L skrev:

Precis en ung stackars fotograf med mycket lite resurser. Alla är vi väl lite halvkriminella. Vem har inte kört för fort eller gått mot röd gubbe. Har inte tullen viktigare saker för sig än att hålla koll på mig tänker jag gladeligen skramla ihop mina sista slantar till moms och tull.

Viktor83 skrev:
Precis en ung stackars fotograf med mycket lite resurser. Alla är vi väl lite halvkriminella. Vem har inte kört för fort eller gått mot röd gubbe. Har inte tullen viktigare saker för sig än att hålla koll på mig tänker jag gladeligen skramla ihop mina sista slantar till moms och tull.

Din jämförelse mellan att gå mot röd gubbe och att syssla med tullbedrägerier haltar en anning; om någon går mot röd gubbe så minskar inte statens inkomster. Men vem blir lidande av att en del sysslar med tull- och momsbedrägerier? Jo, alla de som betalar våra skatter, moms och tull. För det första blir belastningen på dem ännu större i det långa loppet, då staten kompenserar bedrägerierna genom att höja skatterna ytterligare. För det andra får du konkurrensfördelar gentemot alla dem som betalar fullt och laglit pris på sin utrustning. Så du ska nog inte räkna med några martyrpoäng här på Fotosidan fastän du påpekar att du har knappa resurser; vem har inte det? Ändå är det många av oss som skaffar sin utrustning på helt laglig väg.

Min mening var inte att låta som en moralpredikant, jag brukar kunna leva med att en del skaffar sin utrustning halvkriminellt. Men eftersom du påstod att vi alla är halvkriminella så ville jag ge min synpunkt på saken. Ta inte illa vid dig. :)

Eeros skrev:
Din jämförelse mellan att gå mot röd gubbe och att syssla med tullbedrägerier haltar en anning; om någon går mot röd gubbe så minskar inte statens inkomster. Men vem blir lidande av att en del sysslar med tull- och momsbedrägerier? Jo, alla de som betalar våra skatter, moms och tull. För det första blir belastningen på dem ännu större i det långa loppet, då staten kompenserar bedrägerierna genom att höja skatterna ytterligare. För det andra får du konkurrensfördelar gentemot alla dem som betalar fullt och laglit pris på sin utrustning. Så du ska nog inte räkna med några martyrpoäng här på Fotosidan fastän du påpekar att du har knappa resurser; vem har inte det? Ändå är det många av oss som skaffar sin utrustning på helt laglig väg.

Min mening var inte att låta som en moralpredikant, jag brukar kunna leva med att en del skaffar sin utrustning halvkriminellt. Men eftersom du påstod att vi alla är halvkriminella så ville jag ge min synpunkt på saken. Ta inte illa vid dig. :)

Du har nog faktiskt rätt. Min jämförelse haltar. Men ska vi dra en jämförelse till alla hantverkare som jobbar svart? Då är mitt ytte pytte lilla bedrägeri ingenting. Visserligen flera bäckar små men detta är inte ens en droppe till en bäck. Jag är ändå en arbetande skattebetalande medborgare med ett heltidsjobb. Så jag tycker jag drar mitt strå till stacken även fast jag råkar handla ett objektiv billigt. Rätta mig om jag har fel?

Du har rätt i att svartjobb inte är något eftersträvansvärt. Jag själv försöker leva efter principen att göra rätt för mig, oavsett om det gäller jobb, skatter, import, programvaror m.m. För någon kan det låta som att jag därmed är en självgod person, men det är inte så att jag försöker vara bättre än någon annan, jag vill helt enkelt bara kunna sova med gott samvete.

Men jag är fullt medveten om att alla inte tänker lika. Jag kan dock leva med den vetskapen utan att det stör min nattsömn ett dugg och jag fördömer ingen som bryter mot reglerna. Jag tror mer på att informera och upplysa om varför vi betalar skatter och varför vi ska betala även för immateriella saker vi skaffar oss (programvaror/musik). Som fotografer vill ju inte vi heller att exempelvis Aftonbladet ska få använda våra bilder illegalt, använder de bilderna ska de betala för sig.

Men nu hamnade vi lite väl off topic, låt oss gå tillbaka till diskussionen om eventuella skillnader på objektiv som inhandlas utomlands. Garantin kan ju differera som någon redan nämnt, men mig veterligen ska själva objektivet alltid vara det samma.

Eeros skrev:
Du har rätt i att svartjobb inte är något eftersträvansvärt. Jag själv försöker leva efter principen att göra rätt för mig, oavsett om det gäller jobb, skatter, import, programvaror m.m. För någon kan det låta som att jag därmed är en självgod person, men det är inte så att jag försöker vara bättre än någon annan, jag vill helt enkelt bara kunna sova med gott samvete.

Men jag är fullt medveten om att alla inte tänker lika. Jag kan dock leva med den vetskapen utan att det stör min nattsömn ett dugg och jag fördömer ingen som bryter mot reglerna. Jag tror mer på att informera och upplysa om varför vi betalar skatter och varför vi ska betala även för immateriella saker vi skaffar oss (programvaror/musik). Som fotografer vill ju inte vi heller att exempelvis Aftonbladet ska få använda våra bilder illegalt, använder de bilderna ska de betala för sig.

Men nu hamnade vi lite väl off topic, låt oss gå tillbaka till diskussionen om eventuella skillnader på objektiv som inhandlas utomlands. Garantin kan ju differera som någon redan nämnt, men mig veterligen ska själva objektivet alltid vara det samma.

Helt rätt att vi är off topic. Men det händer lätt. Jag kommer inte våga ta risken att skicka efter ett objektiv från USA och skriva att det endast är värt 500 kr på fraktsedeln. Risken finns alltid att det försvinner och går sönder. Jag kommer troligen köpa objektivet någon annanstans exempelvis begangnat i sverige eller från EU.

Vad det gäller garanti hade det inte spelat mig så stor roll. Man kan ju faktiskt reparera objektivet ganska mycket för 7000:-

En fråga till Eero mfl som verkar lite pålästa i ämnet. Var går gränsen för vad som är smuggling (eller vad det nu heter) och vad som är lagligt? Låt oss säga att man är bosatt tillfälligt utomlands (utanför EU), köper på sig lite olika prylar, låt oss säga en kamera och några objektiv för att man vill börja fotografera och föreviga sin vistelse utomlands. Måste man då betala tull, moms etc. när man kommer hem till sverige, eller hur ligger det till? man har ju redan betalt moms i det land man köpte grejerna.

Då kommer ju också en följdfråga. Om det är ok att som i exemplet ovan köpa utomlands och sen ta med hem utan att "gå på rött" i tullen, var går då gränsen? Jämför t.ex. om man åker på semester, köper ett objektiv och bränner av 100 bilder på några dagar och åker hem, är det fortfarande ok?

mvh Fredrik

Jag har faktiskt inte en susning om de saker du frågar om Fredrik, men vi har säkert andra medlemmar här på Fotosidan som är kunniga i ämnet.

Eeros skrev:
Jag har faktiskt inte en susning om de saker du frågar om Fredrik, men vi har säkert andra medlemmar här på Fotosidan som är kunniga i ämnet.

Ja jag börjar faktiskt bli ganska kunnig i ämnet ;) Läste på tullverkets hemsida att dom är ganska hårda på saker och ting. Exempelvis var det ett exempel med en person som åkte till australien och tog dykcert. Väl där så köpte han sig sin utrustning och tog med sig den hem och det skulle han behövt förtulla.

Mvh VK

För att få tullfrihet för sk. flyttsaker om man återvänder efter tillfällig vistelse i ej EU-land, krävs att vistelsen har varit längre än ett år.
Har frånvaron varit kortare tid gäller beloppsgränsen totalt max 1700:-

Har man betalt moms i det land som man köpte i bör man ansöka om sk. tax refund när man lämnar landet. Svensk moms läggs på när man deklarerar varorna vid inresan.

Det gör ingen skillnad om man har använt varorna, t.ex. tagit 100 bilder med kameran eller objektivet.

ANNONS
Götaplatsens Foto