Annons

Skillnaden mellan Orginal vs tredjepart ?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Nebelosa

Ny medlem
Sitter & letar lite nya gluggar till min kamera, då med canon fattning.
& som antagligen många andra vill man spara en slant & börjar titta på gluggar så som sigma osv.
Efter att jag läst ett tag om dessa gluggar blev jag mörkrädd över skillnaden i kvalitet på bilderna mellan canons egna gluggar & säg ett sigma objektiv, är det generellt en sådanskillnad så är det ju ingen tvekan om att det kommer bli orginal för hela slanten !

canon vs sigma blink.gif scrolla ner för en massa test bilder från dom båda http://www.digitalinfo.co.yu/forum/index.php?showtopic=980

Man får tänka på vad som jämförs i testet du länkar till. Blir inte en rättvis jämförelse när man tar en billig konsumentglugg från Sigma och proffsoptik från Canon. Detta till trots så är min fasta övertygelse att ett original Canon-objektiv har bättre kvalitet än ett motsvarande Sigma, Tamron, Kenko osv. Generellt behöver det inte vara sådan skillnad rent optiskt, men de är sällan bättre än Canon. Det finns fler aspekter också, som byggkvalitet t ex. Alltför många Sigmaägare har hängt på sitt objektiv på kameran och fått "Error 99", dvs kommunikationsfel mellan glugg och kamera...

Det går att få tag på riktigt fina Canon objektiv begagnat om man vill spara några slantar.

//Jonas

Det där med att det speciellt är Sigma (eller andra tredjepartsalternativ) som genererar Error 99-fel tror jag inte särskilt mycket på om man tänker på objektiv som är aktuella nu.

Jag har undersökt ämnet lite eftersom jag haft liknande problem och ungefär hälften av alla problem med Error 99 verkar vara med Canon-optik på deras egna kameror (och det var det som jag hade). Detta problem beror oftast på smuts på kontakterna eller att objektivet (eller huset) är skadat. "Error 99" är egentligen ett generellt felmeddelande - huset vet inte vad som har gått fel men får oväntade signaler från objektivet.

Om du hänger på en Sigma-glugg från 1994 på ett modernt digitalt EOS-hus kommer det antagligen inte heller att fungera eftersom Canon har ändrat kommunikationen mellan hus och objektiv. Då kommer du nästan garanterat få Error 99. En Canon-glugg från samma tid brukar fungera. Om det är ett riktigt bra tredjepartsalternativ kan man alltid höra efter med tillverkaren om det går att uppgradera chipet i gluggen. Det är vanligt på äldre proffsalternativ som funkar bra (eller borde funka) i dag.

Jag tror man bör ta FUD som att "Sigma genererar Error 99" med en stor nypa salt, även om det kan förekomma. Det kan förekomma även med Canon med är väl det jag vill ha sagt.

Fast jag skulle vilja se hur Canon-objektivet presterar på 55-200mm brännvidd...
haha
Fast det är lite orättvist att jämföra en Superzoom för 3800:- mot ett normalzoom för mer än dubbla pengen.

Om nu Sigma m.fl. är tredjepartstillverkare får väl Canon m.fl. i kraft av original vara förstapartstillverkare.
Vilka är då andrapartstillverkare??

skitsamma igentligen, oavsett om sigma objektivet bara kostade 10:- eller 20 000:- bilden man fick av det var inte acceptabel ?!

skall man nöja sig med sådanna bilder kan man likagärna gå över till kompakt kamera igen & börja annvända digital zoom !

frågan var generell.. men här verkar finnas mkt svårt folk inne, tack till er som svarat bra !

Vet inte vad du har för krav,men bilderna från Sigmat är helt ok i mina ögon!
Har själv Canons 17-55/2,8 IS och skulle inte byta bort det mot något annat,men inser att alla inte är beredda att lägga 8-9000:- på ett objektiv.
Tror du hade fått liknande skillnader även med ett Canon superzoom.
Och nej,du hade inte fått lika bra bilder med en kompaktkamera..

Nebelosa skrev:
skitsamma igentligen, oavsett om sigma objektivet bara kostade 10:- eller 20 000:- bilden man fick av det var inte acceptabel ?!

skall man nöja sig med sådanna bilder kan man likagärna gå över till kompakt kamera igen & börja annvända digital zoom !

frågan var generell.. men här verkar finnas mkt svårt folk inne, tack till er som svarat bra !

Problemet med testen du refererade till är väl att just den testen är ganska korkad om man vill testa bildkvalitet rätt av. Att jämföra en konsument superzoom med några av Canons bästa proffs/semiproffsgluggar är ganska så menlöst tycker jag. hade man jämfört med kitzoomen 18-55 så hade man antagligen tyckt Sigman var ett lysande alternativ.

Möjligtvis om man vill ha svar på frågan "kan jag ta med en superzoom istället för mina vanliga proffsobjektiv och fortfarande vara nöjd med bildkvaliten?"

själv kör jag blandat med Canon, Sigma, Tamron. Jag har helt enkelt valt ut det jag tycker ger bäst price/performance men alltid med en bildkvalitet som jag tycker är tillräcklig bra (= ganska höga krav men inget 100% crop trams). Distortion och viss CA tycker jag är hanterbart i RAW och är därför inte så viktiga parametrar.
Det jag prioriterat har faktiskt varit prestanda vid vidöppen glugg och ljusstarka objektiv.

Det jag kör med idag och som jag är mycket nöjd med (inga problem med kompatbilitet eller likande)
* Canon 17-55 2.8 IS. Finns inga vettiga alt. från 3e part med IS
* Sigma 70-200 2,8, skulle jag uppgradera så vore det till Canon 70-200 2,8 IS, just för IS. Lite dåliga motljusegenskaper men byggkvaliteten är långt bättre än alla Canon icke L-serie
* Tamron 90mm 2,8 Macro. mycket tack vare att det är så lättjobbat vid macrofoto samt litet jmfrt med andra alternativ
* Tamron 11-18, använder jag inte så mycket kände inte att jag var sugen på att lägga på pengarna för att få Canon 10-20 som faktiskt är optiskt bättre. Min far kör Tokina 12-24 till sin D200 och det är faktiskt bättre.
* Canon 50mm 1.8 billigt som chips, ljusstarkt när det behövs, ligger mest hemma till förmån för 17-55 som jag bytte till från 17-85 EF-S IS.

Så jag kan bara säga att jag är snornöjd med alla 3e parts alternativ som gett mig valmöjligheter och möjlighet att få riktigt bra kvalitet till den prisnivå jag valt. Att sedan både Canon, sigma etc. har sunkiga objektiv som man inte vill ta i med tång är väl bara att konstatera.

Funderar lite på ett Canon 70-200 2,8 IS usm får man för ca 10 000:- nytt med frakt från staterna, är ju en hel del billigare än vad man hittar dom för här i sverige.

Men sen känns det inte riktigt som ett allround objektiv då det börjar på 70mm :s

Det är ett jätteanvändbart brännviddsområde 70-200 men värdelöst som allround.

Men som tidigare konstaterades så blir ju bildkvaliteten något lidande om man ska ha både allround och hyffsat tele (=superzoom).

Man kan säkert hitta objektiv till sin Canon från andra tillverkare som är OK. Jag har alltid köpt original och aldrig ångrat det. Ett starkt argument för att köpa original tycker jag är andrahandsvärdet som är betydligt högre på original än annat (tycker jag). Framförallt dyrare objektiv håller värdet bra, ibland kommer man på att man vill byta...

Jag tycker att sigmas 18-200 presterar grymmt bra!

I somras ägde jag samtidigt sigmas 18-200 och ett Canon 24-70 2.8L (Båda är säldå nu då jag studerar..)

Men jag tvekade inte en sekund på vilket som följde med mig på min cykelsemester från gbg till frankfurt..

När man använder hyffsade bländare så ger det absolut bättre kvalitet än en kompaktkamera..

alex.odman skrev:
Finns det någon sådan från Canon?? Har aldrig hört om den.

Ingen aning men Nikon och Sony har ju så jag trodda att Canon också hadde, har dom inte det så har man väll bara sigmat att välja på, eller Tamron kanske.

Edit: Eller ja sony har nog inga IS-objektiv, vore ju onödig kostnad..

P.R. skrev:
Det finns inga. Kameratillverkaren är första part, kamerakunden andra part och tillverkarna av kompatibla tillbehör tredje part.
Finns inga? Det gör det ju visst. Förstapartstillverkaren är mycket riktigt (i detta fall) Canon och tredjepartstillverkaren (också i detta fall) Sigma. Andrapartstillverkaren är någon om gör optik åt Canon, som sen säljs som om det vore Canons eget. Nu tror jag inte det existerar några sådana OEM-tillverkare i detta fall, men om det finns, då är de andrapartstillverkare.

Kunden är ju ingen tillverkare.

apersson850 skrev:
Kunden är ju ingen tillverkare.
Tack Anders, jag är medveten om att kunden inte är en tillverkare men ordet tillverkare är i sammanhanget inte det väsentliga. Om inte Arne i likhet med dig varit så inställd på att alla tre parterna måste vara just tillverkare kunde han lika gärna ställt frågan som: "vilka är då andra part?".

Här är ett exempel på ett litet okänt företag som tolkar begreppet på samma sätt som jag.

Men tittar man på Wikipedia så kan man hitta en förklaring som den du beskriver rörande spelutvecklingsföretag.

Slutligen hittar jag här en debatt där jag tycker det ser ut som att min uppfattning vinner på poäng, men vi kanske skall nöja oss med att konstatera att det beroende på utgångspunkt finns två olika sätt att tolka uttrycket. Jag anser det (framförallt i denna tråden) som en kund-/försäljningsrelation medan det för dig (som arbetar med produktkonstruktion) ligger närmare till hands att se det som en relation uteslutande mellan tillverkare.

ANNONS
Götaplatsens Foto