Annons

Skillnaden på "desaturate" och "grayscale"

Produkter
(logga in för att koppla)

kattla

Aktiv medlem
Upptäckte precis att om jag har en färgad bild som jag vill göra svartvit, så ser den ofärgade bilden olika ut beroende på om jag väljer Desaturate eller Mode -> Grayscale.

Vad är egentligen skillnaden mellan dessa? Jag vet att desaturate bara avfärgar en färgad bild, medan Mode -> Grayscale omvandlar den till en bild med bara gråskalor, men borde inte resultatet direkt efter man applicerat den ena eller andra metoden vara lika?

Någon metod som är "bättre" än den andra? Vilken föredrar ni?

”Desaturate” -tunna ut- är mitt val för vardagsomvandlingen till svartvitt.

Tunna ut bevarar ljusstyrkan men tar bort färgen.

Gråskala gör en beräkning och bevarar mer av den gröna färgens nyanser än av de andra färgerna.
I teorin skall det efterlkikna ögats känslighet för färger men oftast blir det ganska ”döda” nyanser i framförallt det röda.

Här finns lite från en gammal tråd.

mipert skrev:

Gråskala gör en beräkning och bevarar mer av den gröna färgens nyanser än av de andra färgerna.
I teorin skall det efterlkikna ögats känslighet för färger men oftast blir det ganska ”döda” nyanser i framförallt det röda.
Jävlar anamma. Du borde få en medalj, Mikael:)

mipert skrev:

Tack! Sökte, men hittade inget. Du var extremt hjälpsam i den gamla tråden, kul att du orkar ta dig tid!

Channel mixer var mycket trevlig att använda när man konverterar till svartvitt.

Konverterar du en RGB-bild till gråskala (grayscale) ersätter du de tre RGB-kanalerna med en kanal som bara innehåller gråtoner. Detta motsvarar i princip att separera bilden för tryck med svart färg eftersom konverteringen blir olika beroende på vilken separationsprofil du valt för gråskalekonvertering i dina Color Settings.

Drar du ur mättnaden ur RGB-bilden (desaturate) har du kvar bilden i RGB-läge. Samma sak gäller konvertering med Channel mixer. Med Channel mixer har du dock större kontroll över hur olika färgnyanser i bilden översätts till olika ljushetsvärde i gråskalan. Detta har Mipert illustrerat i tråden han refererar till några inlägg upp.

Är det inte möjligt att skapa en Sv/v bid direkt i RAW-datat? DÅ slipper man bayer interpolatioen vilket måste vara en förlorande konvertering.

Nome Nescio skrev:
Är det inte möjligt att skapa en Sv/v bid direkt i RAW-datat? DÅ slipper man bayer interpolatioen vilket måste vara en förlorande konvertering.

Beräkningsmodellen blir fortfarande att räkna om en färgbild till svartvitt beroende på att det sitter färgfilter framför pixlarna. Om färgfiltren kan avlägsnas i kameran kommer det att bli en äkta svartvit bild. En sådan kamera är fullt tillverkningsbar, dock är marknaden mer intresserad av färg.

Men varför inte bara tolka signalnivån i varje enskild pixel som en gråskala?
Evetuellt så kan man vikta de gröna pixlarna lite mer, eller hur man nu vill ha det.

RolandM skrev:
Beräkningsmodellen blir fortfarande att räkna om en färgbild till svartvitt beroende på att det sitter färgfilter framför pixlarna. Om färgfiltren kan avlägsnas i kameran kommer det att bli en äkta svartvit bild. En sådan kamera är fullt tillverkningsbar, dock är marknaden mer intresserad av färg.
Inte nog med det, upplösningen skulle vara mycket bättre då du kan få en detalj som är en pixel stor!

Men varför inte bara tolka signalnivån i varje enskild pixel som en gråskala? Evetuellt så kan man vikta de gröna pixlarna lite mer, eller hur man nu vill ha det.
Jo, det kanske skulle gå. Du kan ju ta varje kanal för sig och sedan interpolera de saknade pixlarna. Du får då tre svartvita bilder med vardera 1/3-1/4 upplösning. Sen kan du blande ihop dom bäst du vill i olika lager i photoshop =).

Alternativt att du gör en färgbild och sen konverterar till svartvitt. Färgbilden innehåller ju alla tre kanaler, och du kan ju kopiera/använda vilken du vill av dom, eller blanda delar i olika lager.

Uj, detta blev rörigt :)

Dcraw har ett svart-vitt läge för RAW-konvertering om du vill använda det =)

En sådan kamera är fullt tillverkningsbar, dock är marknaden mer intresserad av färg.
Det finns mig veterligen bara en sådan kamera av modern tappning, men den kom aldrig ut i riktigt produktion. Det saknades visst lite dynamisk omfång och sådant. Det var en av Kodaks modeller, DCS 760m.

http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/kodak-760m.shtml

Men varför inte bara tolka signalnivån i varje enskild pixel som en gråskala?
Evetuellt så kan man vikta de gröna pixlarna lite mer, eller hur man nu vill ha det.
Jag misstänker iofs att du skulle få för lågt ljusvärde för en del färger som är en klar blandning av andra färger utan de närliggande interpollera pixelvärdena. Alternativt kanske få en viss platthet i vissa färger.

Nome Nescio skrev:

I till exempel Camera Raw kan du dra ner mättnaden till -100. Då får du en svartvit bild. Sedan kan du styra hur färgerna konverteras till gråskala genom att dra i inställningarna under fliken Kalibrering.

Du kan kolla på http://www.russellbrown.com/tips_tech.html och sedan kolla på avsnittet under RAW Photo Styler.

MVH/Stefan

mipert skrev:

Är det nån skillnad mellan desaturate och att gå via LAB, dvs. behålla "ljushet" :) kanalen?

Förut har jag gjort såhär:
LAB mode --> välj kanalen som gör bilden sv/v --> gå till greyscale mode --> radera alla andra kanaler när den frågar. Klart.

ANNONS
Götaplatsens Foto