Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
skillnaden på en eos 1n och en 1n-rs?
- Trådstartare Kheldoron
- Start datum
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
1n-rs har en fast halvgenomskinlig spegel vilket gör att man kan få upp hastigheten men ändå följa motivet (sport t.ex.) genom att spegeln inte behöver fällas upp och ner mellan skotten.
Nackdelen är att man tappar ljus. Jag minns dock inte hur mycket.
Nackdelen är att man tappar ljus. Jag minns dock inte hur mycket.
froderberg
Aktiv medlem
MEN man får bara 10 bilder per sekund vid OneShot så det fungar inte med följande autofokus.
Eos 1V HS har en snabbare processor och kan därför klara av 9 bilder per sekund med följande autofokus (AI Servo). Vid OneShot klarar den också 10 bilder per sekund men med rörlig spegel som inte stjäler ljus.
Förutom ljusförljusten är det en nackdel med 1N RS att man inte kan ta av motorn. Man kan också anta att kamerorna ofta är hårdare körda.
Eos 1V HS har en snabbare processor och kan därför klara av 9 bilder per sekund med följande autofokus (AI Servo). Vid OneShot klarar den också 10 bilder per sekund men med rörlig spegel som inte stjäler ljus.
Förutom ljusförljusten är det en nackdel med 1N RS att man inte kan ta av motorn. Man kan också anta att kamerorna ofta är hårdare körda.
froderberg
Aktiv medlem
Kheldoron skrev:
ok.. men 2/3 steg.. Hur mycket innebär det i praktiken? Att man måsste ställa slutartiden 2/3 steg längre?
Är det så det stör?![]()
2/3 är rätt mycket i sportsammanhang där man ofta vill ha så kort slutartid som möjligt.
froderberg
Aktiv medlem
Kheldoron skrev:
men det ger ju också 10 fps..
hmm.. Vad tror ni? Jag vill ju gärna ta sport foton, auto fokusen gör inte hela världen, men man vill ju kunna ta typ lite poträtt o sånt också om det kommer till den saken..
jag tror jag kör en rs iaf.
6 bilder per sekund som vanliga 1N HS ger räcker gott och väl för sportfoto. Dessutom kör man ju som regel med följande autofokus till sport och då blir det ingen skillnad.
Det är väl nästan bara höjdhopp och simhopp man kan ha låst autofokus.
Dessutom ryker ju filmen all världens väg med 10 bps. Det blir snabbt dyrt och tråkigt.
Så mitt råd är: Vanliga 1N HS eller Eos 3 HS.
froderberg
Aktiv medlem
Kheldoron skrev:
vad innebär hs?
Jag har hittat en som bara heter n.. Inte hs
HS står för High Speed och är beteckningen för kamera med booster.
Det finns:
1N
1N DP
1N HS
1N RS
3
3 HS
1V
1V HS
Det är egentligen ingen skillnad mellan 1N, 1N DP och 1N HS utan man kan kalla det olika utrustningspaket.
1N är kameran naken.
1N DP är kameran med batteripack för 4 AA-batterier
1N HS är kameran med boosterns som ger 6 bps.
Det går alltså att köpa en 1N på ett håll och en booster på ett annat och få en 1N HS.
I fallet med 1N RS så har kameran fast monterad halvgenomskinlig spegel och fast monterad trimmad booster.
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Boostern kan (måste?) laddas med batterier på samma sätt som ett batteripack.
froderberg
Aktiv medlem
Kheldoron skrev:
jaha! då förstår jag!
Kan man sätta på batteri pack om man har booster? Antar att det är ett nej på den men man måsste ju fråga.
Kan man sätta batteri på rs?
För att få full hastighet med Eos 1N RS så måste du använda skärskilda batteriackar och särskild laddare.
För att få 6 bps räcker det att ha vanliga AA-batterier i både RS och vanliga boostern.
Du rekomenderar alltså inte rs utan en n med booster?
precis. Dåfår du en flexibel kamera där du kan skruva av och på boostern efter behov och samtidigt så förlorar du inte ljusstyrka.