Annons

"Skit" på bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter_K

Ny medlem
Jag är en nybliven innehavare av en Nikon D50 och har fått ett problem. Här om dan dök det upp "skit" i forma av ett svart sträck på bilderna. Jag hade vid ett tillfälle kameran i en något luden väska och det kan ju så här i efterhand tyckas väldigt dumt. Det ser snarare ut som ett "hår" från den väskan än damm. Jag kan inte se skiten i huset eller objektivet och inte heller i sökaren. Eftersom jag bara har ett objektiv har jag inte kunnat byta och se om problemet kvarstår. Jag har ju garanti kvar, men den täcker väl inte sånt här (?).

Vad göra?? Jag bifogar bild.
Tacksam för all hjälp!
Nybörjare.

Bilagor

• skit2.jpg
    skit2.jpg
    33.4 KB · Visningar: 457
Peter_K skrev:
Jag är en nybliven innehavare av en Nikon D50 och har fått ett problem. Här om dan dök det upp "skit" i forma av ett svart sträck på bilderna. Jag hade vid ett tillfälle kameran i en något luden väska och det kan ju så här i efterhand tyckas väldigt dumt. Det ser snarare ut som ett "hår" från den väskan än damm. Jag kan inte se skiten i huset eller objektivet och inte heller i sökaren. Eftersom jag bara har ett objektiv har jag inte kunnat byta och se om problemet kvarstår. Jag har ju garanti kvar, men den täcker väl inte sånt här (?).

Vad göra?? Jag bifogar bild.
Tacksam för all hjälp!
Nybörjare.

Välkommen till DSLR-världen. Det du har fått är skit på kamerasensorn, sök i forumet så hittar du ett flertal sätt att göra ren sensorn på (jag föredrar dammsugaren själv).

För mig ser det inte ut att vara skit på sensorn. Strecket är för skarpt för det tycker jag. Men du kan i alla fall börja med att ta av objektivet, låsa spegeln och kolla noga i sensorns översta del om du kan se något främmande föremål där.

Låste spegeln (något jag inte gjort tidigare)och såg ingenting, men blåste försiktigt och presto!

Tack så mkt för så snabba svar! Rent allmänt... Är det ok att blåsa, med munnen så att säga, på sensorn? och vad bör man använda för rengörning? jag satt ett tag med en tops i handen men bestämde mig för att den kanske orsakar mer skada än nytta.

Tack iallafall!

Lättad

Det finns nog en hel drös inlägg i ämnet men...
Jag köpte en "revaxörboll" på apoteket för några tior och det tar bort en del.
När du blåser själv finns det alltid risk att du skickar iväg lite saliv vilken torkar in och lämnar märken.

Hej Peter.

Jag instämmer med Tord, använd blåsbälg. Jag har själv kört med revaxörbollen i två år och det har funkat bra. Nu har jag dock investerat i en ny bälg,
HAMAs blåsbälg som du kan hitta på

http://www.cyberphoto.se/

Den finns säkert i många fotobutiker, jag köpte min på Mattssons i Lund. Fördelen med den är att du får en kraftigare luftström som rensar bättre. Men...revaxören har funkat i två år.

Tyvärr har jag nu fått skit som inte går att blåsa bort från sensorn. Så nu har jag beställt lite andra prylar från YFO, hoppas det hjälper. Annars finns det ju vinkelslip...

Lycka till! Både med kamera och rengöringar...

Blåsbälg, det är verkligen bra. Jag har en som det står "Matin" på och varje gång jag klämmer på den så blir hundarna som galna och vill bita på den. :)

Det kommer såpass "stark" luft ur den att dammet försvinner. Som sagt, man skall vara mycket försiktigt med att blåsa pga salivet.

"perjantaipullo painaa...."

Peter_K skrev:
Låste spegeln (något jag inte gjort tidigare)och såg ingenting, men blåste försiktigt och presto!

Tack så mkt för så snabba svar! Rent allmänt... Är det ok att blåsa, med munnen så att säga, på sensorn? och vad bör man använda för rengörning? jag satt ett tag med en tops i handen men bestämde mig för att den kanske orsakar mer skada än nytta.

Tack iallafall!

Lättad

Jag tycker att det ser väldigt fet ut på bilden och du borde ha märkt eventuellt hårstrå (eller vad det är nu som sitter där) i fall det fanns ett sådant.

Försvann strecket efter din övning? Om inte tror jag inte att det är något på sensorn. Förekommer det på alla bilder? Om du köpt kameran hos din lokala handlare kan du alltid gå ditt och testa med ett annat objektiv och fråga om vad de tror det kan bero på. Eventuellt låta de kolla om de kan se någon skit på sensorn.

ANNONS
Götaplatsens Foto