Annons

Skjuta från höften

voitcanon

Aktiv medlem
Har stött på den del som tycker det är fult att använda denna tekniken som att det är lite finare att kolla igenom sökaren. Är det någon oskriven regel i gatufoto som jag missat? För mig tycker jag det passar bäst dels för att perspektivet blir lite annorlunda och så märks man ju inte lika tydligt heller man kan kan ofta komma mycket närmare om man gör så.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har stött på den del som tycker det är fult att använda denna tekniken som att det är lite finare att kolla igenom sökaren. Är det någon oskriven regel i gatufoto som jag missat? För mig tycker jag det passar bäst dels för att perspektivet blir lite annorlunda och så märks man ju inte lika tydligt heller man kan kan ofta komma mycket närmare om man gör så.
Man skall nog inte bry sig så mycket om vad andra tycker. Gör det som fungerar för dig.
Dett finns faktiskt ingen lagbok för gatufoto. Även om en del har skrivit sin egen.
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Nej.

Det finns dock en jävla massa forumgrafer (personer vars erfarenhet av foto främst kommer från att läsa och skriva på diverse forum) som har åsikter om vad som är "rätt" inom foto. Jag rekommenderar att du alltid har en tallkotte redo, så du kan kasta något på dem när de visar sina fula trynen.

Med detta sagt så är min personliga erfarenhet att höftskott kan låta dig ta bilder du inte kunnat få annars (många reagerar på att se en kamera riktad mot sig, vilket kan förstöra många gatubilder) men att du samtidigt får sämre möjlighet att komponera bilden och få den exponering du vill ha. Så jag försöker undvika höftskott om jag kan ta bilden genom sökaren. Vinkeln kan jag få ändå, går ofta ner på ett knä för att få en bild.
 

El-Bonko

Aktiv medlem
Den som tycker det är "fult" att fota från höften lär aldrig ha hört talas om tvåögda spegelreflexkameror. :)
 

eskil23

Aktiv medlem
Fint eller fult har nog inte så mycket med saken att göra, men det är ju klart en fördel att se vad man håller på med...
 

voitcanon

Aktiv medlem
När man bara kör med en brännvidd så lär man sig faktiskt att se rätt så bra vad som kommer med :)
 

El-Bonko

Aktiv medlem
Eller så använder man den vinklingsbara skärm som numera finns på många kameror, funkar utmärkt.
 

PMD

Aktiv medlem
Har stött på den del som tycker det är fult att använda denna tekniken som att det är lite finare att kolla igenom sökaren. Är det någon oskriven regel i gatufoto som jag missat? För mig tycker jag det passar bäst dels för att perspektivet blir lite annorlunda och så märks man ju inte lika tydligt heller man kan kan ofta komma mycket närmare om man gör så.
I detta sammanhang tycker jag att Aleister Crowleys grundregel är tillämplig.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag upplever att man ska ha mer tur än vanligt om "höftskotten" ska bli lyckade. Det är sällan som det man vill ha på bilden eller skärpan hamnar som man tänkt sig. Ofta blir det dessutom rörelseoskärpa. Men det kanske mer är en övningssak. "Fint" eller inte har jag inte funderat på. Det är resultatet som räknas.
 

iSolen.se

Guest
Har stött på den del som tycker det är fult att använda denna tekniken som att det är lite finare att kolla igenom sökaren. Är det någon oskriven regel i gatufoto som jag missat? För mig tycker jag det passar bäst dels för att perspektivet blir lite annorlunda och så märks man ju inte lika tydligt heller man kan kan ofta komma mycket närmare om man gör så.
Strunt i vad folk tycker.

+ Det är bra om man vill vara diskret och inte påverka motivet. En av hörnstenarna för bra street.

+ Det är bra om man inte hinner annat.

+ Det är bra om man gillar den lägre vinkeln.

+ Med vinklingsbar skärm kan man ju köra som med hasselbladare.

- Det kan vara svårt med fokus minst sagt.

- och komposition

- en del kan störas av att man "smyger". Det är därför bra med stor kamera som syns = mindre smyg.

- det gäller att ha koll på vilken brännvidd man har...man ser ju inget.
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Jag upplever att man ska ha mer tur än vanligt om "höftskotten" ska bli lyckade. Det är sällan som det man vill ha på bilden eller skärpan hamnar som man tänkt sig. Ofta blir det dessutom rörelseoskärpa. Men det kanske mer är en övningssak. "Fint" eller inte har jag inte funderat på. Det är resultatet som räknas.
Höftskott kräver i princip vidvinkel och liten bländare - gärna kort slutartid också, för att undvika rörelseoskärpa. Allt det här är ganska vanligt vid gatufoto, vilket gör att det fungerar relativt bra med höftskott.

Det kräver dessutom en del övning för att få till okej kompositioner. Mina höftskott med 24mm funkar rätt bra. 50mm, inte lika lyckat.
 

Thorselius

Medlem
Jag har en Canon 80D och en GoPro Hero 5 Black. Jag har börjat använda WiFi funktionen istället för att skjuta från höften.

Kameran på axeln och starta appen i telefonen, sen är det bara att fota åt vilket håll man vill. Alla går ju med näsan i telefonen nu för tiden och åt vilket håll kameran pekar när du bara har den över axeln är det ingen som bryr sig om :)
 

Thorselius

Medlem
Vad menar du med "kameran på axeln"? Nåt slags axelfäste?
Nej då. Jag menar helt enkelt att du kan ha kameran i remmen över axeln eller över bröstet eller hur du nu brukar bära den.

Om du har kameran i remmen över t.ex vänster axel så är det bara att du vänder vänster axel mot objektet, tittar i telefonen...fokuserar osv via appen i telefonen och sedan tar kortet via telefonen. Behöver aldrig nudda kameran, bara snurra runt lite med kroppen :)
 

PMD

Aktiv medlem
Aahh... dy menar zååå! :)

OK, med ett tillräckligt vidvinkligt objektiv kan det nog fungera lika bra, eller bättre, som att skjuta från höften.

Jag brukar ibland ha kameran hängande runt halsen med den uppvinklingsbara skärmen uppvikt. Folk verkar inte bry sig om någon som pillar med att ställa in kameran. :)
 
ANNONS