Annons

Skjuter sig Canon själv i foten med egna sensorer?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
I denna tråd pratar vi om teknisk kvalitet så Jonasarna har rätt ovan.
Egentligen pratar vi väl om företagsstrategi.

Skjuter Volvo sig själv i foten som inte köper motorerna från BMW?

Bilbranschen köper mycket från komponenttillverkare. Startmotorer från BOSH, lysen från HELLA, bromsar från GIRLING. Men köpet de av varandra som konkurrenter?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Däremot så är säkert F1 proffset en bättre bilförare än gemene man i en standard bil.
[...]
Det är det nog väldigt svårt att hitta belägg för i statistiken.
Framförandet av en F1-bil på inhägnad bana har väldigt lite med körning i trafik i offentlig miljö att göra.
Hur hanterar F1-föraren blixtlåsprincipen. Hur kör han komfortabelt så att passagerarna får en behaglig resa.

Bara för att man är proffs i en gren är man inte nödvändigtvis duktig på en annan.

Proffsfotografer inom bröllopsfoto är inte nödvändigtvis ett dugg bättre på fotbollsfoto än vad amatören jag är.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Javisst. T ex har Volvo i flera modeller använt motorer från PSA (Peugeot/Citroën-gruppen).
Och PSA har ett samarbete med BMW på mindre motorer t ex för Mini. Förr köpte Volvo sin diesel från Audi (850 och fram tills Volvos egen femcylindriga diesel kom), vilket troligen är skälet till att Volvomodellerna har tvåsiffriga modellnummer. Audi protesterade när Volvo lanserade en S4 och det åkte snabbt dit en nolla på bakluckan.

Det går att göra en väldigt lång utläggning om olika bindningar i bilindustrin, men jag tror dock inte att just BMW är så sugna på att sälja sina egna motorer till Volvo, särskilt inte med tanke på den nuvarande ägarbilden.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det mest avgörande för en bra bild är självfallet fotografen.

Om fotografen är densamma kommer fotografen ändå ta bättre bilder med en bättre kamera även om denne råkar heta Capa.

I denna tråd pratar vi om teknisk kvalitet så Jonasarna har rätt ovan.
Tycker det är sympatiskt att ni är så många som bekymrar er för oss som är korkade nog att använda Canon.

Själv är jag väldigt nöjd med min 5D MKIV. Bästa 5D kamera jag ägt hittills, och jag har haft samtliga modeller.

Så vi är några stycken som inte vet vårt egna bästa utan fortsätter fota med våra usla Canonkameror.
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Läs mitt inlägg en gång till och framförallt andra stycket:

Rätt verktyg till rätt person och ändamål så blir det bättre bilder.




Det är det nog väldigt svårt att hitta belägg för i statistiken.
Framförandet av en F1-bil på inhägnad bana har väldigt lite med körning i trafik i offentlig miljö att göra.
Hur hanterar F1-föraren blixtlåsprincipen. Hur kör han komfortabelt så att passagerarna får en behaglig resa.

Bara för att man är proffs i en gren är man inte nödvändigtvis duktig på en annan.

Proffsfotografer inom bröllopsfoto är inte nödvändigtvis ett dugg bättre på fotbollsfoto än vad amatören jag är.
 

iSolen.se

Guest
En bilförare blir inte bättre i en F1 bil än i en Volvo - snarare tvärtom.
Däremot så är säkert F1 proffset en bättre bilförare än gemene man i en standard bil.

Rätt verktyg till rätt person och ändamål så blir det bättre bilder.
Visst är det så men även (speciellt?) en nybörjare drar fördel av större DR.

Slöa köksknivar hemma kanske är ett tecken på att någon inte är så flink i köket men även den oflinka får jobbet gjort bättre med skarpa knivar.
 

iSolen.se

Guest
Tycker det är sympatiskt att ni är så många som bekymrar er för oss som är korkade nog att använda Canon.

Själv är jag väldigt nöjd med min 5D MKIV. Bästa 5D kamera jag ägt hittills, och jag har haft samtliga modeller.

Så vi är några stycken som inte vet vårt egna bästa utan fortsätter fota med våra usla Canonkameror.
Jag tycker inte synd om canonfotograferna men jag säger emot när det påstås att skillnaden har varit försumbar senaste åren, säg 6 år för att få med några generationer.

En bra fotograf levererar bra bilder, jobbar med vad grejerna klarar av och om man i färdig bild kan se vad för kamera som använts har denne misslyckats kapitalt.

Med det sagt så ger bättre grejer fortfarande tekniskt bättre bilder.

Och för oss som gillar att ta i i efterredigeringen är varje steg DR värt guld.

"Bekymret" är väl ungefär som med Sony, man vill hålla koll på konkurrenten, nästa gång man ska göra en uppgradering, eller ge folk råd kanske det kan bli nytt systemval. Ironiskt nog är mina närmsta canonvänner nu sonyvänner.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det stämmer till viss del, med stort DR kan man göra mer fel utan att bilden pajar så egentligen är en kamera med stort DR en bra nybörjarkamera ;-)
Det förutsätter, som sagt, att nybörjaren är intresserad av och duktig på att redigera raw-filer. Det finns säkert sådana nybörjare också.
 

Bengf

Aktiv medlem
På tal om F1 bilar eller Volvo, man kan vända på det och säga att många av oss i tråden har förmodligen kört bil 20-30 - 40 år hur tror ni att man skulle hävda sig i Svenska Rallyt tex. jag tror nog att många också förköpt sig vad gäller kamera modell, den kan vara bättre än vad ägaren behärskar men ändå kan känsla av att äga den vara mycket trevligt.
 

iSolen.se

Guest
På tal om F1 bilar eller Volvo, man kan vända på det och säga att många av oss i tråden har förmodligen kört bil 20-30 - 40 år hur tror ni att man skulle hävda sig i Svenska Rallyt tex. jag tror nog att många också förköpt sig vad gäller kamera modell, den kan vara bättre än vad ägaren behärskar men ändå kan känsla av att äga den vara mycket trevligt.
Ska man vinna ett lopp skadar det inte om bilen inte kommer från 70-talet, ABS, motorstyrka, DR, upplösning, AF... spelar stor roll.

Samma förare med nyare bil klarar sig bättre men en bättre förare är förstås att föredra...men förarbyte betyder ju en annan fotograf.
 

afe

Aktiv medlem
De flesta som vinner fototävlingar är ofta befriande ointresserade av teknik och mätta prestanda i deras kameror ;)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ska man vinna ett lopp skadar det inte om bilen inte kommer från 70-talet, ABS, motorstyrka, DR, upplösning, AF... spelar stor roll.

Samma förare med nyare bil klarar sig bättre men en bättre förare är förstås att föredra...men förarbyte betyder ju en annan fotograf.
Och större sensor är bättre än mindre.
Tänk att folk idag accepterar en fjuttig 24*36-sensor!
 

iSolen.se

Guest
De flesta som vinner fototävlingar är ofta befriande ointresserade av teknik och mätta prestanda i deras kameror ;)
Håller med om att det kan vara befriande att inte behöva tänka på teknik, men proffs som säljer bilder brukar förr eller senare hamna med en högpresterande kamera och lära sig dess tillkortakommanden.

Bra fotograf är bättre än bra kamera. Men om fotografen är en själv blir det jobbigt att ändra på mer än ena variabeln.
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Mycket gnäll på Canons sensorer, dom har sin bildstil som passar till en viss typ av motiv (ibland bättre än Nikons mm). Jag har tittat på många bilder tagna med olika kameror och alla har sina fördelar och brister, jag kan ibland tycka att dom senaste kamerorna ger "overkligt" bra bilder vilket inte passar min smak men kanske någon annans....................Vem har förresten "rätten" att säga att en kamera eller bild är bättre, vi är alla olika och uppfattar färger/objekt olika.......................Jag har kört en del med Fuji sista tiden (som många skryter om) men upptäckt både för OCH nackdelar med dess bilder. Kanske ska man ha många olika kameratyper för att vara 360 grader men dom pengarna har inte jag i alla fall..............................
 
ANNONS