Annons

Skjutklyka som stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

steffe53

Aktiv medlem
Hej!
Undrar om någon/några har erfarenhet av en skjutklyka som jägarna använder till geväret, att använda till teleobjektiv som väger kilo?
Fungerar det?
Stod och tittade på ett sådant på en julmarknad och fick en idé om att det kunde fungera, lätt och smidigt med teleskopfunktion...men det kanske blir svajigt?
Men fördelen var just att det var så litet och smidigt att ha med sig.
Har inget teleobjektiv ännu men är på g att införskaffa det så småningom.

Stefan Pettersson

steffe53 skrev:
Hej!
Undrar om någon/några har erfarenhet av en skjutklyka som jägarna använder till geväret, att använda till teleobjektiv som väger kilo?
Fungerar det?
Stod och tittade på ett sådant på en julmarknad och fick en idé om att det kunde fungera, lätt och smidigt med teleskopfunktion...men det kanske blir svajigt?

Stefan Pettersson
Den är nog smidig under förutsättning att du inte har för avsikt att flytta optiken något nämnvärt under aktiv fotografering, alternativt att motivet inte flyttar på sig så att du behöver komponera om bilden. Men att en skjutklyka skulle vara smidigare och mer lätthanterligt än ett enbensstativ har jag svårt att tänka mig. Med en enbenare sitter gluggen fast plus att du har bra möjligheter att vinkla gluggen åt olika håll med bibehållen stabilitet.

Njaeäh - Du tänker nog inte hela vägen Paul, eller så vet Du inte riktigt hur en skjutklyka ser ut. Idén är inte så dum - i alla fall inte för lite enklare fotografering. Alla behöver kanske inte ett Kimberley SideKick, bara för att de vill ha ett telestöd.

Fördelen med skjutklykan vs. enbenet;
* den sitter inte fast under kameran/objektivet
* den tillåter snabba omkomponeringar
* den klarar omkomponering i höjd bättre
* den kan tillverkas av befintligt material

Nackdelar med skjutklykan vs. enbenet;
* den är inte lika stabil
* den ger lite väl mycket "svängrum"

Det räcker med vilken skogskäpp som helst som man kan sätta en klyka på, gärna klädd med något mjukt för att inte repa. Enda skillnaden mot skjutkäppen, som jag kan se, är att klykan bör vara avsevärt bredare. Kanske en rem över som håller det fast vid kameran/objektivet.

Köpa? - verkar overkill. Tillverka! Utgå från ett enbensstativ och sätt på en klyka i stället för en kulled/videohuvud. Klurigt infall.

tannler skrev:
Njaeäh - Du tänker nog inte hela vägen Paul, eller så vet Du inte riktigt hur en skjutklyka ser ut. Idén är inte så dum - i alla fall inte för lite enklare fotografering. Alla behöver kanske inte ett Kimberley SideKick, bara för att de vill ha ett telestöd.

Det räcker med vilken skogskäpp som helst som man kan sätta en klyka på, gärna klädd med något mjukt för att inte repa. Enda skillnaden mot skjutkäppen, som jag kan se, är att klykan bör vara avsevärt bredare. Kanske en rem över som håller det fast vid kameran/objektivet.

Köpa? - verkar overkill. Tillverka! Utgå från ett enbensstativ och sätt på en klyka i stället för en kulled/videohuvud. Klurigt infall.
Jag säger inte att den är värdelös eller oanvändbar. Förmodligen är en skjutklyka bättre än inget stöd alls, plus att den är flyttbar vilket är bättre än träd, stenar o diverse broräcken. Men i ärlighetens namn så är väl ändå ett enbensstativ bättre och mer anpassat för uppgiften.

steffe53 skrev:
Hej!
Fungerar det?

Stefan Pettersson

Om du menar de skjutklykor som använder å kroppen med hjälp av en sele som stöd så funkar de enligt mig bra även för fotografering. Det är smidigare än ett enben stativ men inte riktigt lika stabilt.
Objektivvikten är det minsta problemet, ha i åtanke att en bra älgstudsare väger uppemot fyra fem kilo

Lennart skrev:

Lennart svar var ungefär de tankegångar jag hade om det här.
Det är bara det att jag inte har någon erfarenhet ännu ang teleoptik.
Huvudsyftet med idén var just smidigheten, t.ex. att man går på en stig och det dyker upp något, att rigga upp "verktygen" till skjutklart så snabbt som möjligt...inte alltid det finns broräcken i närheten så att säga. ;-)
Eller träd, stenar eller vad det nu kan vara som ligger på rätt plats.

Bengt Öst skrev:
Om du menar de skjutklykor som använder å kroppen med hjälp av en sele som stöd så funkar de enligt mig bra även för fotografering. Det är smidigare än ett enben stativ men inte riktigt lika stabilt.
Objektivvikten är det minsta problemet, ha i åtanke att en bra älgstudsare väger uppemot fyra fem kilo

Jaha...finns det såna också?
...det var inte det jag tänkte på utan ett en "enbenare".
Men fasen det var ju också en bra idé som kanske vore något att testa?
Ja, börjar man tänka i banor som älgstudsare som väger fyra - fem kg och jakt, så varför inte - där om något fordras det väl en "stadig hand".

Man kan även stödja enbenet i en hälla som man har i livremmen. Om kameran vilar på en klyka eller sitter stadigare på stativet kanske inte spelar så hemskt stor roll.
På detta sätt är det lättare att röra sig i terrängen och vara beredd än med hela enbenet utfällt.
Jag funderar på att tillverka en klyka som är lätt att bära med sig och som kan fästas på enbenet.

Ender en period i mitt liv var jag "hundsportare" och sysslade bl.a. med hundkapplöpning. Vi vanliga dödliga, utan pressackreditering, fick finna oss i att fotografera från läktaren. De allra bästa bilderna jag tog, var med en Hasselbladare på ett enbens-stativ nerkört i höger byxficka och med kroppen lutad in över staketet. Lite våghalsigt kanske, men det fungerade.

Jag tror det finns axelstativ, särskilt konstruerade för just fotografering, det har åtminstone funnits tidigare. Det är väl något som tilltalar bla fågelfotografer. Klyka eller inte, jag tror det är av vikt att stödet är fast monterat i kamera eller objektiv för bästa stabilitet, resultat.

ANNONS