Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skräp [i sökaren]

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
På D40, med eller utan objektiv,tittar jag genom okularet och störs av två "partiklar" - skräp - och kan inte se var det har fastnat. Blåsning med torr tryckluft och lågt tryck hjälper inte. Trevligt nog uppträder inte skräpet på bilder.

Kan någon ge tips om hur jag skall ta bort det.

per

Det finns en bra risk att dammet sitter på baksidan av mattskivan - och den är ganska lätt att plocka bort. Man ska vara väldigt försiktig vid rengöring bara - har du tryckluft, ej dimmsmord, och räcker med det - ja då är det bra. rör helst inte vid den matterade ytan, den är nästan omöjlig att göra perfekt ren igen.

Det finns massvis med tips om hur man demonterar mattskivan på Nikonkameror på nätet, bara att googla... :) Det är inte så speciellt svårt.

Skräpet sitter troligen på mattskivan, själv använder jag min sensorengörings borste för att ta bort sån skit, det finns speciella borstar med vinklat skaft för ändamålet som lämpar sig bättre, tänk på att skivan är väldigt repkänslig och att skiten sitter spegelvänt mot den gör när du ser genom sökaren, jag vill passa på att varna för att använda tryckluft på burk, har du samma otur som jag så kan det följa med vätska med luften, då kan man hålla sig för skratt, jag lovar :)

/kent

Med ljus från en stark ficklampa kunde jag lysa in genom okularet och bl.a. studera mattskivan. Upptäcker då skräpet sittande på baksidan av skivan.

Nikons forum visar hur man på en D40 plockar ur skivan, och det verkar vara vad som behövs. På videon såg det förmodligen enklare ut än vad det är i verkligheten.

Alternativt struntar jag i skräpet eftersom bilderna inte påverkas.

Tack för Era svar!

per

Det är precis så lätt som det ser ut. Man måste bara ha något att peta dit metallbygeln med, jag har en lätt misshandlad rak urmakarmejsel 2mm med taggig (filad) mejselyta, som en tvestjärt eller en maskrosplockare.

Förstår hur man beter sig för att frigöra skivan och äger nog också nödvändiga verktyg. Kan nog inte låta bli att försöka.

Förhoppningsvis hjälper det med tryckluft, men om inte, hur rengör man skivan? Min gamle leicavän använde eter på bomull lindad runt en sticka. Hur gör Du?

per

Skulle inte använda eter. De flesta mattskivor är idag av plast och blir nog riktigt matta av eter.
Jag använder min Arctic butterfly pensel för att göra ren mattskivan efter tagit loss den.

Har det hamnat olja eller något annat fettigt olämpligt på den så "tryckspolar" jag först med IPA från en en liten gummibälg av okänt ursprung (ser ut som en mini-karaff med lång "spets" på...) och blåser med tryckluft för att ta bort IPA-resterna innan de dunstar. Eter är också bra, men det man lägger på kemin med måste vara tillräckligt mjukt och fullständigt luddfritt.

Både eter och IPA har fördelarna att de dunstar helt "rent" - de lämnar inga rester, finns det något kvar så är det saker medlet har löst upp från ytan. Därför spolar jag med mer IPA än vad som man skulle tro behövs (ett par teskedar kanske?)

En ny mikrofiberduk fungerar torrt (mot torra kontaminanter som dammpartiklar osv) om man inte lägger någon kraft bakom och ser till att man själv inte är statiskt laddad. Antagligen räcker detta... De bästa mikrofiberdukarna är såna man får med i glasögonfodral.

Mats har rätt i att Eter antagligen är för starkt, men jag använder det inte själv - vet alltså inte.

Vad är det för material i Arctic-borsten/penseln Mats?

När jag gjort "slutputsen" på saker för produktfotografering eller dylikt har jag ett par gamla kolfiberborstar som från början använts till LP-skivor - de fungerar lysande till t.e.x objektiv och annat som kan bli statiskt i ytan... Man sparar mycket tid i post på det sättet.

Vet inte vad det är i Arctic-borsten. Får man tro deras egen hemsida är det otroligt vetenskapligt.
Tror inte det är mycket mer än syntetmaterial som lätt laddas upp statiskt.
Det käcka med penseln är att den laddas upp genom att låta en motor snurra den snabbt en kort stund. De böjlig borsten slungas ut av centrifugalkraften och gnids mot varandra och blir statiska så de kan dra åt sig dammpartiklar.
Fungerar bra både för sensor och mattskiva.

Tog bort mattskivan idag från huset men kan tyvärr inte upptäcka något skräp på fram- eller baksidan.

Återmonterade och finner att exakt samma skräp finns kvar. Var sitter det? I okularet?

(Ett litet tips - blås inte in i huset efter att mattskivan demonterats. Då kan en rektangulär guldfärgad "packning" under mattskivan ge sig iväg, så hände för mig. Den gick dock att återplacera).

per

ANNONS
Götaplatsens Foto