Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skriva in Metadata i Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Bro

Aktiv medlem
Jag har rest en hel del i sommar och nu försöker jag organisera bilderna i mitt nyinköpta Lightroom. Jag har försökt skriva in stad och land i metadatadelen men det är krångligt. Mycket lättare och snabbare att göra det i Nyckelordsdelen istället och ha dem där i hierarkisk ordning. Hur gör ni? Jag har också försökt radera metadatapresets utan att lyckas på min pc, hur gör man?

Peter

Jag brukar använda iptc-fälten för stad/land/plats. Lättast är att först markera alla från ett land och fylla i det landet på alla, sedan göra mindre och mindre markeringar för lägre nivåer. Fungerar bra, och så får man en snygg hierarkisk visning i metadata-"browsern" i vänsterkant på köpet.

när jag provade iview har jag för mig att det fanns ett fält "people". Eller är jag helt ute och cykler nu?

Hittar iaf inte detta i lightroom

Henrik, du har helt rätt.
Fältet fanns i iView men saknas i LR. Själv använder jag nyckelordsfältet för att skriva in personnamn i LR.

har inte riktigt fattat men jag tror att det är såhär...
Det finns en standard med massor av olika fält, men alla program använder inte alla fält. Tror dessutom att de finns de som använder ett "ledigt" fält för andra uppgifter än vad det först var tänkt för.
Tex kan du ju i iView välja vilken "standard" du vill ha och om du testar byta den så tillkommer vissa fält medan andra försvinner.
Hade stora problem att förstå sallt detdär när jag skulle byta från iView till LR.

zuukit skrev:
har inte riktigt fattat men jag tror att det är såhär...
Det finns en standard med massor av olika fält, men alla program använder inte alla fält.

Stämmer helt o hållet. Fördelen emellertid med LR är att det stöder hiarkiska taggar. Du kan skapa en huvudtag som heter people för att sedan lägga in hur många namn under som helst. Detta funkar inte i IView.

Här kan ni läsa i veckor om denna standard http://www.iptc.org/pages/index.php

och här är själva fälten http://www.iptc.org/std/Iptc4xmpCore/1.0/specification/Iptc4xmpCore_1.0-spec-XMPSchema_8.pdf

I LR 1.1 kan man "spraya" nyckelord på bilderna och det tycker jag är det absolut snabbaste sättet. Det går ännu snabbare om man bygger några "keyword sets" för de vanligaste situationer. Jag har sedan en ganska omfattande hierarki med nyckelord ordnade i kategorier. Jag har raderat presets genom att ta bort filen via Documents and settings...etc...Lightroom/Metadata presets / Patrik

Jo, såhär. Tryck T så toolbar kommer fram i Library-modulen. Klicka på sprayburken - Painter - och välj Keywords. I fältet till höger om dropmeny till val skriver man/söker keywords och kan lägga upp en serie med kommatecken mellan orden. Sedan är det bara att trycka+dra med musen på de bilder i library som man vill markera med de orden. Det går verkligen snabbt!

Ett annat bra sätt tycker jag är att bläddra ut menyn Keywording i Library och bygga s.k. Sets för vanliga siatuationer. Sen är det bara att markera många bilder och klicka på de olika knapparna i respektive set. Det går väldigt snabbt om man har en omgång bilder som hänger ihop. / Patrik

ANNONS
Götaplatsens Foto