Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skrivare för svart/vitt

Produkter
(logga in för att koppla)

Billy4

Aktiv medlem
Ngn som vet eller kan jag råd om en skrivare som skriver ut svart/vitt i bra kvalitet. A3 skrivare ..Tacksam för råd eller ska man kanske skicka iväg o spara in 4-8000 tusen , man får många kopier för det men samtidigt är det spännande att kunna se kopian omedelbart.....

Bra skrivare..

Hej på dig ! Jag har själv en Canon Pixma Pro 9500
Har kört med den nu i ett år . Är nöjd och belåten
Med den . Den använder 10 färger , kan i o för sig
Kosta en slant när det börjar ta slut , men om man
Beställer på Cyberphoto på nätet så har de 10 pack
För försäljning , går på 1250 kr en färg pattron
Går på 135 kr st . skrivaren går på 7955 kr där.
Finns säkert andra ställen som har andra priser .
Jag är nöjd med skrivaren , MEN !! kan reta mig på att
När en färg pattron börjar ta slut så , och du har för
Avsikt att skriva ut i svart vit , ja då kan man inte ta ut den
Som är slut och skriva ut . så några dubbletter av pattroner
Är ett bra val . Och när man har kommit fram till vilket
Papper man tycker bäst om , ja då går det som en dröm ,
Med många trevliga utskrifter ..
Bör sägas att Epson har en del trevliga skrivare också ,
Men har ej någon erfarenhet i praktiken . mvh Jan..

Ngn som vet eller kan jag råd om en skrivare som skriver ut svart/vitt i bra kvalitet. A3 skrivare ..Tacksam för råd eller ska man kanske skicka iväg o spara in 4-8000 tusen , man får många kopier för det men samtidigt är det spännande att kunna se kopian omedelbart.....

Jag har framförallt erfarenhet av Epson, och de har ju infört ett särskilt läge som de kallar Advanced Black&White. Den skrivare som finns i A3 är Epson 2880. Och jag kan bara instämma, det är både spännande och utvecklande att få fram printen direkt. Då blir det ju också att man gör om den för att få fram en ännu bättre print.

Stefan

Jag har konverterat en Epson R1800 för enbart S/V med utmärkt resultat. Tekniken går ut på att man ersätter originalpatronerna med 3-parts, varav tre är fyllda med enbart svart kolbaserat ink/bläck. De fem övriga är i mitt fall fyllda med rengöringsvätska men kan fyllas med färg. Bläcket köper jag i flaskor om en Pint, och fyller på patronerna. Bläcket är kolbaserat och innehåller inga färgpigment, så urskrifterna
kommer inte att blekna om de skrivs ut på bra papper. Som utskriftsmotor används en RIP som är shareware och kostar 50 dollar. Enbart svart pigment/bläck används, inga grå utspädda eller färgade pigment. Många andra bläckuppsättningar för svart/vitt har i färg för att få bläcket kallare, men det medför även att risken för blekning med tiden ökar.

Själva huvudprincipen är: kol på lumppapper = hållbarhet. Det bildmässiga resultatet blir också mycket bra med mycket fina högdagrar.

Fördelarna är:
- billiga utskrifter
- hållbara utskrifter
- snygga utskrifter

Nackdelarna är bla att grejerna måste beställas från USA (åtminstone när jag var i farten i våras) och att endast matta utskrifter medges. Men de matta utskrifterna blir bra ändå, särskilt när de sätts bakom glas.

Läs mer på följande länkar:

http://www.paulroark.com/BW-Info/

http://www.shutterbug.net/equipmentreviews/scanners_printers/0208winkjet/

http://www.quadtonerip.com/html/QTRoverview.html

http://www.inksupply.com/r1800_bo.cfm

Enligt mitt tycke är denna uppsättning ett bra substitut för mörkrumsrävar som gillar svart/vita printar. OK, jag saknar lukten av fix, men printarna blir bra. Om det är någon som har några frågor om tekniken ska jag försöka vara behjälplig, men läsa först innehållet bakokm länkarna ovan.

/Erik

Är nöjd användare av Epson 2400, en av anledningarna till att jag köpte den var just att kunna skriva ut svartvita bilder bra. Det är också kul att prova papper med olika karaktärer, särskilt det numera stora fiberbaserade utbudet. För mig är en skillnad att jag printar mer när man gör det själv än om jag ska skicka efter på lab.

Vad jag tycker man ska tänka på är att utskrifterna nog blir dyrare än från något lab. Om du ska köpa en Epsonskrivare så kan totalekonomin bli bättre om du köper en större skrivare eftersom bläcket är billigare till de större modellerna (t.ex 3800) och du får även med mer bläck till skrivaren. Tror det finns några beräkningar att söka fram här på Fotosidan. Om du nöjer dig med A3+ så säljs den utgående modellen 2400 för ca 5000 nu.

ANNONS
Götaplatsens Foto