Jag bad Leif-Göran att skicka sin bild till mig så jag kunde testa själv. Eftersom vi har samma skrivare, bara måste jag förstå vad han talar om och det gör jag nu. Här är Gökblomsterbilden som Leif-Göran publicerat i en annan tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?postid=948523
Jag printade fyra bilder som jag nu skickat till Leif-Göran. En bild printade jag på Innova FibaPrint White Gloss 300g, en bild på Permajet Delta Matt Fiber 271g och en bild på Epson Archival Matte 192g. Dessutom, efter fyra rengöringssekvenser av munstyckena i min Epson R800, fick jag liv i den igen och printade en bild med Epson Archival Matte för att se om R800/R1800 har svartare svart än Epson 3800.
Leif-Görans bild ställer en del krav på både papper och skrivare. Skärpan i bilden ligger på stjälken och i linje med knopparna och de utslagna bladen ligger bitvis i svag oskärpa med en färgmättnad på gränsen till att klippa i Adobe RGB.
Jag skrev ut med Epsons skrivardrivrutin och använde Innovas standardprofil [Pro3800 IFA09 (Prem Luster) PH_BK.icc] för IFPWG, men för Permajetpapperet var jag tvungen att använda standardprofilen för Epson 4800 [APJ_OEM4800_Delta_WCRW.icc], eftersom de inte har någon profil för Epson 3800. Med Epson Archival Matte använde jag Epsons standardprofil [Pro38 ARMP.icc]. Profilen för Epson Archival Matte på R800 är gjord för min skrivare av Andrew Rodney.
Jag tog ner bilden från 42x28cm@300ppi till 26,7x18cm@360ppi med Bicubic Sharper för att få plats på en A4 och la på utskriftsskärpa via Photokit Sharpener för 360 matt respektive blankt papper. Alla bilder, utom Permajetpapperet, skrevs ut med Relative Colorimetric. Permajetpapperet skrevs ut med Perceptual, eftersom det såg bäst ut när jag softproofade. Bilderna studerades under en Soluxlampa på 4700K.
Det första konstaterandet som kan göras är att – ja, en bild från R800 har svartare svart än en bild från 3800 på samma papper och Leif-Görans påstående är helt korrekt. Ultrachrome bläcket ger en annan svärta på Archival Matte än Ultrachrome K3-bläck. Epson 3800 lider av sin fläckiga yta på Archival Matte och det ger bilden ett grått skimmer, framför allt i sidljus som inte syns lika tydligt i R800-bilden. Skulle din svärmor se skillnaden? Nej, inte om du inte påtalade det för henne och lät henne jämföra. En erfaren fotograf skulle se det direkt.
Bilden från R800 är mer mättad i de rosa bladfärgerna, det svarta är svartare, men den gröna själken är ljusare. Knopparna har inte alls samma kontrast, men detaljskärpan är nog rätt lika, även med en 10x Nikonlupp. Jag återkommer till hur jag upplever bilden totalt senare.
Permajet Delta Matt fibre är ett papper som påminner väldigt mycket om Epson Archival Matte. Det är tjockare – 271g – och känns mer Fine-Art, men lider inte av samma lågdagerfläckighet som Epsonpapperet. Jag skulle påstå att svärtan är lika med Archival Matte från R800, men befriad från de fläckiga gråytorna som Archival Matte uppvisar med K3-bläck. Skärpan är suverän och även om utskriften är gjord med en profil för en annan skrivare, så förefaller färgen mer naturtrogen än återgivningen från Archival Matte på R800an.
Innova FibaPrint White Gloss är en helt annan upplevelse. Om man inte gillar blänk i papperet, så är detta naturligtvis inget alternativ. Själv har jag älskat matta papper genom åren, men nu är jag helt övertygad om att denna typ av papper är så mycket bättre på att återge färgomfång, svärta och detaljskärpa och blänket, eller blankheten, är inte tillnärmelsevis i närheten av ett blankt RC-papper. Jämför det hellre med ett semi-blankt eller pärlande papper, men mindre tydligt.
När jag först printade gökblomsterbilden på Innovapapperet, så tänkte jag, shit – det är ju hur grått som helst jämfört med Archival Matte på R800. Efter en stund förstod jag att så är det inte alls. Lägger man papperna bredvid varandra, så verkar Archival Matte ha en djupare svärta, men går man 1,5 meter från bordet där bilderna ligger, så ser man tydligt att Innovapapperet har högre dMax, dvs svärtan är djupare. Jag har ingen spektrofotometer tillgänglig, men jag är övertygad om att om Stefan Ohlsson eller andra mäter dMax på papperet, så är Innovas papper mycket svartare. Och så bör det ju vara eftersom det är ett blankt papper.
Hur beskriver man då skillnaden mellan papperna så att normala människor förstår vad man säger? Inte helt lätt, men vad sägs om den här beskrivningen: Tittar jag på bilden från Epson 3800 med Innovas papper, så lever bilden. Knopparna ser ut att nyligen ha fötts och bara väntar på att få slå ut i full blom. Det finns någon sorts liv i bilden som är svår att beskriva. Som om när jag kommer tillbaka i morgon så står hela gökblomstret i full blom!
Tittar jag på bilden från R800 och Archival matte, så är det tvärt om. Blomman ser ut att ha gjort sitt. De redan utslagna bladen kommer snart att vissna och knopparna har inte energi nog för att utvecklas. En fin ögonblicksbild, men i morgon är blomman död.
Förmodligen har Epson 900 med sitt dye-bläck ännu svartare svart än R800/R1800, jag vet inte, jag har aldrig testat just den skrivaren. Men en sak vet jag, ger den lika döda bilder på Archival Matte som R800 ger, då är den inget alternativ för mig.
Mvh/Lars-Erik