Annons

Skugga på telebilder

Produkter
(logga in för att koppla)

srojoh

Aktiv medlem
Jag har en Konica Minolta Dynax 5D, ett av objektiven är ett Sigma 70-210 mm. När jag tar bilder med detta, spec på långa brännvidder så blir det en liten skugga längst ned i bilden.Typ ngn vinjettering. Den följer hela nederkanten och är ca 3-4 mm bred. Bilden i övrigt blir jättebra, Tog bilder i en ishall, utan stativ, med förvånande bra skärpa på högsta brännvidd,
Det är inget som syns på mitt Macro- Tamronobjektiv eller Minoltas 18-70I övrigt är bilderna kanon!!

Det är möjligtvis inte så att du har använt den inbygda blixten?

Klumpiga objektiv kan skymma den i nederkant av bilden, som då blir underexponerad.

Varken det ena eller det andra

Jag använde inget Motljusskydd och ej heller blixt. Blixten hade inte gjort någon nytta i en stor skum ishall,

Bilagor

• hockey1.jpg
    hockey1.jpg
    46.5 KB · Visningar: 705
Det är bundet just till objektivet? Det är inte nån speciell slutartid eller liknande. Skulle ju kunna vara slutaren som det är något knepigt med, men då bör det ju synas oavsett vilket objektiv man har...

ÄVEN NORMALET

Jo, nu ser jag att även på 18-70 mm normalet så visar det sådant resultat. Detta gäller i synnerhet inomhus. Fast jag har en del bilder som också är tagna inomhus, med samma objektiv som inte är sådana.

Bilagor

• testbild051011.jpg
    testbild051011.jpg
    28.6 KB · Visningar: 591
Jag tror på slutarfel.
Testa alla slutartiderna systematiskt. Om det oftast sker kanske det är problem med de långa tiderna.
Du kan säkert få det fixat på garantin.

Inget fel nu.

Det konstiga är att nu har jag tagit ett 50 tal bilder till inne o ute, utan blixt o motsolskydd inne, Men nu ser alla bilder perfekta ut.Har i o f sig snackat med leverantören om garantiutbyte, men nu får jag avvakta och testa den på olika tider, objektiv etcc,,,Tack i all fall för alla råd,

Osynkad blixt?
Kanske inte ger så svart kant, men om blixtan slår till innan slutare är helt öppen så blir det nog lite knas.

Verkar vara slutaren som inte öppnar helt i nederkanten. Går förmodligen trögt där av någon anledning. Nu har den kanske gått till sig igen.
Detta kan komma tillbaka så fixa en garantiöversyn!

Undrar om det inte skulle kunna vara spegeln som inte fällts upp hela vägen. Nästa gång det händer kan du ju plocka loss objektivet och avfyra kameran med långs slutartid så ser du ju hur det ser ut där inne.

Jag tycker det ser ut som att du har en snabbare slutartid en vad blixtsynken är på. Då får man så där.

jimh skrev:
Fast nu har han ju inte använt blixt.

Hmm då kan det bli jobbigare. Tycker också att det kan vara värt att kolla upp det där med spegeln. Men det är inte säkert att man hinner se nått eftersom det troligen går så fort trots att den segar. Lämna in den är nog det bästa. Men gå till några som kan, och kolla också med dom först vad dom tror det kan vara för fel och vad det kommer att kosta.

Ja det hela verkar skumt. Igår kväll tog jag 50 bilder, med och utan blixt, med och utan motljusskydd, med minoltaobjektivet 18-70 och med mitt Sigma 70-210 AF. Resultatet: Ingen bild har något fel, ingen skugga längre! Konstigt, Jag skall testa den i helgen fullt ut igen. Annars får jag skicka in den för Garanti den gäller ju(enl leverantören)

Det kan inte ha med temperatur/luftfuktighet att göra? Att det funkar ok om kameran har legat i rumstemperatur en tid?

Tillfälligt fel!

Nu vill jag avsluta tråden, för tillfället, genom att tala om att jag nu tagit ca 200 bilder till - ute - inne, med eller utan blixt och ingen bild ser ut så som de med en skugga. Alla är perfekta.

ANNONS
Götaplatsens Foto