Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skuggor och oskarpa partier fula i Photoshop men inte i andra program

Produkter
(logga in för att koppla)

cakon

Aktiv medlem
Sitter ännu en afton och förfasas över hur lite mer skuggiga eller oskarpa partier ser rent ut sagt för jäkliga ut i Photoshop. Tänker först att det är något fel på kameran (D810). Råkade öppna en bild i Irfanview för att titta på den och då ser jag att de fula oskarpa partierna inte alls är lika fula plötsligt utan istället mer detaljerade och inte alls lika utsmetade. Någon som kan förklara hur detta kan komma sig? Se bilden nedan. Den vänstra bilden är ett klipp från Photoshop och den högra från Irfanview. I Photoshop är detaljerna faktiskt ännu sämre än på min exempelbild men skillnaden är ändå tydlig i bilden nedan. Bilden är ett utsnitt av en bild på en hund :) Förmodligen är det något jag missat men kan inte komma på vad det skulle kunna vara.
 

Bilagor

cakon

Aktiv medlem
Märkligt det här, jag sökte efter liknande problem utan framgång innan jag postade min tråd. Nu när jag har skapat en tråd så hittar jag givetvis ett inlägg där Stefan Ohlsson svarat att problemet troligen beror på dålig skärmprofil för skärmen. Minsann, när jag ändrar detta i Photoshop så visas plötsligt bilden som jag vill. Får nog se till att få skärmen kalibrerad. :)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Sitter ännu en afton och förfasas över hur lite mer skuggiga eller oskarpa partier ser rent ut sagt för jäkliga ut i Photoshop. Tänker först att det är något fel på kameran (D810). Råkade öppna en bild i Irfanview för att titta på den och då ser jag att de fula oskarpa partierna inte alls är lika fula plötsligt utan istället mer detaljerade och inte alls lika utsmetade. Någon som kan förklara hur detta kan komma sig? Se bilden nedan. Den vänstra bilden är ett klipp från Photoshop och den högra från Irfanview. I Photoshop är detaljerna faktiskt ännu sämre än på min exempelbild men skillnaden är ändå tydlig i bilden nedan. Bilden är ett utsnitt av en bild på en hund :) Förmodligen är det något jag missat men kan inte komma på vad det skulle kunna vara.
På min skärm är den vänstra bilden något skarpare och har mer brus.
 
ANNONS