** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Hej, ska sälja min Pentax k10d, har fått en som ska köpa kameran. Han ska sätta in beloppet och jag ska skicka kameran när jag fått pengarna, det borde inte vara några problem? Har nån hört talas om att en köpare sätter in pengarna och sen efter nån dag så dras dom tillbaka för det saknas teckning eller nåt liknande? Har fått hemuppgifterna och jag har ringt hans hemnummer och det stämmde, borde inte vara några prolem va?
 
Jonas. Hur skall andra enn din köpare svara på din fråga?

Om jag svarat att det inte borde vara nåt problem; och det gick åt helsike. Hadde jag fått problem då??


En sak slår mej. Varför skal alltid monetas skickas först? Varans värde är ju lika med pengarnas värde.
Om jag handlar på Fotosidan (sälj eller köp) så spenderar jag en telefonsamtal med den andra parten före transaktionen. Kostar lite, men ger mycket.......
Lycka till!
/Erik
 
Hej, ska sälja min Pentax k10d, har fått en som ska köpa kameran. Han ska sätta in beloppet och jag ska skicka kameran när jag fått pengarna, det borde inte vara några problem? Har nån hört talas om att en köpare sätter in pengarna och sen efter nån dag så dras dom tillbaka för det saknas teckning eller nåt liknande? Har fått hemuppgifterna och jag har ringt hans hemnummer och det stämmde, borde inte vara några prolem va?

Sätter man in pengar kan dom aldrig dras tillbaka. Det där med täckning är bara kreditgrejer.
Men visst. Skapa ett nytt konto via internet och ge han det kontonumret. Sen flyttar du dom till ett annat konto när du fått in dom.
Hade han velat lura dig hade han nog gjort på annat vis.
 
Om du har fått in pengar på ditt bankkonto så kan ingen annan komma åt dem.
Det är köparen som tar största risken i detta fall.
 
Om du har fått in pengar på ditt bankkonto så kan ingen annan komma åt dem.
Det är köparen som tar största risken i detta fall.

En sanning med modifikation. Ett populärt bedrägeri är att skicka en utländsk check (ofta på ett större belopp än det överenskomna) som du löser in och pengarna hamnar på ditt bankkonto. Överskottet skickar du, ärlig som du är, tillbaka ihop med prylarna. En vecka senare berättar banken att checken var värdelös. De vill ha tillbaka (alla) pengarna. Och du är utan pryl.

Det kanske var det förfarandet trådstartaren hade i bakhuvudet när han ställer frågan.

Har köparen satt in pengarna på ditt konto så bör du kunna vara så säker man bara kan vara i dessa tider av bankkris ;-)

Sist jag köpte ett objektiv via FS så skickade jag pengarna någon timma efter att säljaren postat objektivet (oberoende av varandra) och allt slutade lyckligt. Jag fortsätter utgå från att människor är schyssta till jag blivit tillräckligt bränd, det är trevligast så.
 
En sanning med modifikation. Ett populärt bedrägeri är att skicka en utländsk check (ofta på ett större belopp än det överenskomna) som du löser in och pengarna hamnar på ditt bankkonto. Överskottet skickar du, ärlig som du är, tillbaka ihop med prylarna. En vecka senare berättar banken att checken var värdelös. De vill ha tillbaka (alla) pengarna. Och du är utan pryl.

Det kanske var det förfarandet trådstartaren hade i bakhuvudet när han ställer frågan.

Har köparen satt in pengarna på ditt konto så bör du kunna vara så säker man bara kan vara i dessa tider av bankkris ;-)

Sist jag köpte ett objektiv via FS så skickade jag pengarna någon timma efter att säljaren postat objektivet (oberoende av varandra) och allt slutade lyckligt. Jag fortsätter utgå från att människor är schyssta till jag blivit tillräckligt bränd, det är trevligast så.

Oj då.
Då är det bättre, som i detta fall, att förskottsbetalningen sätts in på kontot av köparen. Men det är ju inget bra sätt att köpa på om man inte absolut litar på varandra.

Mvh J O
 
Hej, ska sälja min Pentax k10d, har fått en som ska köpa kameran. Han ska sätta in beloppet och jag ska skicka kameran när jag fått pengarna, det borde inte vara några problem? Har nån hört talas om att en köpare sätter in pengarna och sen efter nån dag så dras dom tillbaka för det saknas teckning eller nåt liknande? Har fått hemuppgifterna och jag har ringt hans hemnummer och det stämmde, borde inte vara några prolem va?

Kanske löst nu men detta, "Efterkrav" hos Bussgods är kanske ett framtida alternativ, enkelt och smidigt. Använt tjänsten själv ett flertal tillfällen.
http://www.bussgods.se/pages.asp?PageID=102&MenuID=90
 
ANNONS