Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Skydd till objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henriettae

Aktiv medlem
Jag har, klumpigt nog, lyckats tappa objektivskyddet till mitt 18-135-objektiv till min D80. Visst måste man kunna köpa nya sådana? Några tips på vart?

Henriettae skrev:
Jag har, klumpigt nog, lyckats tappa objektivskyddet till mitt 18-135-objektiv till min D80. Visst måste man kunna köpa nya sådana? Några tips på vart?

Finns i vilken fotobuitk som helst både i verkliga livet och cyderspace. Kostar några kronor bara. Kolla hur många millimeter det ska vara.

Hamas skydd (åtminstone de jag har haft/har) är riktigt kassa. De sitter rätt dåligt på men framförallt är de helt omöjliga att ta av med handskar på händerna då fördjupningarna man ska stoppa in fiungrarna i är små och grunda. Jag lovar att man ser dum ut när man försöker gnaga loss motljusskyddet bara för att det är 30 minus och man inte vill ta av handskarna. Tänderna är då det enda som är vasst nog att få in i spåren. Bra tänkt men fel konstruerat. (Det är för övrigt obra att andas ut på frontlinsen när man väl pillat loss skyddet.)

Nyare Nikon och en del från Tamron är helt överlägsna då de går att komma åt både frammifrån och från sidan, med eller utan handskar. Förvisso tokdyrt men ska man ha grejor som går att hantera så... Fotoprylar överlag är ju inte direkt billiga.

ANNONS