Annons

Slå ihop två olika exponeringar i datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Exakt. Jag har Lightroom 6.13, eller är det 6,14?
Jag skyr abonnemangsformen på program likt pesten! För företagen är det ett utmärkt sätt att mjölka konsumenterna på ännu mer pengar. Men eftersom inte jag vill idka välgörenhet till stora bolag så avstår jag deras abonnemang. Jag förstår upplägget från deras håll, dom tjänar bra mycket mer pengar på detta sätt, men jag vill inte vara med och betala deras vinster.

Om man använder Photoshop så kan det faktiskt vara ett alternativ då licensen kostade mycket då man kunde köpa programmet rakt av.
Spotify? Netflix? Dagstidningar? Mobiltelefonen? Eller är det att bolag tjänar pengar på kunderna som är problemet? Bolag bedriver ju inte sin verksamhet som välgörenhet.

Jag tycker inte att 1) prenumeration automatiskt betyder att ett bolag mjölkar sina kunder på pengar 2) Att PS+LR för en lunch per månad är dyrt.

Om TS vill kan han prova TS och sedan häva köpet inom ett par veckor eller helt enkelt köra demoversionen för att se om han är nöjd med resultatet.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Spotify? Netflix? Dagstidningar? Mobiltelefonen? Eller är det att bolag tjänar pengar på kunderna som är problemet? Bolag bedriver ju inte sin verksamhet som välgörenhet.

Jag tycker inte att 1) prenumeration automatiskt betyder att ett bolag mjölkar sina kunder på pengar 2) Att PS+LR för en lunch per månad är dyrt.

Om TS vill kan han prova TS och sedan häva köpet inom ett par veckor eller helt enkelt köra demoversionen för att se om han är nöjd med resultatet.
Jag hade väl inte sett det som något problem att prenumerera på Photoshop det finns andra program jag kan byta till om prenumerationspriset skulle höjas. Dock ser jag det som ett problem när man kör en prenumerationsmodell för datalagringsverktyg som t.ex. Lightroom då dina bilder lite grand tas som gisslan vid en eventuell prishöjning.
 

joakim d

Aktiv medlem
Tråden handlar om ifall det finns något alternativ till Photoshop för att kunna slå ihop två exponeringar till en bild, det vore ju trevligt om vi kunde hålla oss till det ämnet istället för att ta upp saker som diskuterats tusen gånger förut.
 

joakim d

Aktiv medlem
Prova HDR-funktionen LR. Den försöker ta hänsyn till saker som rört sig (fantomskuggor)
Vet inte men det kanske fungerar? Du får nog labba lite.
Lycka till!!
Men när man jobbar med HDR är det ju tonkurvan man slår ihop från olika bilder så det fungerar väl inte här där det är olika delar från två bilder som ska slås ihop till en. Det engelska uttrycket för denna funktionalitet är blending och det har inte Lightroom vad jag vet.

Det vore intressant att få reda på om det fanns några andra program där man kan göra detta?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Nog för att inte heller senare versioner Elements har mycket till stöd för 16 bitar, men att man skulle vara tvungen att spara i jpeg eller att stöd för lager helt skulle saknas stämmer ju inte. Sedan följer det förstås rent naturligt att programmet inte kan lika mycket som CS/CC, men annat hade ju varit märkligt.
Hade Adobe inte lagt in en spärr för 16 bit's hantering i Elements, hade programmet tillsammans med LR kunnat bli en "superlösning" för den som vill jobba med sammanslagna bilder till budgetpris och standalone.

Vilket såklart Adobe är medvetna om. Det är därför jag använder den dyrare LR/PS CC. Möjligheten att kunna skicka bildfilen intakt mellan olika program/plugins är guld för den som vill jobba med sammanslagningar.
 
ANNONS