Annons

Sladd till blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

wiggin

Aktiv medlem
Ska äntligen slå slag i saken och skaffa mig en blixt. Jag hade även tänkt skaffa mig en sladd till blixten för att inte behöva ha den monterad i blixtskon. Men jag vet inte riktigt vad för typ av sladdar det finns att tillgå. Har kollat lite på cyberphoto och det verkar finnas en variant där man sätter en adapter i blixtskon som sedan har en sladd med en till blixtsko i andra ändan.

Men eftersom min 10D har ett separat blixtsynkuttag(om jag inte missuppfattat det helt :)) så vore det trevligt att slippa stora klumpiga blixtskor(i ändarna). Eller tappar man automatiken då?

Blixten jag har planerat att köpa är en Sigma EF-500 DG Super. Jag letar alltså efter en sladd att ha mellan kameran och blixten, utan att tappa funktionalitet. Vilken typ ska man välja?

Sedan såg jag också att Canon tar ganska bra betalt för sladdarna, finns det någon 3:e parts tillverkare som säljer sladdar i liknande kvalité?

Jag är också på jakt efter en TTL kabel mellan min d70 och min sb600. Kollade på expert, 1500:-
Och där fanns de inga piratdelar.
Tveksamt om det finns till canon.

tritub skrev:
Jag är också på jakt efter en TTL kabel mellan min d70 och min sb600. Kollade på expert, 1500:-
Och där fanns de inga piratdelar.
Tveksamt om det finns till canon.
D70 kan styra SB600 helt trådlöst. Jag älskar den här funktionen så behöver jag ingen TTL kabel.
/Fred

Jo, det är jag fullt medveten om. Men de kommunicerar inte alls på samma sätt då, som med en flertrådig kabelförbindelse.

wiggin skrev:
Men eftersom min 10D har ett separat blixtsynkuttag(om jag inte missuppfattat det helt :)) så vore det trevligt att slippa stora klumpiga blixtskor(i ändarna). Eller tappar man automatiken då?
Ja, du förlorar automatiken. En sk PC-kontakt (Prontor/Compur) kortsluter bara för att lösa ut blixten. Med dessa kan inte blixten "strypas" när kameran anser att den fått tillräckligt med ljus.

Du behöver en sk TTL-kabel om du vill ha automatik, något som jag bara sett i original från tillverkaren och som konstaterats apdyra. Att göra en sladd själv borde inte vara något större problem. Det handlar ju om att förlänga blixtskon, problemet ligger snarare i att fixa blixtskokontakterna.

Fredrik Hönig (Fred H) skrev:
D70 kan styra SB600 helt trådlöst. Jag älskar den här funktionen så behöver jag ingen TTL kabel.
Dock är det en märkbar fördröjning medan blixten på kameran gör mätningar och kommunicerar information till den eller de blixtar som skall fjärrstyras jämfört med bara TTL-förblixtarna på en blixt monterad i blixtskon (antingen direkt eller med avsedd sladd).

Jag lekte med denna funktion på min D70 när den var ny och personligen skaffade jag en sådan sladd efter att funnit att denna fördröjning var oacceptabelt lång för mig. Har man otur hinner motivet blinka till medan förblixtarna kommunicerar och har man inte förvarnat är det lätt att missa bilder. Fin finess men den ersätter inte kabeln.

Re: Re: Sladd till blixt?

maxzomborszki skrev:
Att göra en sladd själv borde inte vara något större problem. Det handlar ju om att förlänga blixtskon, problemet ligger snarare i att fixa blixtskokontakterna.

Jupp, det är ju så.
Är det ngn som har koll på hur man kan få tag på gamla kontakter?
Jag fråga på expert hur möjligheterna var att köap delarna och bygga själv var, då de sa att detta skulle bli dyrare. Kabel är en baggis, det behövs inga grova kabler då bara svagströms signalerpasserar. Det är kontakterna som måste kosta. Om ngn hör talas om en gammal uttjänt nikon TTL kabel så hojta!

ANNONS
Götaplatsens Foto