Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slow Sync på Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

snaxalig

Aktiv medlem
Hur får man motsvarande SlowSync-funktion med blixt på en Canon-kamera?

När jag testade en Nikon i helgen och märkte att kameran i kombination extern blixt gav mörka bilder, så var det bara att trycka på blixtknappen på kamerahuset för att ställa kameran/blixten i "SlowSync"-läge.

Hur gör man enklast för att uppnå samma funktion med en 350D och 580-blixt?

// nyfiken i en strut

Du har synk på alla slutartider upp till snabbaste synktid i lägena Av, Tv och M.

Det finns ingen särskild slowsynk-funktion utan mna får helt enkelt låta bli P-läget.

Jonsjoberg skrev:
Då undrar jag som bara kört canon, hur fungerar slow-sync? vad innebär det?

Det innebär långa slutartider. Alltså att exponeringen av det befintliga ljuset blir lika sarkt som blixtljuset för att få mer miljökänsla. De långa slutartiderna går också att använda kreativt för att få utsmetad eller rörig oskärpa från det befintliga ljuset kombinerad med en blixt som fryser motivet.

I Nikons fall är alla programlägen spärrade så att bara korta tider kan användas med blixt om man inte använder slow-synk eller synk på andra tiden på äldre modeller.

I Canons fall är det bara P-läget som har spärrade tider. Detta för att prioritera skärpa. Blixtbilder på lång tid blir ju lätt blurriga.

Exempel:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=18788

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=6808

Jonsjoberg skrev:
Då undrar jag som bara kört canon, hur fungerar slow-sync? vad innebär det?

Jag tror att med "Slow Sync"-knappen intryckt så blir slutartiden aningen längre, detta för att bakgrunden inte ska bli helt svart vid blixtfotografering i mörker.

(Med reservation för att jag nu har fel, det är i alla fall så här som jag tror att "Slow Sync" fungerar på Nikon-kamerorna.)

snaxalig skrev:
Jag tror att med "Slow Sync"-knappen intryckt så blir slutartiden aningen längre, detta för att bakgrunden inte ska bli helt svart vid blixtfotografering i mörker.

(Med reservation för att jag nu har fel, det är i alla fall så här som jag tror att "Slow Sync" fungerar på Nikon-kamerorna.)

Jo, det verkar rimligt.
Hursomhelst, gör som Magnus föreslår och nyttja Av eller Tv läget på mode-väljaren istället.

Kameran kommer att försöka exponera bilden korrekt, men blixten kommer att slå och den kommer att både belysa huvudmotivet och även frysa rörelsen.
EX: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=450823
Fotat med Tv läget och 550EX samt en tid på 1/40 och f8.0
Obs! I detta falla har jag valt att slå blixten på bakre ridån, dvs innan slutaren stänger snarare än när den öppnar.
MVH /Micke

froderberg skrev:
Du har synk på alla slutartider upp till snabbaste synktid i lägena Av, Tv och M. Det finns ingen särskild slowsynk-funktion utan mna får helt enkelt låta bli P-läget.

Få se nu om jag förstått rätt:

1. I P-läge blir slutartiden och blixtens lystid alltid densamma, bara bländaröppningen ändras?

2. I Av-läge blir blixtens lystid alltid densamma(?), bländaröppningen blir som jag ställer in den och bara slutartiden ändras med kamerans automatik?

3. I Tv-läge blir blixtens lyser alltid densamma(?), slutartiden blir som jag ställer in den och bara bländaröppningen ändras med kamerans automatik?

4. I M-läget blir både bländaröppning och slutartid som jag ställer in dom, och bara blixtens lystid blir alltid densamma?

??? Mina fyra slutsatser bygger på antagandet att att blixten alltid lyser lika länge - är det så?
Är det bara blixtens styrka och vinkel (extern blixt) som kan justeras? Eller kan blixten lysa olika länge också?

??? Mina fyra slutsatser bygger på antagandet att att blixten alltid lyser lika länge - är det så?

Nej. Det är bara om blixten står i M-läge som du har fast lystid (uteffekt). Det är inte alla blixtar som kan ställas i M-läge

Om blixten har M-läge kan man oftast välja olika effektlägen. Då är det olika lystider man väljer.

Är det bara blixtens styrka och vinkel (extern blixt) som kan justeras? Eller kan blixten lysa olika länge också?

Det är genom lystiden som styrkan regleras.

1. I P-läge blir slutartiden och blixtens lystid alltid densamma, bara bländaröppningen ändras?

Nej. Blixtens lystid ändras ju för att ge rätt exponering beroende på iso, avstånd och bländare.

Slutartiden varierar mellan kortaste synktid (1/250, 1/200 eller 1/125) och som längst 1/60s.

2. I Av-läge blir blixtens lystid alltid densamma(?), bländaröppningen blir som jag ställer in den och bara slutartiden ändras med kamerans automatik?

Samma som i P-läget, men slutartiden anpassas efter det befintliga ljuset.

3. I Tv-läge blir blixtens lyser alltid densamma(?), slutartiden blir som jag ställer in den och bara bländaröppningen ändras med kamerans automatik??

Återigen anpassas blixtens lystid (uteffekt) av E-TTL-automatiken som i sin tur styrs av avstånd, iso och bländare.

Bländaren följer vald slutartid och blixtautomatiken följer i sin tur bländaren.

Exponeringen av blixtljuset påverkas av bländaren och därför måste lystiden ändras om bländaren ändras. Slutartiden påverkar bara hur det befintliga ljuset exponeras.

4. I M-läget blir både bländaröppning och slutartid som jag ställer in dom, och bara blixtens lystid blir alltid densamma?

TTL-automatiken (lystiden) följer bländarvalet.

Hmm... det verkar som att jag behöver gå en kurs. Och det snart!

Jag har hört ryktas att en viss Petter håller i grundkurser här i Stockholm. Dels redan nu på fredag (då jag inte kan) och dels i början av december.

Plåta innomhus?

Hur brukar ni jobba vid fotografering inomhus vid tex presskonferenser, repotage och liknande motiv (människor)?

Jag skall om några veckor dokumentera ett evenemang som kommer att pågå under några dagar och är enbart inomhus och med varierande belysning.

Man ser att de flesta pressfotografer kör med blixt (och ommnibounce), hur ställer man in kamera och blixt på bästa sätt? Kör man i Av-mode? Vilken ISO är då lämplig? Skall man öka ISO och köra Av istället för P-läge för att undvika skakningsoskärpa?

Jag kommer nog att offra en dag innan på att provplåta i lokalerna så att jag vet vad jag kan förvänta mig men det vore bra att få lite tips innan hu man skall tänka när det gäller fotografering inomhus.

Tack för tipsen Magnus.

Jag skall prova lite innan det är på riktigt. Det jag är rädd för är att jag får för långa tider när jag kör med blixt och läge Av, och på så sätt får oskärpa. Det känns också osäkert med vitbalaseringen när man skall köra både med och utan blixt så det får väl bli RAW-format även om jobbet inte kräver det i övrigt.

Allstå, läge Av och ISO efter det befintliga ljuset så att man får acceptabla tider. Blixt så lite som möjligt, det stämmer även med min filosofi.

/Jonas

Måste hänga på den här tråden. Jag kör med 350D och en Speedlite 420EX blixt. Kör jag AV-läget tycker jag att blixten är lite opålitlig faktiskt. Blir inte så bra alla gånger. Löser inte ut t o m ibland. Vet inte varför.

Sen har jag börjat köra på M-läget istället och ställer in valfri bländare och tid. Funkar bättre men känns som om jag inte riktigt vet vad jag gör. Brukar mäta m förblixt genom att trycka på FEL-knappen. Men ibland känns det som om blixten slår väldigt hårt då. Kan ju i o f s minska m blixtkompensation på -1 t ex. Men blir inte riktigt ok.

Slow-synk funktionen får man väl på 350D endast på Blixt-symbolen på mode-ratten fattar jag det som.

Sen har ju även Speedlite blixtarna en omkoppling på själva blixten (grön punkt eller H-läge). Men vad är vad där eg?

Du får slow synk på Av läget eller M läget med 350D också, precis som Magnus beskrev. Det lättaste är nog att använda Av läget rakt av med blixten på. Då funkar det som slow synk i mörkare miljöer och som upplättning i ljusare. Se dock till att du får en slutartid längre än 1/200 för annars blir det inte slow synk.

ANNONS
Götaplatsens Foto