??? Mina fyra slutsatser bygger på antagandet att att blixten alltid lyser lika länge - är det så?
Nej. Det är bara om blixten står i M-läge som du har fast lystid (uteffekt). Det är inte alla blixtar som kan ställas i M-läge
Om blixten har M-läge kan man oftast välja olika effektlägen. Då är det olika lystider man väljer.
Är det bara blixtens styrka och vinkel (extern blixt) som kan justeras? Eller kan blixten lysa olika länge också?
Det är genom lystiden som styrkan regleras.
1. I P-läge blir slutartiden och blixtens lystid alltid densamma, bara bländaröppningen ändras?
Nej. Blixtens lystid ändras ju för att ge rätt exponering beroende på iso, avstånd och bländare.
Slutartiden varierar mellan kortaste synktid (1/250, 1/200 eller 1/125) och som längst 1/60s.
2. I Av-läge blir blixtens lystid alltid densamma(?), bländaröppningen blir som jag ställer in den och bara slutartiden ändras med kamerans automatik?
Samma som i P-läget, men slutartiden anpassas efter det befintliga ljuset.
3. I Tv-läge blir blixtens lyser alltid densamma(?), slutartiden blir som jag ställer in den och bara bländaröppningen ändras med kamerans automatik??
Återigen anpassas blixtens lystid (uteffekt) av E-TTL-automatiken som i sin tur styrs av avstånd, iso och bländare.
Bländaren följer vald slutartid och blixtautomatiken följer i sin tur bländaren.
Exponeringen av blixtljuset påverkas av bländaren och därför måste lystiden ändras om bländaren ändras. Slutartiden påverkar bara hur det befintliga ljuset exponeras.
4. I M-läget blir både bländaröppning och slutartid som jag ställer in dom, och bara blixtens lystid blir alltid densamma?
TTL-automatiken (lystiden) följer bländarvalet.