Annons

Slutar tid?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sara Dasun

Medlem
Jag gillar att fota ute i naturen, och har sett många vackra bilder så vatten när det på något sätt "flyter" mjukt. jag vet att detta har med slutartiden att göra, men jag vet inte hur jag ska göra det. jag har många gånger försökt att ställa in på lång slutar tid, men det har bara blivit jätte ljusa bilder då. är tacksam för svar. :) (jag har en canon eos 1000D)

Sätt kameran på Tv, då väljer du slutartid och kameran anpassar bländaren. Nu är jag ingen fotograf av sådana scener men pröva tider som ligger mellan 1/5 sekunder och upp till några sekunder... kanske.

Om du märker att en siffra(bländartalet) "blinkar" beror det förmodligen på att kameran inte kan välja en mindre bländare och bilden kommer att bli överexponerad. Då måste du minska ISO så mkt det går... Om du redan har på minsta ISO kan man inte ha så långa slutartider. Då fyller man helt enkelt kameran med för mkt ljus.

Sådana bilder du eftersträvar är alltså inget man tar vid strålande sol en sommardag.

Jag gillar att fota ute i naturen, och har sett många vackra bilder så vatten när det på något sätt "flyter" mjukt. jag vet att detta har med slutartiden att göra, men jag vet inte hur jag ska göra det. jag har många gånger försökt att ställa in på lång slutar tid, men det har bara blivit jätte ljusa bilder då. är tacksam för svar. :) (jag har en canon eos 1000D)

I dagsljus med ISO 100 och f/16 är en rätt exponerad slutartid ca 1/15 till 1/60 sek. Inte tillräckligt lång tid för att uppnå effekten.

Då måste du använda ND-filter, finns olika mörka beroende på hur många exponeringssteg du vill sänka ljuset med.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=187467

Är det för ljust kan man använda någon typ av filter. Ett POL-filter hjälper till både med att minska ljuset in i kameran, och att få lite "kraftigare" färger.
Vill man gå ännu längre finns det och "gråfilter" i olika kraftiga toningar så man får ännu mindre ljus till kameran.

Prova nu på vintern. Då är det inte så ljust.
Bara att ställa in den tid du vill ha och så kolla att bländarvärdet inte blinkar, för då blir det överexponerat. Ljust, alltså.

ANNONS
Götaplatsens Foto