Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutarfel, pentax spotmatic

Produkter
(logga in för att koppla)

Disa Ö.H

Medlem
När jag har slutartid 30 sek eller längre förblir "luckan" stängd. Måste dra fram filmen, minska slutartiden och knäppa av igen. Anv. iof inte långa slutartider så ofta, men trist Om och När. Varför gör kameran såhär, vad är fel?
 
Hej
Har faktiskt två såna kameror i nostalgihyllan.
Jag har inte varit med om det du pratar om.
Men det är ju en rätt gammal kamera.
Kanske den som hade den före har använt den flitigt. Eller att det är smuts på slutaren.
Får jag fråga vad du har för objektiv till kameran.??
Mvh/-Anders
 
hej!

Då jag ärvde kameran av min farfar fick jag ett flertal objektiv till den, 35,55,105 och en större zoom.

Har du använt dina spotmatic kameror eller är de endast till att titta på?
Tyckte till en början att den var ngt otymplig men när jag nu använt den flitigt kan jag inte låta bli att ha fallit ordentligt för "enkelheten", tyngden ; mekaniken den har. Jämfört med moderna kameror (som jag kanske borde köpa en) känns den så rejäl. De andra andas bara plast tycker jag.. Vanesak kanske..?
 
Hej!

Om du med ""luckan" förblir stängd" menar att spegeln inte faller ner efter exponeringen (dvs så att sökaren blir blockerad) så har jag också en gammal Pentax som lider av det problemet.
I mitt fall verkar det bero på att fjädern som driver slutaren har tappat spänsten - antagligen för att kameran har legat lagrade med spänd slutare - så slutaren orkar inte riktigt slå igen efter exponeringen och då faller inte heller spegeln ner.

Någon här kanske vet om och hur man kan spänna den fjädern igen?
 
Ok, då låter det som samma problem.
Om du inte har film i kameran nu så kan du göra följande test: tryck av med långa tider tills spegeln fastnar, öppna sedan bakstycket och se efter om andra ridån har stängt sig helt - antagligen har den inte gjort det och om du sedan försiktigt hjälper den att stängas helt (min stängs åt vänster) så kommer spegeln att trilla ner. OBS! Man skall antagligen absolut _inte röra_ slutaren men mitt ex är så illa vuret att jag ändå vågar mig på det.

Tyvärr har jag ingen aning om hur felet kan repareras - i värsta fall så är det någon del som måste bytas - men jag tror inte att det är otänkbart att det kan räcka med justering och/eller rengöring.
 
Läste en artikel om detta igår när jag köpt ett par gamla fototidningar. Citerar alltså en del från FOTO 5/1969 som hade en test av Pentax Spotmatic. under rubriken "Världens mest sålda ESR". Pentax-husets svaga punkt är ridåslutaren. Vid mycket flitigt användande är det inte ovanligt att den måste reparera ridån efter några år. Första tecknet på slutarfel är att kameran inte synkroniserar perfekt med elektronblixt. Så småningom påverkar också bliden tagna i vanligt ljus"

Kan inte låta böi att citera lite beröm också.
"Optiken är genomgående billigare än Nikon och Leica även om något undantag finns t.ex 2/35mm. Så på när något undantag är också objektiven billuga i förhållande till den kvalitet de håller."

Tyvärr står det inte om hur en justering/rep av ridån görs. Det står bara att detta fel kan lätt justeras i samband med en översyn av kameran!

Mvh
Peter
 
Disa Ö.H skrev:
hej!

Då jag ärvde kameran av min farfar fick jag ett flertal objektiv till den, 35,55,105 och en större zoom.

Har du använt dina spotmatic kameror eller är de endast till att titta på?
Tyckte till en början att den var ngt otymplig men när jag nu använt den flitigt kan jag inte låta bli att ha fallit ordentligt för "enkelheten", tyngden ; mekaniken den har. Jämfört med moderna kameror (som jag kanske borde köpa en) känns den så rejäl. De andra andas bara plast tycker jag.. Vanesak kanske..?

Hej
Jo jag har använt kamerorna. Och före mig är dom använda mycket av en känd fotograf från norrbotten.
Jag kan tyvärr inte göra mig av med dom då just dom här betyder mycket för mig.
Lite konstig är jag, du vet...
Jag tänkte mer på vilka märken objektiven var av..men det spelar ingen roll.

Tycker du ska spara din farfars kamera i hyllan.
Och nu till ett erbjudande som bara gäller dig.
Du ska ju gå skola........
Köp det jag har ute till försäljning här på fotosidan.
1000kr och jag betalar frakten.
Om du inte gillar prylarna så köper jag tillbaka dom inom 2 månader. Och då betalar du frakten.
Lovar det inför alla här.
Objektivet är nog ingen höjdare men skulle ändå tro att du kommer att ta lika bra bilder från det här kittet, som från Pentaxen. Har inte provat objektivet men det är i nyskick.
Och här kan du också köra manuellt om du vill.
Instuktionsbok följer också med.
Men har du Mamiya, Pentax eller Yashica objektiv så kan det vara värt att repa din i stället. Eller köpa en begagnad Pentax eller Mamiya med samma objektivfattning.
Alla mina andra märken på skruvgängade objektiv har kreperat med olja på bländarsegmenten.
Skicka ett mail om du är intresserad.
Mvh/-Anders
 
Ni kan sluta att maila mig nu.
Disa har lånat kameragrejorna.
Och jag har tagit bort annonsen.
Mvh/-Anders
 
Det här är ju i och för sig en väldigt gammal diskussion, men då jag precis har fått fart på en SP II med bl a just detta problemet så kanske det kan vara av intresse för någon.

Kameran i fråga som hade legat undanlagd i mer än 16 år var rejält kärv i alla funktioner, men efter att ha motionerat upp den så började den fungera hyfsat, dock med det ovan beskrivna felet. Spegeln hängde sig i uppfällt läge, oftast på längre slutartider men utan något särskilt mönster. När jag skruvat bort bottenplattan och studerat mekaniken för slutare och spegel hittade jag efter en stund felet. Spegelns funktion påverkas av en fjäder som dras upp när man drar fram filmen. Fjädern gillras upp på en hake som, när man trycker av, slås undan av ett på ett kugghjul monterat stift. Kugghjulet drivs i sin tur av ett annat, mindre kugghjul. Dessa båda hjul kärvade i varandra, med påföljd att de inte alltid "orkade" utlösa fjädern ordentligt och spegeln fastnade då i uppfällt läge. Petade man fram hjulet ramlade spegeln ner. En minimal skvätt WD-40 applicerades på kugghjulen varefter kameran fungerade perfekt! Nu ska jag bara köpa ett batteri till ljusmätaren också...;-)
 
Köpte precis en Spotmatic från tradera för 200kr, som har precis detta problemet med spegeln. Jag är tyvärr ingen kamera mekare, och vågar mej inte på att skruva i en sak med 6 miljoner delar som säker kommer säga *piiijong* så fort jag rör något, och 3 miljarde delar ligger överallt...... Men det kanske finns någon reperatör i Göteborg som kan hjälpa mej. Vet någon en bra reperatör så är jag jätte glad för upplysning!
Mvh/ Mats
 
ANNONS