Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Slutargaranti
- Trådstartare RG
- Start datum
RG
Avslutat medlemskap
Bent C. skrev:
Jag har fått en slutare bytt inom garantin. Det var på en ca ett år gammal 10D.
/Bnt
Hur många exponeringar hadde gjorts då?
fhe
Aktiv medlem
Det är absolut inte omöjligt, speciellt inte om man fotar mycket sport med serietagningar, du borde hinna trycka av rätt många hundra bilder under en handbollsmatch om det är din hobby eller ditt yrke t.ex.KMZ2 skrev:
Vem tar en bild var tionde minut, dygnet runt? Tvivlar på att ens en yrkesfotograf gör så många exponeringar.
robarb
Aktiv medlem
Ja, vi köpte vår 20D i mars 2005. I november, efter åtta månader, hade vi slagit 70 000 exponeringar och slutaren lämnade in. Det var dock inget snack om att det inte skulle gå på garantin.
I förrgår gick den igen. Med tanke på tiden skulle jag gissa ett vi slagit 100 000 exponeringar till, om det räcker. Denna gång går det förstås inte på garantin, men det känns också som om 20D ska ut vi det här laget. Den har dock varit trogen tycker jag man kan säga...
Roland K
I förrgår gick den igen. Med tanke på tiden skulle jag gissa ett vi slagit 100 000 exponeringar till, om det räcker. Denna gång går det förstås inte på garantin, men det känns också som om 20D ska ut vi det här laget. Den har dock varit trogen tycker jag man kan säga...
Roland K
fhe
Aktiv medlem
Jag känner inte till någon (digital) kompaktkamera som är utrustad med slutare.Robin Gyllander skrev:
Vet någon hur många exponeringar en kompaktakamera kan göra innan slutaren lägger av?
Edit: Förresten hade det inte gått att säga ens om de haft en slutare, slutare har inte någon inbyggd räknare som talar om att det är dags att dö. De fungerar så länge de fungerar.
Oftast lämnar tillverkarna någon slags garanti för vad de garanterat ska klara av men precis som din bil förmodligen klarar av att rulla bra mycket längre än tillverkarens garanti så klarar förmodligen även din kamera av det.
froderberg
Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Vet någon hur många exponeringar en kompaktakamera kan göra innan slutaren lägger av?
Ofta så sitter det ingen slutare i kompakterna utan ccd:n fungerar som slutare. Nikon använder samma teknik i en del av sina systemkameror för att få kortare blixtsynktid.
- - -
Varken Canon eller någon annan tillverkare lämnar garanti på antalet bilder som slutaren ska klara av. De anger bara en uppskattning som de felsta kameror bör klara av. Men om slutaren går sönder under garantitiden byts den givetvis ut.
fhe
Aktiv medlem
Jag tycker man läser om dylik garanti hela tiden på DPReview där var och varannan tomte tycks tro att 300D var designad för att klara 10000 bilder och 20D för att klara 50000 och 30D för att klara 100000.froderberg skrev:
Varken Canon eller någon annan tillverkare lämnar garanti på antalet bilder som slutaren ska klara av.
Är det något amerikanskt påhitt med sådan garanti eller är det bara en massa tokar som fått saker om bakfoten?
RG
Avslutat medlemskap
Jag har hittad en film man måste se om man gilar canon.http://video.google.com/videoplay?docid=7182586930011535754&q=shutter+sound
froderberg
Aktiv medlem
fhe skrev:
Jag tycker man läser om dylik garanti hela tiden på DPReview där var och varannan tomte tycks tro att 300D var designad för att klara 10000 bilder och 20D för att klara 50000 och 30D för att klara 100000.
Är det något amerikanskt påhitt med sådan garanti eller är det bara en massa tokar som fått saker om bakfoten?
Det finns ingen garanti. Bara uppskattningar från Canons sida. För 350D/400D ges inga uppskattade uppgifter.
1 års garanti gäller. Möjligen kan man ihärda och hävda 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Men samtidigt är slutaren en slitagedel.
I norge fick en konsument rätt när hans mobiltelefon gick sönder efter tre år. Där är reklamationsrätten fem år (har jag för mig).
fhe
Aktiv medlem
Jo jag förstår som sagt det (och har aldrig brytt mig). Min fråga var mer om du hade någon aning om varför framförallt amerikaner alltid pratar om att det är si och så många skott slutargaranti, vår KKL är knappast relevant för dem. Det känns inte helt omöjligt att man kan ha en annan garanti mot den amerikanska marknaden (om inte annat för att ha ryggen fri vid stämningar).froderberg skrev:
1 års garanti gäller. Möjligen kan man ihärda och hävda 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.
Fast det är nog som du säger, även på luminous-landscape hittar man saker som "The 150000 or 200000 frame shutter life is Canon's estimated average shutter life expectancy, not a warranty/guarantee" så det är nog bara folk som övertolkat.
Vet inte hur många gånger jag sett trådar där folk är oroliga för att passera 10000 med sin 300D eftersom de har fått för sig att det är vad huset klarar.