Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

slutartid hjälp..

Produkter
(logga in för att koppla)

trixy

Aktiv medlem
Är det något fel på kameran ??
Jag sätter funktionsratten i lägen S på min D5000 och vill få snabb slutartid ex 1/500 men den går bara från
30" upp till 1/200
Enligt handboken ska den gå till 1/4000 i S läget

ser att i läge M går den till 1/4000 men är det inte S som är motsarigheten till Tv

ahhh nu ser jag den går att ändra i S till 1/4000 som snabbast men fäler man upp blixten går den ner atomatiskt till 1/200... någon inställning så man kan ändra uppåt ovanför 1/200 med blixt?

ahhh nu ser jag den går att ändra i S till 1/4000 som snabbast men fäler man upp blixten går den ner atomatiskt till 1/200... någon inställning så man kan ändra uppåt ovanför 1/200 med blixt?

Det beror på att kamerans blixtsynktid (tydligen) är 1/200 s. Googla lite på "blixtsynktid ".

Kort: Det är den kortaste tid som slutaren är öppen över hela sensorn (mekanisk slutare).

ANNONS
Götaplatsens Foto