Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

slutartider vs. ljusstyrka

Produkter
(logga in för att koppla)

ulricahdesign

Aktiv medlem
Den här frågan har jag sökt efter min förmåga massor av gånger men aldrig hittat något bra svar på.. så nu blir det en ny diskussion här...

Om jag har två objektiv brevid varandra,
Canon EF 70-200/2.8 L IS USM
och
Canon EF 70-200/4.0 L IS USM

Om jag sen fotar samma motiv direkt efter varandra med samma bländare, tex 8.0..
får jag SAMMA slutartid då?

2.8:an har ju ett snäpp mer ljusstyrka och släpper alltså in mer ljus.. men hjälper det till att snabba upp slutartiderna om jag kör högre bländarvärden?

Nej. Kör du samma bländare och kamerans ljusmätare tycker att ljuset är exakt det samma så ska du få samma slutartid.

Tack för ditt supersnabba svar.
Så.. med andra ord är 2.8:ans fördelar ett kortare skärpedjup och förstås en snabbare slutartid vid 2.8-läget?

ulricahdesign skrev:
Så.. med andra ord är 2.8:ans fördelar ett kortare skärpedjup och förstås en snabbare slutartid vid 2.8-läget?
Ja. Dessutom brukar autofokusen i många fall fungera märkbart bättre med ljusstarka objektiv. Om du har tänkt använda något av objektiven med en telekonverter kan det krävas att du väljer det ljusstarkare för att autofokusen över huvud taget skall fungera.

Ja, jag har väl tänkt att inhandla en 1.4x extender för att använda ifall jag råkar se någon liten hare eller så :)..

Men 4:ans skärpa ska ju vara överlägsen 2.8:an
har jag hört?
(nu kommer vi ifrån huvudfrågan lite men det kanske inte gör något?)

Ett kort tillägg Ulrika.

Man skriver t.ex. 70-200/2.8 och det är inte en slump.
Ljusstyrkan är nämligen brännvidden/bländartalet. Det innebär att den verkliga bländaröppningen är mindre vid 70/2.8 än vid 200/2.8. Det har att göra med att ljuset avtar med kvadraten på avståndet. Vill man då ha in samma ljusmängd vid 200 mm som vid 70 måste ju öppningen vara fysiskt större.

Hoppas jag inte rör till det för dig nu...

En parameter att ta med i beräkningen är ju skillnaden i tyngd. 2.8:an är väl nästan dubbelt så tung om jag minns rätt. Vissa anser det är en fördel, vissa tycker det är jobbigt.

Ja, det är ju verkligen en viktig aspekt i det hela. Jag kan tyvärr inte säga om jag tycker det är OK med vikten eller inte, men visst är det väl skönt med små, smidiga och lätta saker :)

Det är just det där med att avgöra vad eller vilket.. som är frågan.
Pest eller kolera, Aftonbladet eller Expressen...

Min son spelar fotboll och innebandy,
min dotter utövar hästhoppning
= talar för 2.8 och snabba slutartider

Jag vill kunna använda en extender
= talar för 2.8 som då bibehåller lite ljusstyrka

Åh, jag blir galen snart :))).
Men det var skönt att få svar på min fråga om slutartider, för det har verkligen varit en fråga jag funderat på länge!

Om du inte nödvändigtvis vill ha en zoom så kan ju 135/2,0L vara ett alternativ för det du tänkt dig. Skarpare, ljusstarkare, mindre, lättare och snyggare eftersom den inte är vit ;)
Dock så är det ju ingen zoom och du får lite kortare brännvidd men å andra sidan så kan du ju "fotzooma".

Tack för tipset, David, men en zoom ska jag ha :)
Och jag har redan en 70-200/2.8 på väg hem till mig, men jag undrade om det där med slutartiderna och blev sen efter lite tips tveksam till skärpan och så..

Men det blir nog bra *S*.. annars går det ju att annonsera :)

ANNONS
Götaplatsens Foto