Annons

Små kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett par andra fördelar med Konica Hexar:

En av dom tystaste autofokuskamerorna med motorframdragning som tillverkats. Om man har ett ex av den första versionen med ett speciellt tyst läge är den nog den tystaste kamera med slutare som finns, alla kategorier. Förutom vid fotografering i ett tyst rum hör man den inte ens själv.

Spotmätning. Ovanligt på en s k kompaktkamera.

En nackdel är att den är stor och tung för att vara s k kompaktkamera. Som Leica M6 ungefär.

Olle

Vad finns det för mätsökare som man kan byta objektiv på då? Gärna hyffsad kvalitet på optiken (helst inte svindyr). (behöver inte finnas autofokus)

Kan någon förklara om Konica Hexar RF har ett fast objektiv eller finns det flera att köpa efter? Alla sidor säger olika.

Senast ändrad:
kamera i telefonen

Jag har har möjligheten att köra lite med Sony Ericssons P800 som har inbyggd kamera. Här kan man snacka om att ha en liten kamera. Okej, optiken är inte mycket att skryta med men den finns alltid med en. Dessutom kan jag avslöja att det kommer fler telefoner med kameror, och de blir bättre och bättre...

Jag måste erkänna att jag inte gillade idén först, men efter att tag fick jag ge med mig... Det är praktiskt i många sutuationer där det faller sig mer naturligt att ha telefonen med sig än kameran.

/Jocke

Konica Hexar finns i flera versioner. Om jag inte minns helt fel så finns det en som bara heter Hexar och den har en fast 35mm. Sedan finns det Hexar RF som har utbytbara objektiv med Leica M bajonett. Konica har själv tillverkat objektiv till denna men du kan alltså använda Leica optik också. Finns säkert fler versioner av Hexaren men detta kanske hjälper lite. F.ö. så kan det ju tilläggas att Hexaren med fast 35 är betydligt billigare och även äldre tror jag.
MVH Erik Å

Voigtländer tillverkar en del mätsökarkameror med utbytbar optik. Jag har ingen egen erfrenhet av dem men kamerorna finns i olika prisnivåer och med objektivurvalet är ganska stort.

Kamerorna, men framförallt optiken, har fått väldigt bra kritik.

Priserna är låga jämfört med Leica, Konica och Contax, men du får dortfarande betala en hel del i förhållande till de "vanliga" spegelreflexkamerorna.

Voigtländer säljs av bl.a LP-foto i Stockholm. www.lpfoto.se

Meden begränsad budget skulle jag leta på begagnatmarknaden efter en Leica CL, Contax G1 eller Voigtländer.

Lycka till!

mvh

Fredrik Persson

ANNONS
Götaplatsens Foto